Lack eller inte Lack / Diskutera !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    #31
    ja forska i det där ni så jag vet när jag ska bygga bakgrund
    http://myraakita.blogspot.se/

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #32
      Hade "har" ett kar på 2 meter. Hela bakrutan small men jag pallade inte byta den. Så jag sågade ut en skiva lika stor som rutan i mdf lackade den 5 gånger med biltemas båtlack.. Och tryckte den med silikon mot den trasiga bakrutan. Varit så nu i 2 år. Fortfarande perfekt


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #33
        Ursprungligen postat av Majki01
        Hade "har" ett kar på 2 meter. Hela bakrutan small men jag pallade inte byta den. Så jag sågade ut en skiva lika stor som rutan i mdf lackade den 5 gånger med biltemas båtlack.. Och tryckte den med silikon mot den trasiga bakrutan. Varit så nu i 2 år. Fortfarande perfekt


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        vilken båtlack är det från biltema ?

        artikelnummer ?


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #34
          funderade inatt på det här med husfix/betong osv...
          om man tänker sig principen att lika löser lika, dvs om man spiller målarfärg på någonting det inte skulle vara färg på och det hinner torka in så är ju ett enkelt sätt att få bort färgen att ha på mera färg och låta det lösa upp den intorkade färgen och sedan torka bort det.

          måste det inte bli lika med husfix och vatten?
          det blandar man ju med vatten och om man då har en bakgrund i huxfix och inte lackar den, borde inte husfixen lösas upp när den står i vatten då? efter ganska lång tid kanske men ändå?

          eller är ja helt ute å cyklar nu?
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #35
            Nja, cementen fungerar som ett lim i betong och omvandlas kemiskt när den får kontakt med vatten. Det som händer är (bland annat) detta:

            CaO + H2O --> Ca(OH)2 + CO2 --> CaCO3 + H2O

            Kalciumoxid som det finns från början i cementen är starkt reaktivt men kalciumkarbonat som blir ett slutresultat är inte särskilt lättlösligt i vatten. Kalciumkarbonat är det samma som kalksten innehåller, färdig betong är alltså nåt i stil med kalksten. Kalksten löses av surt vatten men lite eller inte alls av neutralt eller basiskt vatten. Såvida inte man har extremt surt vatten så kan man betrakta betong som olösligt i vatten, visst, den kommer att lösas upp på mycket lång sikt, det gör urberg också, men det är inget vi behöver bekymra oss om (annat än där de gjutit broar med dålig betong osv men det är en annan historia).

            Att betongen skulle lösas av vattnet är alltså inget problem att fundera över. Den kommer att påverka vattnet precis som kalksten men det är bara ett problem om man vill ha mjukt och surt vatten t ex för att odla diskus. Det som däremot är ett problem är att härdningen i betongen inte blir färdig direkt utan kan pågå länge och under processen där kalken karbonatiseras kommer det att bildas ämnen som påverkar vattenvärdena kraftigt. Det har alltså sina poänger att lacka för att hålla det borta från vattnet.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #36
              aha då förstår jag, misstänkte att de var någon kemisk process som uppstod osv... men tanken slog mig ändå att de kanske löses upp.
              tack för den fina förklaringen =)
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #37
                Ursprungligen postat av Kensa
                vilken båtlack är det från biltema ?

                artikelnummer ?


                .

                ://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Batlack-uretanalkyd-30552/



                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #38
                  i dokumentet står det låg giftighet för vattenlevande organismer. hmm...

                  sid 5

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #39
                    jag hade nog inte använt den på en bakgrund...hmm..

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #40
                      Aldrig haft problem dock, till och med mina crystal räkor förökar sig som ogräs dom om något är känsliga för vatten värde..

                      Men bara för att det fungerar hos någon så behöver det inte betyda att det fungera hos alla


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #41
                        ne det är fullt möjligt att det funkar kanon. men hade du det så att typ malar etc kan "gnaga" på den? mest det jag tänkte på. att det nog inte är så bra för malarnas gnagande

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          #42
                          Slippade mdf skivan lackade 3-4 gånger hela skivan, den sitter inne i akvariet tryckt mot bakrutan


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #43
                            okej. afan då kanske det är ett alternativ ändå

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #44
                              behöver man bara den burken eller lär man ha någon mera burk å blanda med? är den inte tvåkomponent?
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • skoda-15
                                • August 2010
                                • 456

                                #45
                                jag har bara lacken fungerar bra
                                375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                                180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                                35 liters cocon kub med guppy och black molly

                                Kommentar

                                Arbetssätt...