karamellfärg i vattnet?
Kollaps
X
-
jag såg en film på nätet, där 2 killar gjorde ett litet experiment.
Dom hade en sån där liten slöjstjärt i en skål, sög ut allt vatten och fyllde med kolsyrad läskedryck. fisken dog (den flöt stilla på ytan) men sedan hällde dom i vanligt vatten igen, fisken var fortfarande "död" men sedan stoppade dom i ett batteri med båda polerna på en sida (alltså + & - på samma sida) och vipps den lilla fisken hoppade till och simmade lika fridfullt som innan.den jävla filmen är ett exempel på hur vidrig människan kan vara och finna nöja i att plåga och döda djur! Om du tror att fisken överlevde och mår bra nu så har du fel.... fisken var aldrig helt död och när de fyllt på med nytt vatten sätter de ett batteri mot fisken och den får en obehaglig stöt och använder då sina sista krafter för att undkomma sen faller den till botten så jag undrar hur du kan se den simma välmående som vanligt igen den dör inom några minuter under plågor precis som kreatur som de skär halsen av i vissa kulturer!
Senast redigerad av åheim; 18 May 2007, 15:40.Viva Leo BuscagliaKommentar
-
För att vara ärlig tycker jag nog att hela den här "experimentera med fiskarna" grejen är rätt smaklös.
Misstänker dock att din målsättning var att provocera och det har du i alla fall lyckats rätt bra med.600 Liters Malawi
129 Liter Saltvatten
Kommentar
-
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget funderar på om det skulle funka med diverse tillsatser för att färga vatten med ämnen som defenitivt inte hör hemma i ett akvarium,
Funderar man på det borde man nog ta sig en funderare över varför man har akvarium med levande djur, vettigare vore då kanske att man skaffar ett med fiskar och växter i plast där man kan färga vattnet med karamellfärg, saft, bläck eller vad man vill.Mvh LeifKommentar
-
till Karrokaja : Va fan har du kommit på allt detta skitet!? skulle inte fövåna mig överhuvudtaget ifall du plågar djur själv!
DENNA TRÅD ÄR ALVARLIGT SJUK OCK BORDE RADERAS!!!
Mvh / Nickeman
Akvarist under upplärning
125 Liters - 1 st Ancistrus - 2 st Blå Guramisar - 5 st Sorgmantel tetrorKommentar
-
Vem faan kommer ens på tanken på att sätta någonting annat än vatten i ett akvarium?! Fattar inte, tycker denna tråden borde tas bort.Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 litersKommentar
-
Det sjuka är människor som förargar sig över denna tråden. Om trådskaparen kan komma på ideén så kan andra det. Finns det dock en sådan här tråd när denne "idioten" söker på internet så kanske denna personen inte utsätter fisken för detta påstådda djurplågeri.
Det är bättre att svara sakligt och korrekt än att rent av bara påstå att karamellfärg är farligt för fiskar. Nu är det säkerligen så, men hur vet vi det?
Kan man tänka sig att karamellfärgen är, om man ser till molekylär form, såpass liten att den kan ta sig in i cellerna? Jag tänker typ på osmosen eller vad det heter. Ni insatta vet vad jag menar.
Någon som skulle vilja ta reda på vad karamellfärg innehåller. Då gärna i fler än en färg eftersom de antagligen inte är lika dana.
Ni som tycker att detta är förkastligt utav mig, tänk efter själva. Om någon påstår något, förväntas den kunna bevisa det. Påstår man nu att karamellfärg är skadligt, bevisa det. Bara för att det normalt inte brukar finnas i fiskens vatten betyder inte det att det är skadligt/farligt/osv.
Tro nu bara inte att JAG gjort det legetimt att stoppa fiskar i färgbad, jag anser bara att man skall basera uttalande om hur mycket djurplågeri det är på ren fakta.Mvh Michael
Kommentar
-
Karamell færg innehåller blandst annat etanol. Farligt før fiskar? Ja. Det ær dock inte sækert alkoholen ær skadlig før dom i så små mængder.
Det innehåller också glycerol som ær en trivalent alkohol. Det ær en sockeralkohol som som hos mænniskor kan ge diarre och kolik om det intas i før store mængder. Det ær pga av førhøjt osmolaritet i tarmarna. Farligt før fiskr? Det verkar troligt...
Rød karamellfærg innehållet också karmin som ær ett organisk utvunnet færgæmne.Mvh.
Johan - akvarielös!Kommentar
-
Jag förstår inte varför folk anser denna tråden vara sjuk? Vartnågonstans läste ni att h*n ville testa det? Bara om det var farligt.
Det är inget sjukt med att undra, era svar däremot tycker jag är sjuka eftersom de inte tillför så mycket för att svara på frågan.
Varför ska man låsa tråden bara för att det börjar med en annorlunda fråga?
Till sist tror jag att fiskarna föredrar FalconMan blir inte vuxen bara äldre!
Kommentar
-
Verkar lite som tråden höll på att urarta sig där ett tag.
Personligen tycker jag tråden är nyttig. Här får man ju reda på vad man abolut inte ska göra med fiskarna.
Sen att humorn här inne är lite av ett annat slagkan kanske förvirra vissa.
Om man nu inte är helt säker på om man ska hälla karamellfärg i karet så är det ju verkligen JÄTTEBRA att det står någonstans men sen kan man ju säga så också att vet man INTE det så kanske man ska skaffa sig en annan hobby.
AgnezAgnez
Kommentar
-
Anledningen till att man inte skall ha fiskarna i vatten med för hög CO2 - eller kolsyrat vatten för den delen - är att fiskarna kan inte "andas". Fiskar har runt 30mg/l CO2 i blodet om jag inte har fel. Så länge CO2 halten i vattnet är lägre kan den ta upp syret som finns i vattnet - men med detsamma som det är högre i vattnet så kan den inte längre få i sig syret i vattnet (och då kvittar det hur syresatt vattnet är)Kommentar
Kommentar