göra egen "levande bakgrund", hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #16
    Polyesterbakgrunder klämmer man också fast. Inget silikon, för dom flyter inte. Ormbunksrötter har jag inte prövat, men kokosfibrer: Det fungerar ett tag, men det multnar snabbare än boklöv.

    Kommentar

    • fantawor87
      • August 2009
      • 101

      #17
      Den frigolitbakgrunden var riktigt snygg!

      Kommentar

      • chupo
        • November 2009
        • 84

        #18
        hmm madrassbakgrunden såg faktiskt finare ut... har inte riktigt haft tid för att komma igång med frigoliten heller :s men en tjock gammal skumgummimadrass har jag faktiskt hemma och skulle kanske kunna skapa något av den..
        tror inte att den är särskilt ren efter att man har sovit på den och sen har det ju stått i förrådet en tid, borde jag isf skära ut önskat mått och sen typ försöka tvätta av den i badkaret eller något innan jag börjar med resten?
        Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #19
          Jag är också helt inne på skumgummibakgrunderna.. XD Om inte annat kan man köpa "ren och ny" skumgummi för en rätt billig peng.
          Hur som helst funderade jag lite efter att ha läst artikeln, som egetligen inte gav särskilt mycket info.
          Latex? Vilken sort? Formgummi som används till gipsformar, tro?
          Färg? Hur i allsin dar?
          Kan man blanda ut latexen med färg, och i så fall vilken?
          Eller ska den bara blandas ut med naturmaterial?
          Den har ju en rätt motbjudande "pissgul" nyans annars, som förmodligen inte blir bättre på skumgummi. ^^

          Någon som är lite haj på allt det här?

          Herr Åhlander verkar ju vara en kille med huvudet på skaft. ; )
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Bara ett tips - de flesta skumgummiprodukter består delvis av cellulosa - vilket löser sig i vatten naturliga skäl inte helt OK
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #21
              Ah. Poäng, Kjell, tack för påpekandet. ^^
              Annars verkar hela idén nästan läskigt praktisk med en formbar, ickeflytande bakgrund som man dessutom kan plantera växter i med något så enkelt som en skåra.

              Too good to be true?
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Pickles
                Ah. Poäng, Kjell, tack för påpekandet. ^^
                Annars verkar hela idén nästan läskigt praktisk med en formbar, ickeflytande bakgrund som man dessutom kan plantera växter i med något så enkelt som en skåra.

                Too good to be true?
                Vad är det man säger - är det för bra för att vara sant så är det inte sant

                Lärde mig en gång (för ca. 20-25 år sedan) skillnaden (av en tullare). Tänder man eld på en matta och den enbart smälter så innehåller den ingen cellulosa, blir det en låga (lliten eller stor) så innehåller den cellulosa.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #23
                  Ahh! Sicken finurlig tullare.
                  Jag tror dock att idén är värd att fnulas vidare på. Vi är ju så förtjusta i icke-organiska material nuförtiden att det borde finnas någon gyllene medelväg. ; )

                  Har man inte tillräckligt att göra så skaffar man sig, sägs det ju också trots allt. XD
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #24
                    Använd färgpigment som blandas med det bindmedel som ska användas. Jag rekomenderar grundfärgerna gul, röd, blå, grön och vit, då får du fram alla nyanser som naturen skapar.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • chupo
                      • November 2009
                      • 84

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Vad är det man säger - är det för bra för att vara sant så är det inte sant

                      Lärde mig en gång (för ca. 20-25 år sedan) skillnaden (av en tullare). Tänder man eld på en matta och den enbart smälter så innehåller den ingen cellulosa, blir det en låga (lliten eller stor) så innehåller den cellulosa.
                      Då kanske man kan tända eld på en liten bit och kolla det kanske? xD eller så gör man bara av frigoliten istället
                      Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                      Kommentar

                      • chupo
                        • November 2009
                        • 84

                        #26
                        Nu ska jag iaf snart skaffa större akvarium, så börjar inte med någon bakgrund förrän det nya är hemma så jag vet exakt vilka mått det ska vara..
                        Tycker lite synd om mina 2 slöjstjärtar som bara har 54 l akvarium, har iof inte haft dom så länge, men nu ska dom iaf få flytta till större i slutet av månaden
                        Men SEN så ska jag banne mig göra den där bakgrunden XD
                        Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #27
                          Ursprungligen postat av chupo
                          Nu ska jag iaf snart skaffa större akvarium, så börjar inte med någon bakgrund förrän det nya är hemma så jag vet exakt vilka mått det ska vara..
                          Tycker lite synd om mina 2 slöjstjärtar som bara har 54 l akvarium, har iof inte haft dom så länge, men nu ska dom iaf få flytta till större i slutet av månaden
                          Men SEN så ska jag banne mig göra den där bakgrunden XD
                          Om inte bakgrunden är färdig innan du fyllt karet så kommer det bli en lång brottning som resulterar i att frigoliten vinner
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • chupo
                            • November 2009
                            • 84

                            #28
                            Ursprungligen postat av Saturnus80
                            Om inte bakgrunden är färdig innan du fyllt karet så kommer det bli en lång brottning som resulterar i att frigoliten vinner
                            haha ja jo det är ju sant x) fast jag vet ju inte riktigt vilket akvarium jag ska köpa än så är lite krångligt med måtten.. men det löser sig ...på ett eller annat sätt ^^'
                            Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av chupo
                              Då kanske man kan tända eld på en liten bit och kolla det kanske?
                              Korrekt
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • chupo
                                • November 2009
                                • 84

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Korrekt
                                Då tackar jag så mycket för det tipset!
                                Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...