No2, No3, Kh, Ph, Gh Vad är det, vad påverkar det och vad minskar/höjer det???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #31
    Här är en intressant, gammal länk som jag lånat ur tråden "cyano ljuva cyano" (eller vad den hette)
    Ursprungligen postat av Sabina
    Jag hade mycket stor nytta av att gå igenom denna tråd, här finns all information och lite till.







    MVH



    Sabina
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #32
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Visa gärna källorna.

      Visst behöver man byta vatten. I växtkaret på jobb 50% en gång i månaden. I malawikaret 5% i veckan för att ge syrekicken. Här hemma byter jag 20-30% var tredje månad. Vad jag menar är att vattenbyten som är regelmässiga istället för behovsinitierade är enbart till ondo, då kväve en en förutsättning för liv
      räcker det alltså med så små vattenbyten? jag märker på mina malawis att om jag inte byter vatten på länge så börjar fiskarna att klia sig lite . kanske är ren tillfällighet?

      mycket intressant i alla fall.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #33
        Nitrat (NO3)
        Nitrobakter bakteriene omformer nitrit til nitrat. Måleverdier for nitrat skal helst ligge under 20 mg/l. Men det er ingen fare med 50 mg/l og meir enn det. Det som skjer er at fisken veks seinare, fargene forsvinn, svekker immunsystemet m.m. Frå 300 mg/l og over kan vera dødeleg. Nitrat er meir giftig i salt vatn, ved lav pH og lite oksygen.
        Källa Koi/no

        Den naturliga nedbrytningen innehåller flera steg där olika bakterier bryter ned avfallsämnen. Ammonium som fiskarna, och olika förruttnelse processer alstrar, bryts ner av syrekrävande bakterier till först nitrit och sedan till slutprodukten nitrat. Den här processen är livsviktig för dammen biologiska hälsa, speciellt fiskarna är extremt känsliga för om det finns ammonium eller nitrit i vattnet. Nitrat är inte giftigt om inte koncentrationen är mycket hög (mer än 120 mg/liter) Produktionen av nitrat är en förutsättning för att bli av med giftigt ammonium och nitrit eftersom nitrat är slutprodukten.

        Källa: Aqua Interiör

        Ammoniak och ammonium står i ett jämviktsförhållande som är pH-beroende, där den övervägande delen är ammonium. Ammoniak/ammonium och nitrit kan redan vid mycket låga koncentrationer orsaka fiskdöd. I ett slutet vattensystem, som ett akvarium eller en fiskodling, är det därför absolut nödvändigt med ett biologiskt filter (alternativt ett kemiskt filter) för att hålla koncentrationerna av ammonium/ammoniak och nitrit så låga som möjligt. Nitrat är i normala fall ofarlig för fiskar. Men några studier har visat att nitrat vid mycket höga koncentrationer (> 100 mg / liter) under en lång period (månader) kan ha en negativ effekt på fiskarna.

        Källa: ciklid. se
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #34
          Snyggt kramfors, men jag hade hoppats på vetenskapliga källor. Var har koi/no, aquainteriör och ciklid.se fått sina uppgifter ifrån?

          Siffrorna går klart isär, det är en viss skillnad på 100, 120 och 300 ppm. Dessutom så används ordet kan vara i samtliga källor. Kan var är INTE ett bevis för giftighet.

          Nitrats påverkan på fisks tillväxt är sedan innan bevisat för laxyngel, om det finns andra studier på andra arter så villl jag gärna läsa dem. Några trovärdiga källor som påvisar samband mellan nitrathalt och allmänhälsan hos fiskar skulle jag också väldigt gärna få fram.

          Jag har plöjt en del källor i ämnet och har aldrig hittat några trovärdiga källor på nitrats giftighet. Skulle jag hitta en skulle jag omedelbart omvärdera mina åsikter i frågan.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #35
            fortfarande mycket intressant tycker jag.. fortsätt gärna o posta så jag får nåt kul o läsa om

            lät nästan som om att detta var min tråd men så är ju inte fallet.
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #36
              Made from Nitrite by Nitrobacter
              Toxic above 120 ppm (test)
              Signs include red streaking in fins, dilated blood vessels in fins and skin, "heavy" smelling water, and lethargic fish. Folks with fish which are "poor doing" can be rewarded to check Nitrates. Chronic illness or susceptibility to disease are often caused by high Nitrates.
              Ideal range: 20-60 PPM acceptable.
              Källa: Dr. Timothy A. Hovanec is the Chief Science Officer of the Aquaria Group. A graduate of San Diego State University (B.S and M.S), Dr. Hovanec earned his Ph.D. in Ecology, Evolution and Marine Biology at the University of California, Santa Barbara.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #37
                hmm då borde de flesta av mina fiskar vara stendöda vid det här laget då jag ligger på den övre gränsen av nitrat i mitt kar just nu...typ innan VB i söndags låg jag på 160ppm och inte en fisk som kliade sig inget fel alls nu ligger jag nere på 100 idag.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #38
                  ja där står det ju att det är farligt vid 120ppm och att man känner lukt,, hur luktar det? någon som vet?

                  vad betyder förresten "lethargic fish"?
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #39
                    Jag litar inte på någon nitrat test, när vi jämfört olika tester med samma vatten visar alla olika.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #40
                      lethargic fish (letargisk, dvallik, slö, apatisk)
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        lethargic fish (letargisk, dvallik, slö, apatisk)
                        tackar för det
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • matte159
                          • March 2007
                          • 1147

                          #42
                          [quote=Piscator;939043]Låga nitrathalter kan ge cyano[/quote

                          Vad är cynao???
                          Mvh
                          Mathias
                          Fotoalbum

                          Kommentar

                          • Piscator
                            • August 2006
                            • 735

                            #43
                            Detta är saxat ur den länk jag lämnat i tråden:
                            "Blågrönalger eller cyanobakterier är encelliga organismer som ibland lever fritt flytande i vattnet och ibland bildar sammanhängade sjok på fasta föremål/växter. De har en slemmig yta och oftast en säregen lukt. Man brukar säga att de luktar jord, fast det egentligen är tvärtom – jorden luktar blågrönalger eftersom jord alltid innehåller blågrönalger. Blågrönalger har ofta en djup blågrön nyans, vilket de har fått en av sina samlingsbeteckningar efter. Det finns dock även svarta, röda och bruna arter. Forskarna har svårt att klassificera dem som enten alger eller bakterier, de uppvisar en del likheter med båda. Funktionellt uppvisar de mer likheter med alger, men de saknar liksom bakterierna cellkärna. För enkelhetens skull kommer jag att kalla dem för blågrönalger framöver.

                            Det finns minst 2000 olika arter blågrönalger, troligen fler. Långt de flesta lever i söt- eller saltvatten, ibland i symbios med andra organismer. Hur många av de minst 2000 arterna som förekommer i akvarierna vet jag inte, men enligt Claus Christensen så finner man i vart fall ofta arter ur släktet Oscillatoria i akvarier.

                            Ungefär en tredjedel av dem är så kallade kvävefixerare, vilket innebär att de kan ta upp kväve från luften. Claus Christensen menar att detta troligen inte har någon betydelse i akvarier, eftersom kväve nästan alltid finns tillgängligt i andra former i våra akvarier. Vissa arter kan för sin tillväxt utnyttja organiskt kol i stället för koldioxid.

                            Flera arter blågrönalger har förmåga att bilda toxiner, gifter. De har bevisligen dödat fiskar, hundar och boskap, samt otvivelaktigt orsakat klåda, utslag, kontaktallergi, diarré, feber, huvudvärk, lunginflammation, ögoninflammation, leverinflammation, illamående och kräkningar hos människor. Såvitt jag förstår är det mestadels saltvattenslevande blågrönalger som gett dessa effekter. Toxiner kan dock bildas även av sötvattenslevande arter. De toxiner som blågröna alger kan bilda i sötvatten är av tre olika typer: nervtoxin som kan påverka nervimpulserna till andningen, levertoxin som kan ge leverpåverkan och tarmtoxin som kan ge mag- och tarmsymtom (källa: Smittskyddsinstitutet). Det är en öppen fråga hur många arter av blågrönalger som förekommer i våra akvarier, men jag tror inte att akvarister behöver oroa sig särskilt mycket. Vidare kommentarer kring toxiner finns längst ner i inlägget.

                            Blågrönalger har en mycket lång historia och är sannolikt de äldsta livsformerna av alla organismer. Genom årmiljonerna har de spelat en otroligt viktig roll, framför allt som syresättare av vår planet. Det innebär att de fotosyntetiserar, och därmed omvandlar solenergi till kemisk energi och avger syrgas i processen. Deras viktiga roll i utvecklingen av vår planet hindrar dock inte att de kan vara rätt obehagliga att ha att göra med både i akvarium och annars. "

                            Kort sagt, så är det en illaluktande, grönaktig smet som ligger över grus, stenar och ibland växter. Inget man vill ha om man säger så..
                            Hälsningar, Tomas!
                            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #44
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              Made from Nitrite by Nitrobacter
                              Toxic above 120 ppm (test)
                              Signs include red streaking in fins, dilated blood vessels in fins and skin, "heavy" smelling water, and lethargic fish. Folks with fish which are "poor doing" can be rewarded to check Nitrates. Chronic illness or susceptibility to disease are often caused by high Nitrates.
                              Ideal range: 20-60 PPM acceptable.
                              Källa: Dr. Timothy A. Hovanec is the Chief Science Officer of the Aquaria Group. A graduate of San Diego State University (B.S and M.S), Dr. Hovanec earned his Ph.D. in Ecology, Evolution and Marine Biology at the University of California, Santa Barbara.
                              Har du någon länk till publikationen? Skulle vara kul att läsa den. Rent spontant så känns det som att problemen med fisken i ovan nämnda studie är det samma som det som ger kraftigt illaluktande vatten. Nitrat luktar inte. Om man har illaluktande vatten och höga nitratnivåer så skulle jag inte skylla dålig fiskhälsa på nitrathalten utan på det som luktar. Kan man inte isolera en faktor så kan man inte dra slutsatser. Känns tunt.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • peterhaack
                                • November 2004
                                • 1752

                                #45
                                Nitrat luktar inte iaf inte illa eller mycket...

                                Och mina fiskar visar inte tecken på "lethargic" apati vid höga halter nitrat men vid nitrit får de de symptomerna och fråga är om han använt sig av nitrit av nitrobactorer så kanske han har legat högt på skalan nitrat men haft en jäkla massa nitrit...

                                Och som Tropfrog säger tror jag med om det luktar i karet så får man leta efter det som luktar ist (fisken kanske bara skall ha samarin/kolla fiskar som det kommer bubblor ur "fel" ände)
                                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...