Ändra till svart bakgrund??? smakråd =)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

Ändra till svart bakgrund??? smakråd =)

Känns lite konstigt att nästan posta samma fråga..men vill bara ha snabbt råd inför helgens arbete med akvariet..

Funderar på att ta bort min planch-bakgrund , och sätta dit en svart plast sopsäck??

Vad tycker ni?? Fäster en svart sopsäck bättre om man blöter ner den och fäster på utsidan? eller ska man bara tejpa den.
    Såhär ser det ut nu ...

// Candra

240l sällskap 20l Nano

• Pink_Tess
    • September 2010
    • 311

Jag skulle bytt till svart... vet dock inte hur man bäst fäster den.
    // PinkTess
    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
    Mitt 300L Central Amerika Projekt

Kommentar

• Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

Personligen älskar jag svarta bakgrunder, tycker det tillför en härligt dunkel mystik. Vet dock inget om sopsäckar men svart solfilm är enkelt och blir jämnt och bra.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

• candra
        • January 2010
        • 455

Ursprungligen postat av Moving Waves
        Personligen älskar jag svarta bakgrunder, tycker det tillför en härligt dunkel mystik. Vet dock inget om sopsäckar men svart solfilm är enkelt och blir jämnt och bra.
        Solfilm...hmm, men är inte det någonting man limmar fast? Vart hittar man sådana? Jag tänker på sån där solfilm man har på bilrutorna...eller heter det nåt annat, hahaha.
        // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• Jina
          • August 2009
          • 182

Till mina har jag baksidan på fotoplancher, de är ju ofta svarta

Kommentar

• hannesc
            • December 2009
            • 13085

solfilm finns på biltema. blir skitsnyggt.

Kommentar

• Ason
              • November 2010
              • 107

"Solskyddsfilm"eller "solskyddsduk" av lite olika slag... från t.ex. Biltema. http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=solfilm

Finns även avtagbara, återanvändningsbara, så det är mindre pill att ångra sig...

(hannesc var snabbare ser jag ... )
              allting hänger ihop - frågan är bara hur

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

I'M LIGHTNING FAST!!!!

obs. 4 glas vin

Kommentar

• Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

Ja, det finns solfilm man bara klibbar fast med vatten och går ta bort skitlätt.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

• Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

Har haft både solskyddsfilm (återanvändningsbar) och sopsäck och har varit lika nöjd med båda. Beror lite på vad man vill ha.. Filmen ger en mer "spegel/reflekterande" yta medan en sopsäck som man skrynklar hårt och sedan tejpar fast ger lite struktur åt det klippiga hållet.
                    Väljer du film så välj som sagt den återanvändningsbara sorten!
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

Kommentar

• flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

[QUOTE=Ason;1496865
                      Finns även avtagbara, återanvändningsbara, så det är mindre pill att ångra sig... )[/QUOTE]

Den är både billig och bra.

Några små "moduler" eller platta stenar mot den svarta ytan är min favorit
                      Senast redigerad av flygrc; 11 February 2011, 21:50.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• candra
                        • January 2010
                        • 455

Ja, då blir det solfilm =) , men ska testa först med svart sopsäck tror jag, och titta hur det blir.

Sen när vi ändå är här, så skulle jag vilja ha lite tips och råd, på min placering av växter och dyligt...Jag har nu hängt upp min redmoor. Men kunde inte ha den i mitten av karet, den lutade så mycket ner på ena sidan. så jag fick ta hjälp av kanten på grottan. Och grottan köpte jag, för jag tyckte inte att jag kunde göra nåt eget stort... som malen behöver...så länge han är kvar.

// Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Jag tycker det ser trevligt ut, det enda jag saknar är någon växt som kan dölja filterbehållaren något. Kanske lite Valle eller liknande framför?
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• candra
                            • January 2010
                            • 455

Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag tycker det ser trevligt ut, det enda jag saknar är någon växt som kan dölja filterbehållaren något. Kanske lite Valle eller liknande framför?
                            Tack, ja, bilden blev ljus såg jag, färgerna är ju starkare i verkligheten =)

Jag rensade lite vallisneria idag för att dom var långa och sen har jag bara 41 djup i akvariet, så när vallisnerian blir tillräckligt lång, så vänder den sig och åker in mot insuget...men visst, man behöver ju inte ha just dom som ska stå framför, så långa =)

Vad händer med vattnet och kemin i karet när man har mycket växter? Ju mer ju bättre, så är det väl.

Sen undrar jag, jag har ju sett filmer så finns det ju dom som har akvarium med jättemycket växter på botten och överallt, som är jättefint, men hur rengör dom ett sånt?? Eller har dom ett sånt pass stort filter så dom inte behöver rengöra...botten...eller om jag inte misstar mig så tar växterna upp skiten....
                            // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Jag hade ett 960 med myyyycket växter, och jag lade ca 4-5 timmar i veckan på det vid rensning och vattenbyte. Det finns liksom inga genvägar utan ska man ha det snyggt är det tiden man får offra!
                              Ett kar med bra växtlighet får i mina ögon ofta mindre problem, både med sjukdomar och andra tråkigheter...
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...