Alarmerande temp. i karet - tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Alarmerande temp. i karet - tips!

    Jag vet inte hur det är i övriga landet men här i Götet är det Hotter than Kjell
    Termometern i mitt kar mätte nästan 33° nu när jag kom hem på eftermiddagen. Solen ligger inte på direkt på karet men luften blir ändå otroligt varm - och sålunda akvarievattnet.
    Jag har aldrig varit för snabba panikförändringar i vattentempen, men här krävdes åtgärder (har faktiskt inte haft liknande temperaturuppsving tidigare... vad jag vet...).
    Jag ställde det ena av mina två ytterfilter i en plasthink. Sedan fyllde jag ett par plastpåsar med isbitar och placerade påsarna bredvid filtret i spannen så att ispåsarna och filtret fick kontakt. Nu några timmar senare har jag faktiskt fått ner tempen till 30° och solen har ytterligare ett par timmar kvar att bränna husfasaden.
    Fördelen med att ha isen i plastpåsar är ju att man snabbt kan avlägsna eller fylla på "kylan".

    Om det här tricket är bra/nyttigt vet jag jädrar i mej inte, men jag var tvungen att åtgärda problemet - och det tycks ju funka. Kanske är det dessutom ett gammalt beprövat sätt men jag hittade inte någon liknande åtgärd här på forumet.

    Hoppas det kan vara till nytta för någon!
  • LinneaHYLK
    • October 2006
    • 206

    #2
    Usch ja, jag har 30 grader i mitt lilla kar och vet inte hur jag ska göra när jag reser bort.. skulle vilja ge akvariet ett solskydd eller nåt, men luften är ju ändå så varm runt omkring! Å så värmer lampan på....

    Kommentar

    • Sara1111
      • April 2007
      • 202

      #3
      Dra ner persiennerna om ni har några (det tycker blommorna också om). Annars häng upp någonting för fönstren. Om man som jag har lyckan att dessutom ha markis så är det ännu bättre. Det blir inte lika varmt inne om man lyckas hindra solstrålarna från att komma in.
      Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

      Kommentar

      • Danne och Anzo
        • May 2007
        • 509

        #4
        Vi har ruskigt varmt här i Örebro med omnejd också. Hittills har vi lycktas hålla tempen i schack med hjälp av en hink kallvatten varje dag (fyller upp det som dunstat bort), Öppna matningsluckor, Lampor av, persienner nere och att vädra på nätterna.
        När vi gjort så har vi hittills lyckats hålla tempen runt 27 grader i akvariet och i rummet.
        600 Liters Malawi
        129 Liter Saltvatten

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          Iskalla vattenbyten... suck. Var ett himla elände förra sommaren oxå. Jag vet någon som tipsade om petflaskor, infrysta med vatten som man ställde i karet.
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jo, det finns många trix - jag har också lagt ner påsar med kallt vatten i karet o.s.v. Men det här tycks funka riktigt bra - jag är nu nere i strax under 30 och det är väl dags att ta bort ispåsarna för ikväll och natt. Kan man hålla en hyfsat jämn temp på detta vis är det kanske något att begrunda... hmm, jag kör iallafall på ett tag.
            Sedan skall vi ju inte klaga, det är ju helt underbart att det börjar likna lite sommar - men i våra kar blir det tropiskt

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Åhh...

              Det har jag inte haft en tanke på

              Tack trådskaparen för påminnelsen.. Tempen är uppe i 28 grader i alla 3 karen nu på kvällen... Undra vad den var uppe i på dagen... Phu, hur ska man kunna åka till landet i sommar
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                Har 27grader i mitt kar nu och räkorna gillar det inte alls! ska ta bort täckglaset och kanske sätta en fläkt som fläktar när jag är på jobbet..

                tror ni att dom isboxarna eller vad dom heter som man har i kylboxar är bättre än petflaskor? tror att dom håller kylan längre...
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  Min första sommar med räkor dog ALLIHOP p g a värmen. Bakteriehalten skjuter i farten blixtsnabbt och syrehalten sjunker om man inte kan byta vatten ofta. Så jag tror inte du kan lämna dem särskilt länge utan tillsyn (mina dog på en vecka).

                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Det har jag inte haft en tanke på

                  Tack trådskaparen för påminnelsen.. Tempen är uppe i 28 grader i alla 3 karen nu på kvällen... Undra vad den var uppe i på dagen... Phu, hur ska man kunna åka till landet i sommar
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    Jag provade det förra sommaren, men de tinade upp på bara någon timme. Jag tänker mig en sån där stor 1,5 liters PET borde "hålla" längre.... jag ska testa det iallafall. Återkommer med rapport Jag ska iallafall gå och handla "riktiga" tempar idag - jag har bara såna där klistertempar utanpå... inte särskilt tillförlitliga tror jag.

                    Ursprungligen postat av patriksg
                    Har 27grader i mitt kar nu och räkorna gillar det inte alls! ska ta bort täckglaset och kanske sätta en fläkt som fläktar när jag är på jobbet..

                    tror ni att dom isboxarna eller vad dom heter som man har i kylboxar är bättre än petflaskor? tror att dom håller kylan längre...
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Jag ser att ni är inne på att lägga grejer inne i akvariet, och det är det som är grejen lite, tror jag.
                      Isklamparna och petflaskorna tinar upp alldeles för fort när de omges av varmare vatten. Man får en en snabb, rushig temp.nedgång, sedan är tempen på väg upp igen. Tricket med att lägga isen i en annan behållare (i mitt fall en spann) med filtret i mitten, är att det bildas ett litet kylvakum (tänk thermos eller kylväska) där mellan spannens väggar och filtret. Isen håller sig kallare längre. Genom att filtret sakta, via nedkylt vatten, sänker tempen i karet kan man hålla en längre tids temperatursänkning, till normala nivåer.

                      Har man dock inget ytterfilter som man på ett käckt sätt kan placera i någon form av behållre tror jag att man får tänka i andra banor...

                      Lycka till med tempen, alla!

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #12
                        Ja precis, vi stackare som inte har ytterfilter måste hitta på nåt annat Nu har jag 28 grader IGEN - tolv timmar efter förra vattenbytet
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • GRIZZLY
                          • December 2006
                          • 867

                          #13
                          jag har 28-29 grader i mina. ingen av mina fiskar mår bra.

                          isbitar låter smart.
                          Senast redigerad av GRIZZLY; 09 June 2007, 14:59. Anledning: skrev fel

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Jag kan bara säga så här; Solen steker redigt tufft här nu och det är nog en bit över 30° i luften i rummet. Ispåsarna ligger och avger kyla i spannen och det är strax under 30° i karet... der tycks bannemej funka!

                            Kommentar

                            • Mamma Mia
                              • December 2004
                              • 2504

                              #15
                              25 efter vattenbyte.... nu ligger flaskor i frysen iallafall.
                              Always look at the bright side of life

                              Kommentar

                              Arbetssätt...