göra egen "levande bakgrund", hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chupo
    • November 2009
    • 84

    göra egen "levande bakgrund", hjälp?

    Jag har kollat runt lite på bakgrunder och sett att vissa har gjort egna, har blivit jättesugen på att göra en jag med. Dock har jag bara 54-litersakvarium (är mitt första akvarium så) men jag tänkte iaf göra en bakgrund för ett större akvarium... den kan ju annars hänga som dekor ovanför sängen tills större akvarium landat hemma hos mig
    den konstnärliga ådran ligger i släkten så jag tror inte jag skulle ha några problem med den biten, men vad det får och inte får vara för material behöver jag däremot hjälp med!

    Jättetacksam för användbara svar /Emma
    Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.
  • chupo
    • November 2009
    • 84

    #2
    hmm... ingen som kan ngt? ser ju att ni kollar
    Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av chupo
      hmm... ingen som kan ngt? ser ju att ni kollar
      Finns en del guider runt på internet men jag skulle själv inte våga mig på något sådant, du har ju alltid valet att skaffa en färdig BTN bakgrund Ska se ifall jag hittar en länk till hur man gör.

      Här hittade jag en: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2209403

      kanske inte är den enklaste men h*n som har skrivit den har skrivit i detalj hur h*n gjorde med en del bilder.

      Lycka till.
      Senast redigerad av Andrém; 18 November 2009, 15:27.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Zoopetartikel om hur man bygger en frigolitbakgrund http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=92
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • chupo
          • November 2009
          • 84

          #5
          Ursprungligen postat av Andrém
          Finns en del guider runt på internet men jag skulle själv inte våga mig på något sådant, du har ju alltid valet att skaffa en färdig BTN bakgrund Ska se ifall jag hittar en länk till hur man gör.

          Här hittade jag en: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2209403

          kanske inte är den enklaste men h*n som har skrivit den har skrivit i detalj hur h*n gjorde med en del bilder.

          Lycka till.

          Tack så mycket! Den länken var riktigt bra och utförligare än den jag kollat på innan.
          Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

          Kommentar

          • chupo
            • November 2009
            • 84

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Zoopetartikel om hur man bygger en frigolitbakgrund http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=92

            Tack har kollat på den innan, den är bra.
            Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ursprungligen postat av chupo
              Tack så mycket! Den länken var riktigt bra och utförligare än den jag kollat på innan.
              Varsågod, mycket nöje och lycka till!

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Se bara till så du bygger bakgrunden i någon form av standardmått annars måste du måttebeställa ett kar till bakgrunden och det är inte direkt billigt
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • chupo
                  • November 2009
                  • 84

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Se bara till så du bygger bakgrunden i någon form av standardmått annars måste du måttebeställa ett kar till bakgrunden och det är inte direkt billigt
                  Haha ja nej det blir ju lite krångligt i så fall Men tänkte såklart göra efter, som du säger, någon form av standardmått.
                  Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                  Kommentar

                  • JothaR
                    • August 2008
                    • 115

                    #10
                    Ursprungligen postat av Andrém
                    Finns en del guider runt på internet men jag skulle själv inte våga mig på något sådant, du har ju alltid valet att skaffa en färdig BTN bakgrund Ska se ifall jag hittar en länk till hur man gör.

                    Här hittade jag en: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2209403

                    kanske inte är den enklaste men h*n som har skrivit den har skrivit i detalj hur h*n gjorde med en del bilder.

                    Lycka till.
                    Alltid kul att hitta länkar till sina egna grejer Hoppas att du har någon nytta av den... Har utvecklat mina tekniker en hel del sedan jag gjorde den där beskrivningen, men grundkonceptet är helt OK tycker jag nog fortfarande...
                    ------------------------------------
                    JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                    Kommentar

                    • Per/Haninge
                      • January 2007
                      • 285

                      #11
                      Sune Holm ( mannen som byggde BTN ) har gett ut ett kompendium om hur man bygger bakgrunder, klart värt att köpa.
                      Per/Haninge

                      Kommentar

                      • JothaR
                        • August 2008
                        • 115

                        #12
                        Var kan man hitta detta kompendie?
                        ------------------------------------
                        JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                        Kommentar

                        • Per/Haninge
                          • January 2007
                          • 285

                          #13


                          Maila ordföranden Lars-olof Omfors, säljs via Bollmora akvarieklubb.
                          Per/Haninge

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Där finns även en text av Sune om hur man gör en bakgrund av en gammal madrass:



                            Jag har prövat att göra bakgrunder i polyester utan mellannegativ. Ganska enkelt och roligt, men man gör det utomhus en varm sommardag för det är äckliga lösningsmedel (lukt och giftigt medan man jobbar). Och man slipper frigolitkulor överallt. Men nästa gång skall jag pröva skumgummi och latex!

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #15
                              Oh, de där madrassbakgrunderna ser ju ut som en dröm! Utan tvekan.
                              Så skönt att slippa silikona fast eländet dessutom ifall man får lust att göra några större förändringar.
                              Kanske kan man till och med kombinera materialet med sådant här http://www.epiweb.se/ för att verkligen få eventuella plantage/mossor att trivas?

                              Spekulationer mucho. XD
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...