Lack eller inte Lack / Diskutera !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Lack eller inte Lack / Diskutera !!!

    Startar en liten tråd om lack eller inte lack på egengjorda frrigolitbakgrunder.

    Anledning till detta är att jag har under den sista veckan "fått nys" på att med en viss sorts
    set up på bakgrunden, så behöver man inte lacka.

    Sett både här och i andra forum.


    Detta ställde mitt huvud helt på ända, och därmed så måste det ju, om inte redas ut, så iaf dryftas.


    En klassisk bakrund i Frigolit görs så som jag har förstått saken i följande steg:


    1) Karva i styrenet

    2) På med husfix / betong, med eller utan pigment.
    3) Lack (Epolan V - Epotex - eller liknande, irrelevant för denna tråd)

    Så, nu har man då hört att om man tar Husfix, blandar ner naturliga, icke giftiga färgpigment, låter detta

    härda ordentligt, så behöver man inte lacka. (Såvida man inte har tuggande malar i karet)

    Jag vet någon här på zoopet som hävdar så, och andra på andra forum.


    Själv är jag någonstans mellan tveksam och mycket tveksam.

    Mer åsikter / klargöranden ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag har ju precis som du läst om detta med ( antar att det är jag som egentligen väckt behovet av att starta denna tråd)

    jag har ju inte byggt nån bakgrund själv än, men ska ju göra det nu enligt din fina step-by-step-princip där.

    o vad jag läst på andra forum så ska det inte behövas lacka husfixen såvida du inte har gnagande malar eller giftiga färgpigment.

    saxat från andra forum :

    Själv renoverade jag min "husfix-klädda" bakgrund genom att blanda till ny husfix med lite pigmentpulver och pensla på. Fäster bra som tusan på vilket underlag som helst. Kan ju vara bra om du har alger på din "gamla" bakgrund.

    tack för svaren. Finns det ingen risk att det där pigmentpulvret kan vara skadligt då? Min färghandel vågade inte garantera det. Ska man använda något särskilt pulver?

    Om du använder dig av naturliga pigment finns inga risker. Det jag använt är bränd och obränd terracotta som ju är ren lera. Nyanserna på dessa går att få kanon om du mixar lite på känn i husfixen.
    ag har själv inte blandat hobbyfärgerna i husfixen utan endast målat dom ovanpå när husfixen torkat. Man måste lacka efter att man använt sig av hobbyfärger.
    Jag vet inte hur det är med färgpigment, men där kan jag tänka mig att man kanske borde lacka också beroende på vad man väljer att blanda ned i husfixen.

    Överhuvudtaget så råder jag alltid att man lackar...

    Vill man någon gång ha t ex Ancistrus eller andra malar så kan de snabbt gnaga ned till frigoliten om man inte lackat. Det förstör ju bakgrunden och då känns hela projektet värdelöst.
    saxat från tråd på zoopet:

    Vet hur jag ska bygga det, vet hur jag vill ha det. Frigolit och husfix/fincement och INGEN lack (då det i detta fallet handlar om att få en billig bakgrund vilket i sin tur lacken skulle "äta upp" )

    Det jag undrar är;
    1) EXAKT vilka värden påverkar husfixen/fincementen?
    2) Påverkar det något värde som är "oviktigt"? (En del anser ex.vis att hårdheten på vattnet är något fiskar bryr sig minimalt om)
    3) På vilket håll ändras värdet? + eller - ?
    4) Känner någon till några GIFTFRIA färgpigment? Dvs som går bra utan att lacka över det hela. Tittade lite i "gör det själv"-artiklarna och där var just om bakgrundsbygge där det verkade användas färgpigment men ingen lack.
    Som bonus kanske någon vet vilka ev. ämne i färgpigmenten det kan vara som är giftiga?
    svar:
    1 i huvudsak PH som viktig faktor
    2 *pekar ovan*
    3 +
    4 jag har inte haft några problem med färgtemas pigment, dock har jag använt "bensvart P16" i huvudsak, och med kalkcement...
    avslutande, som en ren komentar, ska du inte lacka din bakgrund, tror jag det är tillrådigt att låta cement/fix härda ordentligt, gärna i vatten efter den första veckan, för att minska effekten på akvariet, då det annars kan åstakomma rätt stora ph stegringar... så pass att det är direkt dödligt för fiskarna på väldigt kort tid. den totala effekten lär ju förstås vara beroende på hur tjockt täcklager du har.
    Senast redigerad av hannesc; 18 November 2011, 12:18.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      här är ett företag som har mycket naturliga ämnen. ( en del oxider med men de tänker jag inte använda)

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Japp, det är du som triggade mitt huvud.

        skitbra tycker jag.


        en fråga som jag inte har klurat ut, är om det är skillnad mellan husfix och finbetong ?

        OM det nu funkar med ickelack på husfix, gör det samma på finbetong ?




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          bra fråga... lets google that shit.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            nytt saxat från ett terrarieforum

            ar gjort en bakgrund i cellplast, undrar om husfix går lika bra som betong/cement? Finns det några nackdelar?

            Husfix ÄR väl till viss del cement? Många säger att husfix går bra, jag tycker personligen att det kan vara lite "mjukt" jämfört mer andra cementblandningar, men fungerar gör det lätt. Dutta på några lager med en stor målarpensel, sen låter du det torka upp när det är tjockt nog (du kan låta det torka lite mellan lagren med). Sedan kan du skaffa mörkt färgpigment och blanda till en lite lösare och mörkare husfix som du penslar på över det hela. Låt torka en timme kanske, så att de stelnat men inte hårdnat, sedan tar du en blomspruta och en grov pensel och går loss på det sista lagret. När endast de djupaste sprickorna och hålen är mörka så slutar du. På detta sett får man ganska naturtrogna stenytor utan att behöva måla. / Jonas

            Lättare vet jag inte om husfix är, man gör ju exakt likadant med dessa cementprodukter, nämligen blandar dem med vatten. Menar du viktvässigt så vet jag inte om det är någon skillnad. Det finns massor av färdiga cementprodukter, klinkerfog mm kommer dessutom i olika färger. Tapecrete är säkert bra, det finns massor med märken av polymerer att blanda i cementen, de flesta fyller samma funktion. Man kan även blanda ut dem i lite vaten och spraya på efter att allt är klart som ett lätt skyddande lager.
            verkar inte vara jättestorskillnad. tror att husfixen är ljusare. typ vit. o att den är finare än lättbetong. o sen kanske det är en prisskillnad då man kanske bara kan köpa lättbetong i större volymer? ( inget jag vet utan bara gissar)

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Tja,,,,,en säck finbetong kostar inte mer än 45 pesos för 25 kg.



              någon som vet om kimrök är ett naturligt pigmentmedel eller inte ??



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ja men behvöer man 25 kg då är ju frågan

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  ja men behvöer man 25 kg då är ju frågan
                  kanske inte....


                  googlade på kimrök, enligt wiki så är det så rent kol man överhuvudttaget kan komma.

                  och det borde ju isf inte vara så farligt i kar.....

                  och om då betong oxå funkar (utan lack), så kan man ju färga in betongen med kimrök.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja det låter ju logiskt. komemr jag nog göra. o sen blanda betong med typ nån terracotta variant o osv för att få olika färg o nyanser. som målarfärg typ. slänga i lite sand med för att få struktur

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      och då kommer ju nästa fråga......

                      man skall som sagt var inte ha detta med tuggande malar.....sägs det ju....

                      men varför inte ?

                      direkta svaret är ju att malarna tuggar ner ytan.....

                      men hur mycket kan malar egentligen tugga ner....?

                      om man har en betongyta som är 1-2 cm tjock....

                      borde ju ta åravis innan det är nertuggat...

                      farligt för malarna att får ner lite färgad betong i magen ??
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        det är det nog inte, nog snarare så om du har målat på själva betongen så kan de ju gnaga sig igenom det o då försvinner nog färgen. o det är väl inte så snyggt.

                        borde väl inte va sååå farligt med lite betong. beror nog på vilken mal man har med. finns ju de där trä-ätar-malarna som gnager nått jävluskt.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          det är det nog inte, nog snarare så om du har målat på själva betongen så kan de ju gnaga sig igenom det o då försvinner nog färgen. o det är väl inte så snyggt.

                          borde väl inte va sååå farligt med lite betong. beror nog på vilken mal man har med. finns ju de där trä-ätar-malarna som gnager nått jävluskt.

                          kan hålla med att det ser hemskt om man har målat på betongen.

                          men om man har färgat betongen.....

                          dvs den är genomfärgad.....med i min värld då ett ofarligt kolämne = kimrök

                          förutsätter ju dock att det är ett fett stort område i en viss grå nyans, klar avgränsning till nästa feta område som
                          kanske är då helt svart, till nästa område som är mörkgrå, till nästa område som är ljusgrå, etc etc


                          då kan jag inte se det rent estetiska problemet....


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            i denna artikel står det inte ett smack om lack.......

                            http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=92





                            hmmmm....



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #15
                              här är en tråd om en som kört utan lack http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56820
                              verkar ju funka.

                              det som jag personligen ser som vitsen med lack är ju om man målar med färg och på så vis behöver innesluta färgen så den inte läcker ut gift i akvariet.

                              har kört me husfix i terrarium utan att lacka och det funkar ju utmärkt där luftfuktigheten legat på 80-90%. men det blir förstårs en annan sak under vatten.
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              Arbetssätt...