30 l Svartvatten - inte nöjd :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    30 l Svartvatten - inte nöjd :-(

    Jag har ett 30 liters svartvattenkar som är så fult :-( Jag får verkligen inte till det så att det blir fint och ser naturligt ut. Snälla hjälp mig med lite tips och råd.

    Ska säga också att jag just nu har svart quartssand, 2 st mangroverötter, 1 st svart lavasten (syns ej på bilden men den är rätt snygg med hålor och gropar i) lite jawamossa, någon annan mossa/tång som jag inte vet vad det är, men har bara lite grand av den. En växt i bakgrunden som jag inte heller vet vad det är.
    Dessutom ligger det boklöv och alkottar i karet.

    Invånarna är ca 30 st körsbärsräkor och ca 5-8 st blue tiger samt 15 st små boraras merah (eller hur det nu stavas).

    Nackdelarna just när är att det först och främst är fult.... dessutom syns nästan aldrig de blå räkorna för de är så mörka och allt i karet är också mörkt. De sitter gärna på rötterna eller på sanden. De syns bara om de sätter sig på löven eller på mossan.

    Vad kan jag göra för att få karet snyggare?? (byta sand? inreda på annat vis? skaffa andra växter eller prylar?)

    Alla tips är välkomna!!!

    (har dessutom fullt sjå att hålla PH t nere så INGET som höjer PH i karet)
    Bifogade filer
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tycker inte det ser så fult ut - en bakgrund borde dock till.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Jag tycker det är snyggt jag!
      Om du ansar mossan lite kommer den växa tätare mot rötterna. Kanske surra den tillfälligt så den kan fästa bättre.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Jag har en bakgrund.... haha. Men av någon anledning så syns den inte. Det är en bild med växter och rötter. Vet inte varför den inte syns. Det syns bara ovanför vattenytan (inte på bilden dock) men under vattnet syns det inte.

        Okej, men då ska jag testa att ansa mossan lite och se om jag kan få till det.

        Då kanske det inte är så gräsligt som jag trodde... Vad bra :-D
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Hm, märkte nu att bakgrunden syns bara just där den dubbelhäftande tejpen sitter.
          Men om jag blöter ner bakgrunden så syns den.... men jag kan ju inte ha dubbelhäftande tejp på hela bakgrunden!
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            droppa i lite rötter som fortsätter upp över ytan och javamossan kan också följa med upp! Nån rot som inte stjäl så mycket plats, typ redmoor
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Hej igen
              Åheim: Jag hade redan två rötter i, en stor som gick upp ovanför vattenytan och en liten som ligger längs med löven, men det kanske är svårt att se på bilden tyvärr.

              Nu har jag möblerat om och ändrat lite och NU är jag nöjd :-D

              Jag tycker det ser naturligt ut men det finns mer öppen yta och man ser både räkor och fiskar bättre. Colaflaskan tyckte jag faktiskt var ett naturligt inslag den med.... Det ligger mycket i våra sjöar, det vet jag som gillar att snorkla omkring, haha

              I colaflaskan har jag lagt en liten bit rot, lite "tång" och ett löv. Det är jättefint när räkorna kryper in där :-)

              En av rötterna jag hade innan lindade jag in i javamossa och ställde upp så fick den långa roten vila på den. Den långa roten sticker upp en liten bit ur karet, (vilket den iof gjorde tidigare med). Jag klippte isär växten och delade upp den i flera mindre delar, satte några på roten, en på stenen och en i gruset. Jag vet inte om den klarar sig på roten och på stenen men annars får jag köpa en annan.

              Säg gärna vad ni tycker och om något ska ändras.
              Bifogade filer
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Här kommer en länk också ifall någon vill se det "live":

                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Det är ju en smaksak men jag hade tagit bort bakgrunden och ersatt den med svart solfilm eller något annan mindre grällt.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #10
                    Jag hade svart film tidigare men bytte till en svagt brun och grönfärgad då det blev så mörkt i karet annars. Den jag har nu är inte gräll men jag ser att det ser ut så på bilderna, vet inte om det är blixten eller lampan som gör det.
                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • play
                      • March 2009
                      • 14

                      #11
                      Jag tycker det är riktigt snyggt, till stor del tack vare den här tråden jag har blivit sugen på att starta ett eget "svartvatten". Jag gillar även flaskan, men jag skulle ta en flaska som ser mycket äldre ut, som ska se ut att legat där på botten i evighet, kanske även att den skulle vara avslagen i två delar. En äldre brunfärgad flaska skulle passa perfekt tycker jag. Snyggt är det i vilket fall, plockar du löven själv och torkar dom eller hur gör man?

                      EDIT: Tycker en svart bakgrund skulle vara perfekt.
                      Senast redigerad av play; 24 March 2011, 18:41.

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Hej på dig
                        Kul att du gillar mitt kar :-) Jag har gjort en hel del ändringar sedan sist. Jag har satt en mossvägg som bakgrund, den har inte vuxit upp ännu dock, så man får ju vänta ett tag på resultatet...
                        Jag har också satt en redmoore rot i mitten och flyttat flaskan till andra sidan.

                        Löven plockar jag själv i bokskogen, plockar dem på hösten, så det är fjolårets löv. Då är de torra och fina. Låter dem torka till lite extra på en tidning någon dag om det behövs. Lägger dem bara i en påse eller burk sedan och lägger i vid behov. Kokar dem inte, de sjunker ändå efter någon dag.

                        Tänkte på att spräcka flaskan men vågar inte det pga vassa kanter. Den blir lite mörkare med tiden tror jag.
                        Bifogade filer
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        Arbetssätt...