Ta bort växterna...Problem ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Ta bort växterna...Problem ?

    Hej !

    Jag funderar på om jag skall plocka bort växterna i mitt lilla 61 liters kar.

    Nu kommer säkert någon att skrika att det skall jag inte alls göra.

    Men....men...men.

    Det är som så att jag vill ha ett kar med väldigt lite ljus.
    Det kommer att gå under gränsen för vad i princip alla växter vill ha.

    Efter att ha läst en del här på Zoopet så kan jag konstatera att det fungerar
    tydligen alldeles utmärkt att köra utan växter, om man har en tightare regim
    på vattenbyten.

    Idag byter jag vatten ca 25% i veckan. Pumpen jag har är egentligen alldeles
    för stor för karet. Den är egentligen avsedd för 100-150 liters kar. Så filtervolym finns det nog så det räcker och blir över. Pumpen är strypt med diverse strumpor, så flödet är mer normalt för 60 liters.

    Så, om man då plockar väck växterna, hur mycket mer vatten behöver man byta i veckan ?

    Skall man gå från 25% till 26/27/28/35/40/50%
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Man kanske skulle skriva att invånarna är Endlers.

    Mvh Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag tror inte att du behöver byta mer vatten än vad du gör idag, men däremot se till så du har en bra ytcirkulation så vattnet blir rikligt syresatt.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Är detta verkligen rätt kategori att fråga om ett akvarium helt utan växter?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Flyttar gärna (om någon talar om hur...) till ett annat ställe.

          Men jag tycker att det passade bäst här.

          Eller ?
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Skulle isf vara i 1:11, men samtidigt är det om växter så....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              mmm...tyckte ämnet var mer passande här än där...
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                men samtidigt är det om växter så....
                Hur menar du då? Han frågar hur mycket vatten man behöver byta i ett akvarium utan växter... Enda kopplingen till växter är att han tar bort växter, och det är ju irrelevant för frågeställningen.

                Det är som om jag skulle börja mina frågor med att säga att jag inte har några afrika-ciklider i mina akvarium och därefter lägga mina frågor under just den kategorin...
                Senast redigerad av petnym; 12 September 2007, 11:41.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Om du nu är så besvärad att inlägget råkat komma lite fel så får du rapportera det så det blir flyttat.
                  Sedan var även fråga om växters vara eller inte vara i hans akvarium.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • VictoriaR
                    • June 2007
                    • 60

                    #10
                    Jag hade ett litet karantänakvarium med lite cabomba i som överlevde flera veckor utan lampa. Sen tog jag upp den för vi skulle inte ha karet längre.
                    Den nöjde sig med ljuset från rummet. Fast det var visserligen ett 20l så ljuset går ju längre i ett sånt kar.

                    Varför vill du ha det mörkt föresten?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ja det är lite konstig avdelning att posta i eftersom frågeställningen bara handlar om hur man ska göra vattenbyten i växtlösa akvarier 8)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        TRåden flyttas till "Akvarievatten" för det är ju det som frågan handlar om
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa

                          Det är som så att jag vill ha ett kar med väldigt lite ljus.
                          Det kommer att gå under gränsen för vad i princip alla växter vill ha.
                          Du kan gott och väl ha javaormbunke och anubias för de ställer nästan inga krav på ljus, och så är det trevliga växter med oändliga möjligheter vid aquascaping
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            #14
                            - Kan inte låta bli att le lite åt det huvudbry denna frågeställning skapade - vad det gäller frågans tillhörighet i olika kategorier
                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              skakar lite på huvvet åt alla som skäller på mig för att inlägget kom på "fel" plats.

                              men men.....nu är det som det är.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...