Jag har precis varit i ett grustag och plockat ut härliga stenbumlingar av olika slag för att ha i mitt nya 375 liters burk. Men när jag kom hem började jag fundera på om man kan ha vilka stenar som helst? Ger de ifrån sig mer eller mindre kalk mm. ? Vet ju inte heller vilka sorter jag har plockat på mig, men de är fina.
Typer av sten??
Kollaps
X
-
Typer av sten??
Taggar: Ingen -
Det kan jag fixa. Återkommer med bilder.Kommentar
-
-
-
De ser helt ok ut.
De röda är nog graniter med mycket fältspat (det röda) och lite kvarts (det vita), de på bild två kan vara granit med fältspatprickar eller granat i, och den tredje en kvartsrik sten med något mörkt som kan vara biotit-glimmer eller diabas.
Kolla dock att det inte är rost på dem. Rosten i sig är inte farlig (det är ju järnoxid), men den är ett tecken på att det kan finnas andra metaller i som mera otrevliga, som t ex kadmium. Tvätta av dem så att inga sprängmedelsrester finns kvar på dem.Earth first! We´ll screw up the other planets later!
Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597Kommentar
-
De ser helt ok ut.
De röda är nog graniter med mycket fältspat (det röda) och lite kvarts (det vita), de på bild två kan vara granit med fältspatprickar eller granat i, och den tredje en kvartsrik sten med något mörkt som kan vara biotit-glimmer eller diabas.
Kolla dock att det inte är rost på dem. Rosten i sig är inte farlig (det är ju järnoxid), men den är ett tecken på att det kan finnas andra metaller i som mera otrevliga, som t ex kadmium. Tvätta av dem så att inga sprängmedelsrester finns kvar på dem.Kommentar
-
Den översta är en fältspatsgranit, den är helt ok.
Den mellersta skulle kunna vara en kvartsporfyrit och då kan den innehålla mineraler som ev inte är nyttiga. Den sista är en Stockholmsgranit, den är helt ofarlig. Tänk dock på att de kan ha vassa kanter som fiskarna kan råka skada sig på.För mycket är inte nog!
Jag VILL ha en Elefantofon!!Kommentar
-
Jisses, kan du se att det är en porfyr på den bilden? :oEarth first! We´ll screw up the other planets later!
Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597Kommentar
-
Nä. men det skulle kunna vara!!
Skämt åsido, om man tittar på den i stort format så kan man urskilja de distinkta kornen på den övre stenen som eventuellt skulle kunna vara en porfyrit. Och är det en sån, så kan det vara dumt att chansa.För mycket är inte nog!
Jag VILL ha en Elefantofon!!Kommentar
-
Så, vad skulle alltså hända om det var en sådan sten som mumin kan tro att det är? Jag vill så väldigt gärna ha dem!!Kommentar
-
ok. Tror i alla fall jag kommer att prova
Kommentar
Kommentar