Lönnlöv i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Lönnlöv i akvariet

    Hej, jag vill lägga lite döda blad i akvariet till räkorna att käka, men jag har varken bok eller ek i min närhet. Det enda jag hittar är lönnlöv.

    Går det att använda och vilka effekter har det på vattnet ?
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    De kommer förmultna fort. Sänker nog ph:t lite men det är nog marginelt.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • oskarljunggren
      • June 2010
      • 88

      #3
      jag brukar använda det och ek fungerar utmärkt, räkna med att ditt vatten blir lite gulare,

      Kommentar

      • Spongeduck
        • June 2009
        • 366

        #4
        Hur länge brukar det dröja innan bladen börjar att förmultna ? Så att jag vet ungefär när jag ska plocka bort det.
        jag vill mest bara lägga i det så att räkorna kan knapra på det.

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          En månad brukar man räkna med att de kan ligga i men du ser ju också på bladen om de börjar förmultna.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Lönnlöv skulle jag nog hopa över, de löven kommer att bli en sörja ganska så snart och risken finns att de belastar karet ganska ordentligt. Kan du inte få tag på ek eller boklöv så kan du antingen beställa Katappablad (Mandelblad) via en webshop, eller ropa in till ett bra pris på Ebay.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Lönnlöv skulle jag nog hopa över, de löven kommer att bli en sörja ganska så snart och risken finns att de belastar karet ganska ordentligt. Kan du inte få tag på ek eller boklöv så kan du antingen beställa Katappablad (Mandelblad) via en webshop, eller ropa in till ett bra pris på Ebay.
              Ja det var ju synd :/
              Finns det inga andra löv då som fungerar i akvarium ?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Problemet är att de inte är tillräckligt "hårda" så de förmultnar för snabbt, och på det viset belastar akvariet för mycket. Löv som tar tid på sig att brytas ned hinns både att ätas upp samt bilda en bakteriefilm och alger på löven som räkorna kan gå och plocka av. Tänk dig hur tex lönn, björk osv hur deras löv ser ut på gräsmattan efter ett par dagar efter de fallit ner och blivit våta, de är som snor...

                Har du budat på ebay förr? Isf har du bra grejer här: http://cgi.ebay.com/25pcs-8-10-GRADE...item4153f04dc9 som jag köpte. Dels fick jag 30 blad i perfekt kondition, och dessa kan du lätt dela i tre bitar och släppa i endast en av dessa så varar det länge. Sedan kostade det ca 30 SEK och då ingår frakten, och sedan kommer det i din brevlåda på runt en vecka-10 dagar!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ason
                  • November 2010
                  • 107

                  #9
                  Hur är det med avenbok? Populärt som klippta, smala, höga häckar numera. Släpper en del av de torra löven först på våren, precis som en del ekar.

                  Bengt
                  allting hänger ihop - frågan är bara hur

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag har inte personligen testat just Avenbok, men jag tror nog att de löven funkar lika väl som en vanlig bok?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ason
                      • November 2010
                      • 107

                      #11
                      Avenbok och bok är inte ens nära släkt - - mer än till namnet.

                      Avenbok tillhör familjen Betulaceae, Björkväxter, och är närmre släkt med björk än bok. Bladen är dock "hårda" som torkade, som bok- och eklöv. Det är väl den egenskapen som har betydelse. "Giftiga" i sig borde de väl knappast vara som björkväxt, med undantag för eventuella föroreningar från trädgårdsskötsel, trafik e.d.

                      Däremot är avenbok lättillgänglig i trädgårdar i södra halvan av Sverige, där den finns i massvis med häckar, som håller en del torra blad över vintern.

                      Om det blir akvarium igen, och då förstås räkor, så ska jag prova. Fast kommer vi så långt kanske jag vet bättre...

                      Bengt
                      allting hänger ihop - frågan är bara hur

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ah, det var en ny grej för mig. Ser inte löven ganska lika ut, eller är det bara för att de sitter kvar på dessa häckar som man tror det?
                        Men som du säger, det är iaf ingen nackdel att löven är hårda då det nog är den största faktorn om de är bra eller mindre bra i ett akvarium.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ah, det var en ny grej för mig. Ser inte löven ganska lika ut, eller är det bara för att de sitter kvar på dessa häckar som man tror det?
                          Men som du säger, det är iaf ingen nackdel att löven är hårda då det nog är den största faktorn om de är bra eller mindre bra i ett akvarium.
                          Avenbok har taggig kant runt hela bladet, vanlig Bok är glansigare och har en rak bladkant. Båda uppför sig ganska lika i ett akvarium enligt min erfarenhet.

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #14
                            Har använt lönnlöv utan problem fast lägger man dem hos ancistrus så gnager de i sig bladen ganska fort
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            Arbetssätt...