nono eller yesyes med sand från naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    nono eller yesyes med sand från naturen

    Om vi bortser från det uppenbara svaret någon säkert kommit med "det är inte tillåtet".

    Jag har ett par hundra meter till strandkanten och eftersom min säljare inte hade sand till övers tänkte jag ta mig ner med spaden och ta sand till 540L.
    Om man tvättar sanden som vanligt och häller kokvatten över t.e.x. så borde det väl inte vara så illa att ta natursand eller?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    har haft sand från naturen...har bara tvättat den som man gör med köpt sand.
    tvättar du den som vanligt får du massa roliga kryp som trollsländelarver och mygglarver och annat trevligt (seriöst jag tycker det är trevligt)
    Och fiskarna har det roligt med att jaga dessa småkryp.
    Kokar du den så försvinner alla kryp och EVENTUELLA parasiter.

    det är lixom inte 100% att du får sjukdomar om du tar natursand.
    Men det är inte 100% riskfritt heller.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Gud vad slappt av mig..såg nu att liknande fråga fanns t.o.m på sida 1

      Jag blev så sugen att pannlampan åkte på och ett par spänner blev fyllda förut, återstår att se i dagsljus hur mycket jag fick ihop funderar på att köpa lite typ sjösten imorgon att ha överst som utfyllnad, tror strandsanden är vääldigt fin..
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Som du är inne på så är det ju inte tillåtet att ta sand hur som helst (måste få det sagt så du inte blir besviken på att inte få höra det) men bortsett från det, tja, sand från naturen? Om man nu köper en säck i akvarieaffären, vart har då den kommit ifrån om inte från naturen? Sanden i affären är tvättat och sorterad och förhoppningsvis kontrollerad så den inte innehåller olämpliga ämnen, däremot inte kokad vilket är överambitiöst. Det går ju att gör samma med sand som man ta själv, lämpligen då på ett lagligt sätt.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          Faktum är att det nog är helt ok eftersom strandtomt och rätt är grannens och han har inget emot det =)
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Skall man vara riktigt petig så är det inte ok ändå. Fast pratar man om så här små mängder så är den enda som kan tänkas bry sig ägaren så är det grönt där så lär ingen annan heller lägga sig i saken.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            Arbetssätt...