blästersand - biltema kontra jula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #31
    Skulle vara kul att veta vad djuraffärerna drar in mest på, Om jag uppfattat det rätt så är sand/grus en strunt summa av allt de säljer, skulle nog tro att foder och andra tillbehör säljer mer än sand/grus. Jag håller med att man ska gynna sina lokala butiker, och det gör jag.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #32
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      Skulle vara kul att veta vad djuraffärerna drar in mest på, Om jag uppfattat det rätt så är sand/grus en strunt summa av allt de säljer, skulle nog tro att foder och andra tillbehör säljer mer än sand/grus. Jag håller med att man ska gynna sina lokala butiker, och det gör jag.
      Har inget alls med tråden att göra, håll er till ämnet
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #33
        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Har inget alls med tråden att göra, håll er till ämnet
        Ursäkta mig, men du är ingen moderator för detta forum, så vad ger dig rätten att tillrättavisa mig? Som sagt var så håller du inte dig till trådens ämne heller.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #34
          Håller med om att denna tråd uppenbarligen spårat ur sedan länge sedan.
          Och håller fast vid min gamla påse av Biltemas blästersand...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #35
            Ursprungligen postat av walak
            hej har du någon bild på sanden
            jag är nöjd med den sanden från Bauhaus


            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Maleficum
              • January 2008
              • 89

              #36
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              Skulle vara kul att veta vad djuraffärerna drar in mest på, Om jag uppfattat det rätt så är sand/grus en strunt summa av allt de säljer, skulle nog tro att foder och andra tillbehör säljer mer än sand/grus. Jag håller med att man ska gynna sina lokala butiker, och det gör jag.
              Nej det hör inte till tråden men som lite kuriosa så tjänar affärerna minst på djurmaten, iallafall hund och kattmat görs i princip inget påslag på priset i butiken (den är så dyr i inköp) däremot det mesta andra gör de ofta ett påslag på 300% (om jag nu tänker rätt... tre gånger inköpspriset).

              Men till sandfrågan har jag själv köpt både i akvarieaffär och biltema helt beroende på vad för typ av grejs jag vill ha i karet. (Har dessutom ingen bra trevlig djuraffär i närheten).
              He who fights and runs away will live to fight another day.
              (\_/) (\_/)
              (^^) (^^)
              (’’)(’’) (’’)(’’)

              Kommentar

              • ValleyCastle
                • May 2010
                • 5

                #37
                Detta var ju ett intressant ämne. Jag är nästan ny i akvarievärlden och har försökt läsa på så mycke som möjligt innan jag gjorde nått så det inte skulle bli fel. Har precis startat ett nytt 180l kar, och har inhandlat allt till det på min lokala akvariebutik, utom en del av sanden. Läste i en gammal tråd här att det funkade att använda biltemas blästersand. Men nu verkar det ju inte helt 100 längre då jag fick reda på att dom bytt till en ny typ av sand. Har någon här använt sig av den nya sanden utan problem? Mvh

                Kommentar

                • ValleyCastle
                  • May 2010
                  • 5

                  #38
                  Ursprungligen postat av ValleyCastle
                  Detta var ju ett intressant ämne. Jag är nästan ny i akvarievärlden och har försökt läsa på så mycke som möjligt innan jag gjorde nått så det inte skulle bli fel. Har precis startat ett nytt 180l kar, och har inhandlat allt till det på min lokala akvariebutik, utom en del av sanden. Läste i en gammal tråd här att det funkade att använda biltemas blästersand. Men nu verkar det ju inte helt 100 längre då jag fick reda på att dom bytt till en ny typ av sand. Har någon här använt sig av den nya sanden utan problem? Mvh
                  Sanden är av typ "Blästersand Olivin" har kikat i produktbladet: http://www.biltema.se/Documents/sake...11-14%20SV.pdf
                  Olivin är tydligen "Magnesiumjärnsilikat" och en väldigt vanlig bergart. Kan inte hitta något som tyder på att det skulle vara "giftigt" eller dyligt?

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #39
                    Ursprungligen postat av ValleyCastle
                    Sanden är av typ "Blästersand Olivin" har kikat i produktbladet: http://www.biltema.se/Documents/sake...11-14%20SV.pdf
                    Olivin är tydligen "Magnesiumjärnsilikat" och en väldigt vanlig bergart. Kan inte hitta något som tyder på att det skulle vara "giftigt" eller dyligt?
                    vad är det för fel på denna sand? står akvarier m.m. på den. Jag använder den och den funkar fint.

                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    • ValleyCastle
                      • May 2010
                      • 5

                      #40
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      vad är det för fel på denna sand? står akvarier m.m. på den. Jag använder den och den funkar fint.

                      http://www.biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand/
                      Det låter bra , blev lite orolig när jag läste runt lite, för det fanns väl lite olika sorter, o vissa skulle tydligen innehålla ämnen som påstås inte vara bra för akvarium. Hittade inget om akvarium på just olivin-sorten, dock står det på den "vanliga" sanden.
                      Men tack för svaret iaf.

                      Kommentar

                      • ValleyCastle
                        • May 2010
                        • 5

                        #41
                        Ursprungligen postat av ValleyCastle
                        Det låter bra , blev lite orolig när jag läste runt lite, för det fanns väl lite olika sorter, o vissa skulle tydligen innehålla ämnen som påstås inte vara bra för akvarium. Hittade inget om akvarium på just olivin-sorten, dock står det på den "vanliga" sanden.
                        Men tack för svaret iaf.
                        Oj tror jag fatta fel när jag läste ditt svar, du kanske mena att jag borde köpt den "vanliga" sanden. Men problemet e att jag redan använt den andra sorten. Har precis startat akvariet o har inga fiskar i ännu.

                        Kommentar

                        • SimonSaysBaka
                          • August 2009
                          • 788

                          #42
                          Jag sökte också runt när jag skulle köpa sand på biltema och ingen har vågat använda olivinsanden, så jag köpte den vanliga.

                          Olivinsand:
                          Kemisk analys:
                          MgO 47–50 %
                          SiO2 40–42 %
                          FeO+Fe2O3 7–8 %
                          Al2O3 0,4–0,5 %
                          CaO 0,2 %
                          Glödningsförlust 0,5–1,2 %
                          Fri kvarts < 0,1 %
                          Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals."

                          Kemi lära.
                          MgO= Magnesium oxid
                          SiO2= Silicon dioxid
                          FeO= Järn oxid
                          Fe2O3= Järn oxid som framställes genom glödgning av järnvitriolen. Ett rött pulver som man använder till färg (faluröd färg bl.a.), polermedel för glas, stål m.m. Tänk rost.
                          Al2O3= Aluminium oxid som framställes ungefär som Fe203, du får vitt pulver. Tänk korrosion.
                          CaO= Kalk

                          Jag skulle inte våga använda den, men som sagt var så kan jag ha fel och den är helt ofarlig.

                          Hoppas att allt löser sig,
                          Lycka till
                          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                          Kommentar

                          • ValleyCastle
                            • May 2010
                            • 5

                            #43
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            Jag sökte också runt när jag skulle köpa sand på biltema och ingen har vågat använda olivinsanden, så jag köpte den vanliga.

                            Olivinsand:
                            Kemisk analys:
                            MgO 47–50 %
                            SiO2 40–42 %
                            FeO+Fe2O3 7–8 %
                            Al2O3 0,4–0,5 %
                            CaO 0,2 %
                            Glödningsförlust 0,5–1,2 %
                            Fri kvarts < 0,1 %
                            Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals."

                            Kemi lära.
                            MgO= Magnesium oxid
                            SiO2= Silicon dioxid
                            FeO= Järn oxid
                            Fe2O3= Järn oxid som framställes genom glödgning av järnvitriolen. Ett rött pulver som man använder till färg (faluröd färg bl.a.), polermedel för glas, stål m.m. Tänk rost.
                            Al2O3= Aluminium oxid som framställes ungefär som Fe203, du får vitt pulver. Tänk korrosion.
                            CaO= Kalk

                            Jag skulle inte våga använda den, men som sagt var så kan jag ha fel och den är helt ofarlig.

                            Hoppas att allt löser sig,
                            Lycka till
                            Hehe ja jag fick syn på det inlägget precis när jag fått ordning på allt,. men jaja nu har jag iaf köpt ny sand, tömt karet och plockat ur all gammal sand. Tur att inte flickvännen va hemma. för där kom en del svordomar o annat ett tag ,. men nu ska ja fylla på me ny sand o starta om igen. Tack för lyckönskningen!

                            Kommentar

                            • rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

                              #44
                              Jättesnygg sand
                              Ska nog bege mig dit nu i helgen för lite inköp
                              Bra tipps
                              / dtoppen /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...