Skulle vara kul att veta vad djuraffärerna drar in mest på, Om jag uppfattat det rätt så är sand/grus en strunt summa av allt de säljer, skulle nog tro att foder och andra tillbehör säljer mer än sand/grus. Jag håller med att man ska gynna sina lokala butiker, och det gör jag.
blästersand - biltema kontra jula
Kollaps
X
-
-
Skulle vara kul att veta vad djuraffärerna drar in mest på, Om jag uppfattat det rätt så är sand/grus en strunt summa av allt de säljer, skulle nog tro att foder och andra tillbehör säljer mer än sand/grus. Jag håller med att man ska gynna sina lokala butiker, och det gör jag.Kommentar
-
Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".Kommentar
-
https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.Kommentar
-
Skulle vara kul att veta vad djuraffärerna drar in mest på, Om jag uppfattat det rätt så är sand/grus en strunt summa av allt de säljer, skulle nog tro att foder och andra tillbehör säljer mer än sand/grus. Jag håller med att man ska gynna sina lokala butiker, och det gör jag.
Men till sandfrågan har jag själv köpt både i akvarieaffär och biltema helt beroende på vad för typ av grejs jag vill ha i karet. (Har dessutom ingen bra trevlig djuraffär i närheten).He who fights and runs away will live to fight another day.
(\_/) (\_/)
(^^) (^^)
()() ()()Kommentar
-
Detta var ju ett intressant ämne. Jag är nästan ny i akvarievärlden och har försökt läsa på så mycke som möjligt innan jag gjorde nått så det inte skulle bli fel. Har precis startat ett nytt 180l kar, och har inhandlat allt till det på min lokala akvariebutik, utom en del av sanden. Läste i en gammal tråd här att det funkade att använda biltemas blästersand. Men nu verkar det ju inte helt 100 längre då jag fick reda på att dom bytt till en ny typ av sand. Har någon här använt sig av den nya sanden utan problem? MvhKommentar
-
Detta var ju ett intressant ämne. Jag är nästan ny i akvarievärlden och har försökt läsa på så mycke som möjligt innan jag gjorde nått så det inte skulle bli fel. Har precis startat ett nytt 180l kar, och har inhandlat allt till det på min lokala akvariebutik, utom en del av sanden. Läste i en gammal tråd här att det funkade att använda biltemas blästersand. Men nu verkar det ju inte helt 100 längre då jag fick reda på att dom bytt till en ny typ av sand. Har någon här använt sig av den nya sanden utan problem? Mvh
Olivin är tydligen "Magnesiumjärnsilikat" och en väldigt vanlig bergart. Kan inte hitta något som tyder på att det skulle vara "giftigt" eller dyligt?Kommentar
-
Sanden är av typ "Blästersand Olivin" har kikat i produktbladet: http://www.biltema.se/Documents/sake...11-14%20SV.pdf
Olivin är tydligen "Magnesiumjärnsilikat" och en väldigt vanlig bergart. Kan inte hitta något som tyder på att det skulle vara "giftigt" eller dyligt?
Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".Kommentar
-
vad är det för fel på denna sand? står akvarier m.m. på den. Jag använder den och den funkar fint.
http://www.biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand/, blev lite orolig när jag läste runt lite, för det fanns väl lite olika sorter, o vissa skulle tydligen innehålla ämnen som påstås inte vara bra för akvarium. Hittade inget om akvarium på just olivin-sorten, dock står det på den "vanliga" sanden.
Men tack för svaret iaf.Kommentar
-
Det låter bra, blev lite orolig när jag läste runt lite, för det fanns väl lite olika sorter, o vissa skulle tydligen innehålla ämnen som påstås inte vara bra för akvarium. Hittade inget om akvarium på just olivin-sorten, dock står det på den "vanliga" sanden.
Men tack för svaret iaf.Kommentar
-
Jag sökte också runt när jag skulle köpa sand på biltema och ingen har vågat använda olivinsanden, så jag köpte den vanliga.
Olivinsand:
Kemisk analys:
MgO 47–50 %
SiO2 40–42 %
FeO+Fe2O3 7–8 %
Al2O3 0,4–0,5 %
CaO 0,2 %
Glödningsförlust 0,5–1,2 %
Fri kvarts < 0,1 %
Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals."
Kemi lära.
MgO= Magnesium oxid
SiO2= Silicon dioxid
FeO= Järn oxid
Fe2O3= Järn oxid som framställes genom glödgning av järnvitriolen. Ett rött pulver som man använder till färg (faluröd färg bl.a.), polermedel för glas, stål m.m. Tänk rost.
Al2O3= Aluminium oxid som framställes ungefär som Fe203, du får vitt pulver. Tänk korrosion.
CaO= Kalk
Jag skulle inte våga använda den, men som sagt var så kan jag ha fel och den är helt ofarlig.
Hoppas att allt löser sig,
Lycka tillTheres a fine line between "hobby" and "mental illness".Kommentar
-
Jag sökte också runt när jag skulle köpa sand på biltema och ingen har vågat använda olivinsanden, så jag köpte den vanliga.
Olivinsand:
Kemisk analys:
MgO 4750 %
SiO2 4042 %
FeO+Fe2O3 78 %
Al2O3 0,40,5 %
CaO 0,2 %
Glödningsförlust 0,51,2 %
Fri kvarts < 0,1 %
Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals."
Kemi lära.
MgO= Magnesium oxid
SiO2= Silicon dioxid
FeO= Järn oxid
Fe2O3= Järn oxid som framställes genom glödgning av järnvitriolen. Ett rött pulver som man använder till färg (faluröd färg bl.a.), polermedel för glas, stål m.m. Tänk rost.
Al2O3= Aluminium oxid som framställes ungefär som Fe203, du får vitt pulver. Tänk korrosion.
CaO= Kalk
Jag skulle inte våga använda den, men som sagt var så kan jag ha fel och den är helt ofarlig.
Hoppas att allt löser sig,
Lycka till,. men nu ska ja fylla på me ny sand o starta om igen. Tack för lyckönskningen!
Kommentar
-
Ska nog bege mig dit nu i helgen för lite inköp
Bra tipps/ rödtoppen /
Kommentar
Kommentar