tillverka egen bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    tillverka egen bakgrund

    Har inte riktigt frugans mandat att köpa någon bakgrund typ slimline, så jag lurar på om jag inte kan göra en själv.
    Börja med en tjock frigolitskiva och forma, sedan på med flytande latex som färgas efter behov, lager på lager på lager.

    Hade det funkat?
    Heter det flytande latex? Jag har bara svaga minnen från hur vi tillverkade svärd och grejer i yngre tonåren ungefär så, 20 år sen för fasen
    Eller finns det andra bättre tillvägagångssätt idag?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Vigoez
    • October 2008
    • 126

    #2
    Jag höll också på att försöka tillverka min egen bakgrund för inte så länge sedan. Jag såg med spänning fram emot det, införskaffade både silikon, frigolit och började såga och skära i det. Men det visade sig vara lite för komplicerat för min del och det var svårt att hitta bra färg som man kunde garantera inte skadade något i karet.

    Jag hoppas att det kan bli av i framtiden men mitt försök att tillverka en egen bakgrund gick inte så bra. Hoppas att ditt försök lyckas så kanske jag kan få lite tips..
    mvh Viktor

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Kör du med frigolit och förklara för regeringen hur det ser ut i huset/lägenheten med en miljard frigolitkulor, så har du sanrt din Slimline.
      Låter heller inte som ett bättre förslag rent ekonomiskt , och arbetstid ska vi inte tala om. Är det däremot att du vill göra något själv så är det givetvis bara att ösa på.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Vigoez
        • October 2008
        • 126

        #4
        Ja, frigoliten lär inte försvinna från huset på någon månad!

        Men, det vore ju drömmen att lyckas genomföra något sådant på egen hand.
        mvh Viktor

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro, frigolit, husfix och färg samt ev. något att strö i/på färgen så det får en snygg yta och en del tid, samt en tålmodig bättre hälft.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Nu har jag ju både garage förråd och källare som pulande är förpassat till så det blir nog mest jag som får lida

            Jag har lite ideer i huvudet som hade varit kul att (försöka) få ut i verkligheten, men det handlar ju mest om huruvida latex funkar/blir starkt nog för t.ex. ancistrusar, och givetvis måste det vara ofarligt kemiskt :s
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • Vigoez
              • October 2008
              • 126

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro, frigolit, husfix och färg samt ev. något att strö i/på färgen så det får en snygg yta och en del tid, samt en tålmodig bättre hälft.
              Jag letade länge efter lämplig färg och spackel att lägga på men allt utan resultat. Om du vet någon färg som man kan använda utan risker kan du väl skriva vad det är för något! Tacksam för svar..
              mvh Viktor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag körde med brun Epolan V som är en 2-komp golvlack, om den finns numera är jag inte säker på...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • räven
                  • December 2005
                  • 18

                  #9
                  Funderar på om man måste lacka om man gör bakgrund/modul av markfrigolit/vanlig frigolit, eller om det räcker med husfix?
                  Kan man använda fästmassa till kakel istället för husfix?
                  mvh Pelle

                  Kommentar

                  • Ponta Henriksson
                    • January 2010
                    • 151

                    #10
                    Ursprungligen postat av räven
                    Funderar på om man måste lacka om man gör bakgrund/modul av markfrigolit/vanlig frigolit, eller om det räcker med husfix?
                    Kan man använda fästmassa till kakel istället för husfix?
                    mvh Pelle
                    Jag har gjort några bakgrunder i frigolit och Cascol husfix samt multifix så dom kan jag säga att mina fiskar har klarat av, det karet med multfix har jag yngel i så ja tror inte d ska vara några problem se till att spola av bakgrunden ordentlig eller töm / fyll några ggr
                    Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                    http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #11
                      Målar du på fixen sen eller har dina bakgrunder varit spackelgråa?
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • Ponta Henriksson
                        • January 2010
                        • 151

                        #12
                        Ursprungligen postat av danne0301
                        Målar du på fixen sen eller har dina bakgrunder varit spackelgråa?
                        Jag blanda färgpigmenten i fixen

                        Btw en sak du får tänka på o mdu gör som ja å kör utan lack är att ud inte sk ha för mycket malar å dylikt i då dessa kan sabba bakgrunden rätt bra me sitt "sugande"

                        mvh
                        Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                        http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Plus att fix och bruk ofta har högt pH som kan inverka på vattnet.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Ponta Henriksson
                            • January 2010
                            • 151

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Plus att fix och bruk ofta har högt pH som kan inverka på vattnet.
                            Instämmer, ett tips ang dom olika fixen har ja märkt att vanliga husfixen ger högre PH än Multifixen, dock gämnar dom ut sig båda 2 efter ett tag.
                            Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                            http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                            Kommentar

                            • Klotte
                              • February 2007
                              • 621

                              #15
                              En bakgrund i frigolit är inte så svårt om man bara planerar den väldigt noggrant, skär ut bitar med rakbladskniv och forma så mycket man kan med kniven innan man börjar skrapa fram former i det.

                              Jag har använt Husfix som jag färgat med pigment från lokala färgaffären, sen lackar jag med lack från http://www.exoherp.net/ det är samma lack som Skansen använder i sina terrarier och akvarier så den ska inte skada fiskarna om man blandar rätt.

                              Glöm inte heller att gå över hela bakgrunden med värmepistol innan man börjar med husfixen så den inte smular
                              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                              100 liter blandat...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...