karamellfärg i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    karamellfärg i vattnet?

    kan man ha karamellfärg i vattnet...eftersom man har det i maten borde inte fiskarna skadas...

    vad är det märkligaste akvarievattnet du har sett?

    kan man ha fiskarna i ramlösa?
    man kan ju häla ner lite gran för vattenkvalitens skull.

    vart går gränsen för plågeri?

    jag är bara nyfiken.

    tack för svar

    PS släng tråden om den är opassande DS
    Senast redigerad av karrokaja; 17 May 2007, 13:51.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    gränsen går väl kanske där
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #3
      Ursprungligen postat av karrokaja
      kan man ha karamellfärg i vattnet...eftersom man har det i maten borde inte fiskarna skadas...

      vad är det märkligaste akvarievattnet du har sett?

      kan man ha fiskarna i ramlösa?
      man kan ju häla ner lite gran för vattenkvalitens skull.

      vart går gränsen för plågeri?

      jag är bara nyfiken.

      tack för svar

      PS släng tråden om den är opassande DS
      Ang. karamell færg ær det ju skillnad på att æta det och leva i det
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • Pegrasus
        • March 2007
        • 455

        #4
        Att hälla karamellfärg i akvariet låter som en fyllegrej som händer i Mullbänksyttermohed i brist på bättre sysselsättning efter det att korvmojjen har stängt.
        Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

        Kommentar

        • Fiddan
          • June 2006
          • 885

          #5
          Ramlösa har jag läst någonstans skall vara bra i växt kar
          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            #6
            Ursprungligen postat av Pegrasus
            Att hälla karamellfärg i akvariet låter som en fyllegrej som händer i Mullbänksyttermohed i brist på bättre sysselsättning efter det att korvmojjen har stängt.
            LOL
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            • Sara1111
              • April 2007
              • 202

              #7
              Men vore inte karamellfärg (inte mycket) vara bra sätt att kolla hur strömmarna går i akvariet? Om man nu skulle vilja ta reda på det menar jag.
              Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Ursprungligen postat av Sara1111
                Men vore inte karamellfärg (inte mycket) vara bra sätt att kolla hur strömmarna går i akvariet? Om man nu skulle vilja ta reda på det menar jag.
                Karamellfærg lær inte vara bra før mænniskor att æta... Så jag ville absolut inte anvænda det.
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  varför jag skriver just om karamellfärg (kunde lika gärna skrivit om ketchup)
                  är att jag har en kamrat som provat detta. o hans fiskar brydde sej tydligen inte.. de vara bara de att Gul + Blå = Grönt
                  så vissa fiskar såg nog väldigt gröna ut fasst dom ska vara blåa.

                  men jag har läst att vissa fiskar t.ex glasabborren blir färgad med medel..som inte håller i längden. men att man färgar vissa fiskar händer tydligen ibland. detta har jag läst i "stora akvarie guiden"
                  är det plågeri?
                  Senast redigerad av karrokaja; 17 May 2007, 16:00.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    om det är plågeri eller inte låter jag vara osagt.
                    därimot totalt onödigt ... vill du se strömmarna så mata dom så ser du hur det transporteras. eller vitaprickmedecin som endå färgar vattnet blått.

                    Ang ramlösa o Loka så är det bra för växtakvariester .... men o släppa ner en fisk i det rent är plågeri .. du vet väll själv hur kolsyran sticker o bubblar i munnen på dig tänk dig dig det då på fiskars slämhinnor o gälar ...
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      #11
                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      varför jag skriver just om karamellfärg (kunde lika gärna skrivit om ketchup)
                      är att jag har en kamrat som provat detta. o hans fiskar brydde sej tydligen inte.. de vara bara de att Gul + Blå = Grönt
                      så vissa fiskar såg nog väldigt gröna ut fasst dom ska vara blåa.

                      men jag har läst att vissa fiskar t.ex glasabborren blir färgad med medel..som inte håller i längden. men att man färgar vissa fiskar händer tydligen ibland. detta har jag läst i "stora akvarie guiden"
                      är det plågeri?
                      Det ær absolut plågeri att færga fiskar. Ofta anvænder man samma sorts færg som sitter i blæckpatroner. Vætsan sitter som en "ficka" mellam huden och køttet på fisken. Jag tror det måste gøra ont på fisken...
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • Sara1111
                        • April 2007
                        • 202

                        #12
                        Ursprungligen postat av mayday
                        vill du se strömmarna så mata dom så ser du hur det transporteras.
                        Det tänkte jag inte på
                        Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                        Kommentar

                        • morrhoppa
                          • October 2006
                          • 755

                          #13
                          Jag har länge funderat på en sak... Kan en fisk överleva i saft? Om det är tillräckligt syresatt och så?
                          Jag vägrar att testa eftersom jag förmodar att det är riktigt elakt mot fisken.
                          Man blir inte vuxen bara äldre!

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            Ursprungligen postat av morrhoppa
                            Jag har länge funderat på en sak... Kan en fisk överleva i saft? Om det är tillräckligt syresatt och så?
                            Jag vägrar att testa eftersom jag förmodar att det är riktigt elakt mot fisken.
                            Du får i allafall inte hålla tandkarper i saft. Dom kan få hål i tænderna
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              jag såg en film på nätet, där 2 killar gjorde ett litet experiment.
                              Dom hade en sån där liten slöjstjärt i en skål, sög ut allt vatten och fyllde med kolsyrad läskedryck. fisken dog (den flöt stilla på ytan) men sedan hällde dom i vanligt vatten igen, fisken var fortfarande "död" men sedan stoppade dom i ett batteri med båda polerna på en sida (alltså + & - på samma sida) och vipps den lilla fisken hoppade till och simmade lika fridfullt som innan.
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...