Smakråd och tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viggen_l
    • April 2002
    • 117

    Smakråd och tips

    Håller på med ett asien inspirerat akvarium och har fastnat i bakgrundsträsket. Har väl igentligen 2 allternativ att utgåifrån men jag kan inte bestämma mig för båda har för och nackdelar.
    Karet är på 375l. 1,5x0,5x0,5m.

    Alt1. Är en stor spliterbit från en bok som täcker nästan hela backgrunden
    enligt bilden, En bekant har haft den i ett akvarium tidigare och blir hur syggt som. Men är rädd för att den bli dominant. Sen undrar jag om någon har ett tips på hur man kan täck ytorna runt om på ett snyggt sätt.

    Alt2. Detta blir mer som en jordbank/mossvägg uppbyggd med hjälp av epiweb


    Kan bli mycket snyggt om man lyckas men jag vet inte hur matrialet ser ut i verkligheten. Om det blir en massa trådar som man störr sig på.

    Så nu godvänner kom med tillrop och tips till en villrådig.

    /Viggen
    Bifogade filer
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    Om du målar baksidan av karet (utsidan) med mattsvart hobbyfärg och använder roten så kommer det bli snyggt
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Om du inte ska använda roten på bilden så kan skicka den till mig

      Så gör jag som åheim tipsade om
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • viggen_l
        • April 2002
        • 117

        #4
        Biten är inte min jag har turen att få köpa den till "kompis" pris av en som avveklat sin kar.

        Vad för färg funkar på glas och går det att få bort om man ångrar sig och ska ha annat?

        Kommentar

        • gäst
          • June 2009
          • 66

          #5
          Ursprungligen postat av viggen_l
          Biten är inte min jag har turen att få köpa den till "kompis" pris av en som avveklat sin kar.

          Vad för färg funkar på glas och går det att få bort om man ångrar sig och ska ha annat?
          jag har tejpat på svart tapet på baksidan.. funkar nog lika bra som att måla.

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #6
            Du skall deffinetivt använda träbiten.!!!...skitsnyggt. Kan inte komma på fler i´déer om att täcka ytan runt om dock.
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              jag håller med de andra, jag tycker att du ska använda träbiten! men funkar det inte med en svart sopsäck eller det kanske inte alls blir lika bra som att måla?
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                måla baksidan i svart eller använd solfilmsduk som finns på BIltema för 50kr.
                sätt fast träbiten. Sen tar du långa växter så som t.ex. valiseria eller svärdplanta och planterar längst bak där i karet Kommer bli Kanonsnyggt!!
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • viggen_l
                  • April 2002
                  • 117

                  #9
                  Har bestämt mig för träbiten och den ska limmas in i helgen. Tänkte täcka baksidan med tonadplast typ http://www.pwss.se/product.php?productid=348&cat=1263&page=1 tänkte fästa den med ett lim som påminner om postitlappar. Finns en sort på panduro till överkommligt pris eller en sort från 3M till hutlöst pris.

                  Eftersom det är tänkt att bli asien, med små stimfiskar, räkor och någon lite gurami, har jag följande växter i urvalslistan (dock blir det inte alla sorterna)
                  Hygrophila difformis
                  Hygrophila polysperma
                  Cryptpcpryne wendtii "green"
                  Vallisneria americana "mini twister"
                  Limnophila sessiliflora
                  Cryptocoryne wendtii "mi oya"
                  Rotala rotundifolia
                  cryptocoryne parva
                  Microsorum pteropus "Narrow"
                  Taxiphyllum barbieri

                  Har kommit fram till att de är på en nivå som jag borde klara av att sköta .

                  Kommentar

                  • viggen_l
                    • April 2002
                    • 117

                    #10
                    Det blev grenen som hamnade i karet. Och måste säga själv att jag känner mig nöjd. Nu är det även kommit i lite växter så då tänkte jag att det var dags för en ny smakrådsrunda . Vad går att förbättra?
                    Vad ska det bo för lyckliga fiskar här i?
                    Jag tänkte hålla mig till Asien och funderar på Galaxy och honungs gurami.
                    Det ska även bo lite räkor där i men sen vet jag inte.
                    Slänger även med en bild på det uppstädade tekniks skåpet under. Lite hemma experiment för styrning av ljus. Näringsdosering och Co2.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • travianplayer
                      • October 2009
                      • 1201

                      #11
                      i med massor av mer växter du har ju co2 så use it! om du har PMDD se upp med räkorna dom trivs ej så bra maed PMDD
                      Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                      Kommentar

                      • viggen_l
                        • April 2002
                        • 117

                        #12
                        Det skulle varit mer växter i men de blev restade i beställningen. Får fylla på lite längre fram eftersom jag inte är hemma och hinner med sånt på 2v.
                        Har du något tips vad mer för växter man kan ha i.

                        Tack för rådet om PMDD, ska ta det försikt, men eftersom jag har automatisk dosering varje dag så blir det inte lika höga toppar som när man doserar för en vecka.

                        Kommentar

                        • JacobT
                          • January 2009
                          • 573

                          #13
                          snyggt!!!
                          ><(((*>
                          *> MVH jacob
                          ><(((*>

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            #14
                            Det kommer att bli asgrymt så småningom när det vuxit upp lite mer, redan nu är det snyggt
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • viggen_l
                              • April 2002
                              • 117

                              #15
                              Det har tagit sig bra så jag hoppas på det. Har fått en släng av trådalger men det börjar också ge sig.

                              Den stora frågan är fortfarande vad jag ska ha för fiskar som passar med Räkor.
                              Jag tänker ju hålla mig till Asien och en stimfisk jag bestämt mig för är Galaxy. Men sen velar jag mellan allt möjligt. Gurami m.m
                              några bra tips.

                              /Viggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...