Alarmerande temp. i karet - tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drenner
    • October 2006
    • 28

    #46
    tkr det är lite konstigt i mitt 160l har det gått från 24,5gr till 26gr, i mitt 112l från 24gr till 27gr utan värmare, i mitt 24l spott/ynkel kar har det gått från 26gr till 26gr, med andra ord samma men det är det enda karet som får lite sol, det får inte dom andra, tkr 24l borde ha mkt varmare pga solen och den mindre storleken, eller hur??

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #47
      Du kanske har mätt med olika tempar i karen? Prova att använda samma...
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #48
        Olika kar som råkar hamna i direkt solljus kanske uppvisar olika temp. beroende på vad som reflekterar ljus mer eller mindre mycket i karet. Bara för att ge ett exempel - svart eller vit sand i karet kanske genererar olika temp...?

        En tanke bara!

        Kommentar

        • drenner
          • October 2006
          • 28

          #49
          spott karet har inte så mkt grus/sand och den lilla som e där är till större delen vit/grå, kan det påverka att det är mkt växter i det ena karet??

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #50
            Kanske man kan vända på dygnet och ha lampan tänd om natten och släkt på dagen? Värmer mindre då?
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #51
              Jag flyttade mitt kar till nedre våningen där det är svalare och ställde timern på att tändas kl 16:00 och jag ligger på 24-25 grader nu. så jag tycker att det är en bra ide =) sen har jag tänt kl 06:00 till 07:00 för då matar jag dom innan jag åker till jobbet.
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #52
                Vi fick lite av en chock när vi mätte också, 28C i båda karen. Stackars räkor tänker jag mest. Fixade ihop kylning till båda karen med hjälp av lite plastdetaljer och gamla datorfläktar. Nu är det nästan-bra iaf.
                Man får hoppas på att sommaren inte bjuder på chockvärme igen. Den får gärna ligga där på 20C konstant.

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13142

                  #53
                  jag har placerat en bordsfläkt som blåser direkt på karet och tempen har sjunkit från 29 till 25 grader
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Zigismund
                    • February 2007
                    • 72

                    #54
                    26 Gr C

                    Har jag som normal temp och nu när det är varmare så har jag plockat bort täckglasen och då håller det sig där..
                    När fiskarna flåsar vid 27 så har du för dålig ytcirkulation. (lite syre) Eftersom alla bakterier och annat levande som fisk använder mer syre vid hög temp och vattnet har sämre syremättnad.. Flåsa på mot ytan med pumparna och ta av täckglasen så det dunstnar (kylning) och syresätter bättre.
                    Kör mitt 420 med 12 timmar med fyra nya lysrör men riktiga krusningar på ytan och det håller en bra temp.
                    Mitt 120 har jag också riktig cirkulation på och där har jag inte ens plockat bort täckglasen än.. Rumstempen är på 32 på dan..
                    Lycka till och byt inte ijäl dig med vattenhinkarna
                    Det är dessutom ett Malawikar med lekande Ahli och Hongi och Ancistrus...
                    Senast redigerad av Zigismund; 11 June 2007, 19:22.
                    Hang Loose

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      #55
                      en smart ide kanske är att skaffa en luft pump med sånt smalt rör ner i karet som blåser in bubblor i karet, och ha igång den dagtid då det är som varmast?
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • Raketforskaren
                        • March 2006
                        • 170

                        #56
                        Wicked1, intressant tanke med en luftpump som blåser bubblor i vattnet. Vilken inverkan får en sådan installation, utveckla gärna tankegången.

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          #57
                          är det inte luftpump folk har när dom har en sån "bubbel ridå" i akvariet?
                          om något blåser in bubblor i akvariet så borde de väl bli mer syre i karet?eller är jag helt ute å cyklar
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #58
                            Det är vattenytans rörelse som avger syre i vattnet, inte själva bubblorna. Har man en rejäl bubbelridå blir det nog en viss rölese vid ytan som avger syre...

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              #59
                              oko, om det bara är för att det är snyggt känns det ganska meningslöst i mina ögon
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #60
                                Ursprungligen postat av wicked1
                                oko, om det bara är för att det är snyggt känns det ganska meningslöst i mina ögon

                                Right!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...