blästersand - biltema kontra jula

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

Ursprungligen postat av Don Kiwin
    Vi kan hårddra det hela, om vi slutar handla hos den lokala akvariehandlaren har vi snart inga affärer kvar = inga fiskar = ingen hobby.

Förresten, funderar du på att köpa du din sand hos bauhaus, varför inte gräva upp den själv. Är väl det billigaste alternativet om priset är det viktigaste.
    jag tror inte det finns någon på denna jord som inte bryr sig om vad det kostar och om man kan hitta det billigare någon annan stans förutom dom rika som har råd att skita i vad det kostar.

Kommentar

• SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

Som sagt var så säljer de inte fiskar och akvarium på biltema så jag tror inte att akvarium butikerna går i konkurs för att man inte köper deras sand.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• Don Kiwin
        • April 2007
        • 114

Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        Som sagt var så säljer de inte fiskar och akvarium på biltema så jag tror inte att akvarium butikerna går i konkurs för att man inte köper deras sand.
        Det gör de kanske inte men deras marginaler minskar vilket gör att de på sikt tar in mindre fisk. De drabbas ju av merköpssyndromet.

Kommentar

• SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

Det gör de kanske inte men deras marginaler minskar vilket gör att de på sikt tar in mindre fisk. De drabbas ju av merköpssyndromet.
          Så enligt din logik så kan man inte köpa akvarium begagnat heller, för då minskar deras inkomst.
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• hult87
            • February 2010
            • 1287

säljs det dåligt med sand i butiken, borde det vara den dom skiter i att köpa in...eller menar du att dom tänker - vi säljer dåligt med akvariesand, då tar vi in mindre fisk? man köper väll fortfarande fisken i zoo-butikerna och inte på biltema eller annan affär... bara en tanke

Kommentar

• Don Kiwin
              • April 2007
              • 114

Ursprungligen postat av hult87
              säljs det dåligt med sand i butiken, borde det vara den dom skiter i att köpa in...eller menar du att dom tänker - vi säljer dåligt med akvariesand, då tar vi in mindre fisk? man köper väll fortfarande fisken i zoo-butikerna och inte på biltema eller annan affär... bara en tanke
              Om du går till butiken och köper sand finns det väl en möjlighet att du samtidigt går en sväng förbi karen. Eventuellt köper du någon fisk eller något annat tillbehör. Köper du inget kanske ändå titten in i karen har väckt ett intresse som senare leder till ett köp.
              Går du däremot till biltema tror jag inte att en sväng förbi bromsskivorna väcker ett intresse för framtida fiskinköp

Kommentar

• Don Kiwin
                • April 2007
                • 114

Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                Så enligt din logik så kan man inte köpa akvarium begagnat heller, för då minskar deras inkomst.

?

Förklara gärna min logik för mig.

Kommentar

• DaRe
                  • June 2009
                  • 2227

Klart att det gynnar affärerna om man köper från dem, och med tanke på vilket pris man kan få sand för och vad de tar i butiken så är det nog bra avans. 1 ton på grustaget för 250 spänn eller 20 kilo för samma pris. Men då tillkommer packetering, frakt förvaring hantering osv.

Visst är det bra att gynna sin lokala affär som man tycker om på alla sätt man kan och vill. Men givetvis är det inget fel i att köpa biltemas sand eller annan sand för den delen heller. Eller för den skull ta en hink från stranden om man har en sån...
                  Checking out...

Kommentar

• hult87
                    • February 2010
                    • 1287

Om du går till butiken och köper sand finns det väl en möjlighet att du samtidigt går en sväng förbi karen. Eventuellt köper du någon fisk eller något annat tillbehör. Köper du inget kanske ändå titten in i karen har väckt ett intresse som senare leder till ett köp.
                    Går du däremot till biltema tror jag inte att en sväng förbi bromsskivorna väcker ett intresse för framtida fiskinköp
                    när jag varit på jula och köpt sand har jag kollat innan jag åkte hur många zoo-affärer jag skulle kunna kika in i på vägen, så när jag köpte jula-sand gynnade det zoo-affärerna iaf men förstår hur du menar

Kommentar

• Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

Tycker detta är idioti att försöka försvara varför man skall handla det billigaste och sen jämföra med bilar och annat skit,om man nu har i åtanken att dem flesta affärer lever knapert på denna försäljning så som fisk,tillbehör

Jag har handlat på nätet en gång då tanken slog mig sen, va fan sysslar jag mednär jag har en akvarie affär 7km ifrån mig som behöver alla kunder för att kunna få en 5000kr som denna kan ta ut i lön.Jag vill för sjutton inte att affären ska lägga ner.
                      Mvh.Patrik

Kommentar

• walak
                        • April 2010
                        • 263

Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Tycker detta är idioti att försöka försvara varför man skall handla det billigaste och sen jämföra med bilar och annat skit,om man nu har i åtanken att dem flesta affärer lever knapert på denna försäljning så som fisk,tillbehör

Jag har handlat på nätet en gång då tanken slog mig sen, va fan sysslar jag mednär jag har en akvarie affär 7km ifrån mig som behöver alla kunder för att kunna få en 5000kr som denna kan ta ut i lön.Jag vill för sjutton inte att affären ska lägga ner.

Om du ny tycker att man ska handla allt på ditt vis så hoppas jag att du lever som du lär ang allt du handlar och då spelar det väll ingen roll om det handlar om bilar till sand. Så frågan är om tex din bil går sönder skiter du då i vad det kostar att laga den? även om du vet att du kan få det flera tusen billigare någon annan stans

Kommentar

• Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

Ursprungligen postat av walak
                          Om du ny tycker att man ska handla allt på ditt vis så hoppas jag att du lever som du lär ang allt du handlar och då spelar det väll ingen roll om det handlar om bilar till sand. Så frågan är om tex din bil går sönder skiter du då i vad det kostar att laga den? även om du vet att du kan få det flera tusen billigare någon annan stans
                          Då jag inte har bilar som Hobby utan har det jag brinner för och det är Akvarier alla sort undervattensmiljöer så är jag beredd på att stödja detta till 100% för att behålla ett utbud i min lokala affär.Angående min bil så har jag detta endast som ett onödigt ont transport medel som jag försöker finna lösningar så billigt som möjligt så där måste jag hålla med dig om..
                          Mvh.Patrik

Kommentar

• walak
                            • April 2010
                            • 263

Då jag inte har bilar som Hobby utan har det jag brinner för och det är Akvarier alla sort undervattensmiljöer så är jag beredd på att stödja detta till 100% för att behålla ett utbud i min lokala affär.Angående min bil så har jag detta endast som ett onödigt ont transport medel som jag försöker finna lösningar så billigt som möjligt så där måste jag hålla med dig om..

ok jag tycker att vi släpper detta nu och går vidare för jag ska bidra till att köpa troffar för ca 5000 så då blir nog butiken glad

Kommentar

• Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

Ursprungligen postat av walak
                              ok jag tycker att vi släpper detta nu och går vidare för jag ska bidra till att köpa troffar för ca 5000 så då blir nog butiken glad
                              Tyckar jag att vi kan göra..men tycker du inte alls att jag har en poäng med detta?
                              Mvh.Patrik

Kommentar

• walak
                                • April 2010
                                • 263

Tyckar jag att vi kan göra..men tycker du inte alls att jag har en poäng med detta?
                                Det är väll som andra skriver om man köper sanden någon annan stans så spelar det nog inte så stor roll för man köper fisken och allt annat man behöver till ett akvarium så affärerna överlever nog

Kommentar

Arbetssätt...