Operation "Plexiglas rot"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    Operation "Plexiglas rot"

    Hej

    Håller på möblera ett Juwel vision 450... Tanken är växtkar och har spanat runt på http://www.aquaticscapers.com. För att inte ta sig allt för mycket vatten överhuvudet har jag fastnat för karet, ja länken nedan.

    Nu har man ju spunnit lite på hur man kan få rötter att stå och peka precis hur man vill. Dessutom även utan risk att sanden som dom sitter fast i undermineras av fisk och dom ändrar position..

    Hela konceptet går ut på att jag kommer använda mig av plexiglas 4 respektive 6mm. Såga en snittyta på roten efter hur man nu vill att roten ska stå. Borra ett hål, försänka det och skruva fast roten(rostfri skruv)... När hela plattan är klar fäster man plexiglaset på botten med silikon..

    Det jag funderar på är att rötterna kommer med 99% ha ganska stor flytkraft. Det är dock inte allt för stora rötter, blandad kompott. Skapar det överdrivet mycket stress på bottenglaset?

    Vad tror ni, kanon eller kalkon?

    Aquatic plants, CO2 equipment, water plant fertiliser and everything about aquascaping with premium brands like Aqua Design Amano, Cal Aqua Labs or Borneo W
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1
  • Ralleballe
    • May 2010
    • 80

    #2
    Om man låter dem sjuka av sig själva med bottenplattan fastskruvad så borde de väl stå ganska bra sen om man gräver ner plexiglaset. Då slipper man ju limma fast dem på bottenglaset.

    Kommentar

    • Mr J.E
      • June 2009
      • 276

      #3
      Ursprungligen postat av Ralleballe
      Om man låter dem sjuka av sig själva med bottenplattan fastskruvad så borde de väl stå ganska bra sen om man gräver ner plexiglaset. Då slipper man ju limma fast dem på bottenglaset.
      Jo det är ju sant! Anledningen till att jag funderar på att fästa hela kreationen i bottenglaset är för att förra gången jag hade rötter som skulle sjunka tog det 3 veckor. Sedan tycker jag det är lättare att plantera innan man fyller på vatten i karet första gången...
      Juwel Lido 120, "räkvasen"
      Juwel Vision 450, projektet!
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

      Kommentar

      • Ralleballe
        • May 2010
        • 80

        #4
        Rötterna behöver ju inte bada i akvariet. Sen orkar man kanske inte vänta 3 veckor med att påbörja projektet för att rötterna ska sjunka. Men limmar man fast dem är det svårt att flytta på dem sen.

        Kommentar

        • Whizzer
          • May 2005
          • 498

          #5
          Ursprungligen postat av Mr J.E
          Oh jisses vilka underbart lummiga kar!! Om nån känner sig manad så står mitt kar tillförfogande!
          Whizzer
          http://ninavarblane.blogspot.com

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ett problem som du bör fundera över med den där metoden är ju att om du har malar som efterhand äter upp roten eller om den av nån annan anledning börjar se tråkig ut så får du ju vända upp och ner på hela karet för att byta ut den.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Mr J.E
              • June 2009
              • 276

              #7
              Ursprungligen postat av Ralleballe
              Rötterna behöver ju inte bada i akvariet. Sen orkar man kanske inte vänta 3 veckor med att påbörja projektet för att rötterna ska sjunka. Men limmar man fast dem är det svårt att flytta på dem sen.
              Ursprungligen postat av Bygert
              Ett problem som du bör fundera över med den där metoden är ju att om du har malar som efterhand äter upp roten eller om den av nån annan anledning börjar se tråkig ut så får du ju vända upp och ner på hela karet för att byta ut den.
              Som ni båda tipsar om. Rötterna är en rätt så stor del av inredningen. Är det så att jag vill göra om karet blir det nog ändå rätt omfattande, om jag känner mig själv rätt.... Men funderar på att lägga silikon runt hela men endast då vid kanterna. Så vill jag någon gång i framtiden göra om karet är det en ganska simpel operation att skära bort plattan med en kniv.

              Men vad tror ni om glaset, det blir ett stress moment precis tvärtom vad vattnet skapar.
              Juwel Lido 120, "räkvasen"
              Juwel Vision 450, projektet!
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

              Kommentar

              • Ralleballe
                • May 2010
                • 80

                #8
                Vattnets kraft neråt är ju fortfarande större än rötternas lyftkraft. Det är nog inga problem med att glaset inte håller.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr J.E
                  Hej

                  Håller på möblera ett Juwel vision 450... Tanken är växtkar och har spanat runt på http://www.aquaticscapers.com. För att inte ta sig allt för mycket vatten överhuvudet har jag fastnat för karet, ja länken nedan.

                  Nu har man ju spunnit lite på hur man kan få rötter att stå och peka precis hur man vill. Dessutom även utan risk att sanden som dom sitter fast i undermineras av fisk och dom ändrar position..

                  Hela konceptet går ut på att jag kommer använda mig av plexiglas 4 respektive 6mm. Såga en snittyta på roten efter hur man nu vill att roten ska stå. Borra ett hål, försänka det och skruva fast roten(rostfri skruv)... När hela plattan är klar fäster man plexiglaset på botten med silikon..

                  Det jag funderar på är att rötterna kommer med 99% ha ganska stor flytkraft. Det är dock inte allt för stora rötter, blandad kompott. Skapar det överdrivet mycket stress på bottenglaset?

                  Vad tror ni, kanon eller kalkon?

                  http://www.aquaticscapers.com/module...__15_20__B.JPG
                  Kalkon tror jag!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Det kommer absolut att funka att göra som du tänker men jag ställer mig också frågande till om det är värt det, du blir ju så låst vid placeringen av rötterna. Ibland vill man ju av någon anledning flytta en rot 1-2 cm och att då börja styra runt bottensubstrat för att skära känns omständigt.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Jag tycker du ska gå halva vägen, har du en rot som du tänkt ställa på ett sånt sätt att det inte går stabilisera med sten/substrat så kan du ju montera en platta på roten utan att silikona fast den.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • MyrasHusse
                        • May 2010
                        • 1353

                        #12
                        eller så kör du med sugproppar under plexi skivan så är det väldigt lätt att flytta men den stannar på samma plats så länge du inte rör den bara en ide
                        http://myraakita.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Jag tycker du ska gå halva vägen, har du en rot som du tänkt ställa på ett sånt sätt att det inte går stabilisera med sten/substrat så kan du ju montera en platta på roten utan att silikona fast den.
                          Klar bättre lösning. Eller andvänd ett par sugkoppar, borra ett par hål i roten och drag fast lätt med buntband.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Wolle1950
                            • January 2010
                            • 31

                            #14
                            Har den erfarenheten av plexiglas att inte silikonet fastnar. När silikonet har torkat är det bara att ta bort det. Kan ju skilja mellan olika silikonsorter också.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...