Alarmerande temp. i karet - tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #16
    Nu åker fiskarna ner till 1 våningen :P blir en rolig lördag för mig hehe. tur att jag han åka till bolaget
    har nu 26 i mitt kar.. hoppas att det blir bättre när jag flyttat dom.
    önska mig lycka till!
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #17
      Lycka till
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Kollade tempen på mitt stora kar i eftermiddags innan vattenbytet och det låg på stadiga 29 grader som tempen är inställd på. Kör utan täckglas i det karet men i karen med lock på är det lite värre med. Jag har nu öppnat upp i dessa och hoppas att tempen sjunker lite under natten.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #19
          Så nu är dom på nerevåningen!!!! tur att man bara har ett 50l kar än så länge!
          tyvärr så tror jag inte att det gjorde så mycket nytta får se på dagen i morgon hur det är...
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            #20
            undra hur bakterierna i ytterfiltret tar temp svängningen om man sätter ytter filtret på kylning. tror nog det kan vara ide att rengöra det innan man kör på detta? ev sätta in ett till yter filter bara för detta. syre nivån sjunker ju i tanken i och med att tempen går upp så det skulle kompensera lite för det med. ett litet minus med detta är att pumpen tyvär värmer lite.
            Senast redigerad av Danne_K; 09 June 2007, 20:56.

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #21
              Det borde inte vara något problem. Temperaturen i ytter filtret sjunker inte speciellt fort, och vattnet som strömmar in hela tiden gör att tempen hålls stabil i filtret. Jag skulle tro att det kanske är så mycket som en halv grad kallare vatten i filtret, än i tanken.

              Jag gör vattenbyten med kallt vatten för att ta ner tempen. när den passerar 28 grader. Då gör jag ett 50%'igt vattenbyte, och siktar på 24 grader som sluttemp. i ett 375 kar fungerar det bra, vattenmängden är så stor att temperatur sänkningen sker långsamt. Jag pumpar in det nya vattnet genom ett av filterna, och har inte sett några negativa effekter av det.
              B!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Holy.. holy... Jag har precis kommit in från en skön grannträff med vin och grill... och... har jävlarimej lite svårt för att läsa texten i inläggen...
                Har förstått att det finns frågor kring om att bakterierna inte skulle palla ispåsar runt filterna. Det var någon här som svarade mycket bra ( Mr. B. skall läsa mer noggrannt imorgon)...
                Så här; det är inga problem med bakteriebesättningen i filtret (jag anade att denna frågan skulle uppså, faktiskt...). Isbeläggningen i kanten, eller väggarna av filtret kan inte påverka bakterierna på grund av de sköljs av konstant varmt vatten, och isen sänker bara vattnet till normal temp. i filtret.
                Med andra ord; vattnet får en naturlig temperatur och det enda som kan hända är att ett kallt område just där ispåsarna ligger an mot filterväggarna, möjligtvis gör att bakterierernas tillväxt hämmas, inte i resten av filtret.
                Detta funkar faktiskt, jag har inte haft över 30° idag!
                Och då har det varit; Way Much Hotter than Kjell!

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mr B
                  Det borde inte vara något problem. Temperaturen i ytter filtret sjunker inte speciellt fort, och vattnet som strömmar in hela tiden gör att tempen hålls stabil i filtret. Jag skulle tro att det kanske är så mycket som en halv grad kallare vatten i filtret, än i tanken.

                  Jag gör vattenbyten med kallt vatten för att ta ner tempen. när den passerar 28 grader. Då gör jag ett 50%'igt vattenbyte, och siktar på 24 grader som sluttemp. i ett 375 kar fungerar det bra, vattenmängden är så stor att temperatur sänkningen sker långsamt. Jag pumpar in det nya vattnet genom ett av filterna, och har inte sett några negativa effekter av det.
                  B!
                  Vad har du för fiskar när du vill ha ner tempen så pass lågt som till 24grader?

                  Kommentar

                  • Lilibet
                    • June 2007
                    • 346

                    #24
                    Bra tips!

                    Tar till mig alla tankar och tips här, var, precis som många andra, orolig för temperaturen, men det går ju att göra någonting. Flytta mitt akvarium är jag inte så sugen på, men kylklampar/isflaskor och annat är smarta tips. Lycka till alla ni andra!
                    Den som har flest saker när han dör vinner!

                    Kommentar

                    • Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

                      #25
                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      Vad har du för fiskar när du vill ha ner tempen så pass lågt som till 24grader?
                      Demasoni, Rödzebra, och Mari gold (blå gul)

                      Hade det inte varit för att temperaturen riskerar att rasa för fort om jag pressar ner den till 21 grader som slut temp, hade jag gjort det. Det är för att jag inte vill göra ett nytt vattenbyte dagen efter som jag pressar ner vattentempen så pass. Att 24 grader råkar vara en mer eller mindre ideal temp för malawi är bara en ren slump.
                      B!

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #26
                        Jag bytte vatten igen igår och fick ner tempen två-tre grader. La i en fryst PETflaska och tog tid/temp. En timme så var flaskan tinad och hade samma temp som karet, som hade sjunkit ytterligare en grad (120 literskaret). För att hålla nere tempen med frysta flaskor skulle jag alltså behöva ett helt batteri av flarror i frysen - för de tar längre tid att frysa ner än tina upp. Jag la flaskan framför pumpen så att det svala vattnet skulle blanda sig med resten.

                        PS. Jag hade 28 grader från start, 25-26 som resultat. I sju olika burkar...
                        Senast redigerad av Mamma Mia; 10 June 2007, 10:40.
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • patriksg
                          • May 2007
                          • 1705

                          #27
                          Jo men nu ser jag att det blir lite bättre =) 24 grader har jag nu. kanske inte är lika varmt ute som igår men det är bättre.
                          sen har jag vänt på dygnet så det blir ljust kl 14:00 och mörkt kl 23:00 sen är det tänt ett tag på morgonen.
                          men jag tror att jag har lyckats nu mina räkor ser lite gladare ut.
                          Mvh Patrik

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            • February 2005
                            • 1034

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mr B
                            Demasoni, Rödzebra, och Mari gold (blå gul)

                            Hade det inte varit för att temperaturen riskerar att rasa för fort om jag pressar ner den till 21 grader som slut temp, hade jag gjort det. Det är för att jag inte vill göra ett nytt vattenbyte dagen efter som jag pressar ner vattentempen så pass. Att 24 grader råkar vara en mer eller mindre ideal temp för malawi är bara en ren slump.
                            B!
                            du kan kan nog lugna ner dig med vatten bytena för att få ner tempen. att det är 28 grader i tanken för dessa fiskar är inget som helst problem förmodligen är det vamare i sjön under den varmaste tiden på året. så kanske till och med det är bra för fiskarna. Om man låter tempen gå upp lite på sommarn och ner på vintern får ju fiskarna en mer naturlig temp.

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #29
                              Ursprungligen postat av Danne_K
                              du kan kan nog lugna ner dig med vatten bytena för att få ner tempen.
                              Det tråkiga är att tempen i lägenheten är på 35+, och stigande. Jag fortsätter med mina vattenbyten, för annars stabiliserar sig vattentempen på minst 35 grader. Vid det laget är det inte långt från ätlig fisksoppa. Att gå in senare med vattenbytet, skulle leda till att jag fick byta vatten i ettaper, för att få ner tempen till en nivå där jag inte mer, eller mindre genast behöver ett nytt.

                              Nä, jag fortsätter, definitivt.
                              B!

                              Kommentar

                              • M-SwEDen
                                • March 2007
                                • 74

                                #30
                                En lite trevligare bi-effekt av värmen och alla små vattenbyten är dock att mina malar leker som små tossingar. Till och med min gamla trötte, ancistrus hane orkade lägga sig å vakta en hög med ägg (lite OT kanske men..)
                                "-Stupid Like a Fox!" -Homer Simpson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...