No2, No3, Kh, Ph, Gh Vad är det, vad påverkar det och vad minskar/höjer det???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

Ursprungligen postat av matte159
    Om jag alltså har fattat det rätt:
    Nitrat=Inte bra/giftigt
    Nitrit=Bra till viss del
    Kh=Man behöver ett stabilt Kh för ett stabilt
    Ph=Om vattnet är surt eller basiskt (0-14). Det har en rätt stor betydelse i akvariet, men om man har ett Ph värde som passar fiskarna leker de lättare då?
    Gh=Hur hårt vattnet är, men hur ökar/minskar man det?

Det här om att om man har för hög nitrithalt i akvariumet så gnider sig fiskarna mot sanden. Det är just vad mina guppysar håller på med. =( VAD SKA JAG GÖRA!!!

tack för alla bra svar! =)
    tvärtom. nitrit är aldrig bra, det ska alltid vara NOLL. och nitrat är inte lika farligt tydligen så det kan du ha i karet utan att det gör nånting, bry dig inte om nitraten.

att fiskarna kliar sig behöver inte betyda att du har nitrit i vattnet,, det kan vara parasiter eller nåt på fisken. kör en saltkur och höj tempen lite för o se om dom slutar, även ett vanligt vattenbyte kan hjälpa.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• andreassofus
      • November 2005
      • 5643

Ursprungligen postat av Kramfors
      120 mg/l nitrat anses om giftigt.
      Redan vid 50 mg/l påverkar det fiskens immunförsvar negativt.
      hmm inte enligt mayday, nitrat är ofarligt, vem ska man tro på? jag försöker lära mig detta.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

Kommentar

• peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

Ursprungligen postat av andreassofus
        hmm inte enligt mayday, nitrat är ofarligt, vem ska man tro på? jag försöker lära mig detta.
        Jag hade lagt min peng på Kramfors. Det han säger stämmer med vad jag läst tidigare

Kommentar

• andreassofus
          • November 2005
          • 5643

Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
          Jag hade lagt min peng på Kramfors. Det han säger stämmer med vad jag läst tidigare
          ok då tror jag på de
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

Kommentar

• matte159
            • March 2007
            • 1147

ok, jag har lite svårt med det här men det ni har skrivit har lärt mig en hel del.

TACK SÅ HÄMSKT MYCKET!!!
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

Kommentar

• Piscator
              • August 2006
              • 735

Låga nitrathalter kan ge cyano
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8083

Det kliar i fingrarna.

Den enda trovärdiga referensen på nitrats eventuella giftighet jag sett gäller laxyngel och tillväxttakt. I studien kunde man isolera nitraten som en tillväxtnedsättande substans. Inget i studien visade på samband mellan nitrat och fiskhälsa. De nivåerna som användes var 100 ppm nitrat. Vi snackar om extremt känsliga och syrekrävande yngel. Jag skulle ha väldigt svårt att tro att kramfors siffra på 120 skulle led till fiskdöd.

Om man har växter i karet brukar nitrathalter mellan 20-80 ppm sitta som en smäck. Då är växterna garanterat inte kvävebegränsade och man slipper glesa tråkig tillväxt.

Jag har sett flertalet studier som försökt att fastställa samband mellan nitrathalt och algtillväxt, ingen har dock lyckats. Det har handlat om studier gjorda både i naturliga vatten och i akvarium. I hightecakvarium är det snarare ett omvänt samband, vid låga nitratvärden blommar algerna, om du får upp nivåerna så blir det ordning på algtillväxten.

Jag har aldrig förr hört att nitrat skulle lukta dåligt på något sätt, det förvånar mig då jag hanterar dessa kemikalier dagligen. Har man ett illaluktande akvarium så anser jag att man främst skall se över filtrering, syrgashalt och matningsrutiner.
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• LN
                  • November 2004
                  • 1478

Cyps.yngel räknas som väldigt känsliga och dom har jag haft i 100 ppm nitrat utan några tecken från fisken på ohälsa. Möjligen kan man säga att högt nitratvärde hämmar tillväxten på fisken så därför är det god ide att hålla nere nitrathalten. Så vill man ha snabb tillväxt på fisken så byt vatten när du kommer över 30 ppm. Men i hobbyakvariet hemma på hyllan så kan man utan problem lugna sig tills man är över 50-80 ppm

Det där med lukt,,, så finns det en bra tumregel. Så länge det luktar jord från filter och vatten så är inget alarmerande.
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Det finns väl lika många åsikter i ämnet som det finns akvarister.

1/ Själv har jag aldrig haft problem med sjuka eller döda fiskar pga nitrat i vattnet - dock har jag aldrig haft extremt höga nivåer av nitrat (över 60-70) så jag kan inte uttala om hur det ligger till med sådana värden. Självklart finns det dock en övre gräns där det börjar bli giftigt men den gränsen ligger sannolikt så högt att den i praktiks tillämpning är rätt ointressant.
                    2/ Dock så finns det några enstaka arter som lär skall vara nitratkänsliga (anges Zoopets artbeskrivningar)
                    3/ När jag har haft höga nitratnivåer så har jag ofelbart drabbats av algproblem - något som har rättat till sig när jag fått ner nivån.
                    Flera håller dock inte med mig om detta (bl.a. Tropfrog enligt ovan) och det har diskuterats tidigare i forumet.
                    Så slutsatsen får väl då bli att det helt enkelt fungerar lite olika i olika akvarier
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

Nitrat i trädgårdsdammar ger sväv och trådalger pga solljuset.
                      Det finns källor som anger 300 mg/l som skadligt.
                      Tropfrog menar du att man inte behöver byta vatten då inte nitrat är skadligt.
                      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• LN
                        • November 2004
                        • 1478

Ursprungligen postat av matte159
                        Om jag alltså har fattat det rätt:
                        Nitrat=Inte bra/giftigt
                        Nitrit=Bra till viss del

Nitrat= Prova dig fram vad som funkar i ditt kar men se upp över 50
                        Nitrit=0 (det tar ca: en månad innan ett nystartat kar är i någorlunda balans)
                        Ph= Bestäms av ditt kranvatten i första hand. (kolla vid vad just dina fiskar vill ha). Justera med kalk och/eller bikarbonat om du strävar efter ett ph över 8. Justera med Ekextrakt, torv eller någon ph-buffert om du vill ha ett ph under 7,5 (se upp lite grann om du sänker ph-värdet för att vattnet blir lätt ostabilt och ph kan börja svänga över dygnet).

Kh= om du har ett kh under 4 så kan ph i akvariet vattnet börja svänga (det går att göra vattnet stabilare med ett uns bikarbonat)
                        Larry

Kommentar

• LN
                          • November 2004
                          • 1478

Angående vattenbytandets vara eller inte så finns det en rätt rolig tråd här:
                          Larry

Kommentar

• andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

ja här var det fortfarande olika åsikter kul att läsa men man blir ju inte direkt klokare.
                            jag har då aldrig märkt att jag har fått mer alger pga låga nitratvärden, men som tidigare är sagt så är väl det olikla från akvarium till akvarium.

och så länge ingen har bevis på om det är farligt eller inte så kommer jag att hålla nere mina nitratvärden i alla fall.
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

Kommentar

• Piscator
                              • August 2006
                              • 735

Ursprungligen postat av Piscator
                              Låga nitrathalter kan ge cyano
                              Skrev inlägget som hastigast innan ett kundbesök.. Påståendet kommer från ett inlägg av defdac i en annan tråd och kändes relevant i denna

Men detta med cyano tycks ju vara något av ett lotteri..
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

Kommentar

• Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8083

Det finns källor som anger 300 mg/l som skadligt.
                                Tropfrog menar du att man inte behöver byta vatten då inte nitrat är skadligt.
                                Visa gärna källorna.

Visst behöver man byta vatten. I växtkaret på jobb 50% en gång i månaden. I malawikaret 5% i veckan för att ge syrekicken. Här hemma byter jag 20-30% var tredje månad. Vad jag menar är att vattenbyten som är regelmässiga istället för behovsinitierade är enbart till ondo, då kväve en en förutsättning för liv

Jag har mätt kvävehalterna i massor av cyanodrabbade akvarium, inte ett av dem har haft mätbara nivåer. Cyanon är en sk kvävebindande fotosynterande bakterie, det är deras kvävebinande förmåga som gör att kväve kommer ner i vattnet. Utan dessa hade världshaven troligtvis inte befolkats alls, och förståss inte vår planet. Men varför försöka att återskapa den sterila miljön som naturliga vatten var innan de koloniserades.

Med höga nitrathalter och låga fosfathalter får man istället alla de snygga algerna, med god filtrering minskar också blommningasrna till ett minimum. Låga poppulationer av finalger är helt enkelt roligare än stora poppulationer fulalger.

och så länge ingen har bevis på om det är farligt eller inte så kommer jag att hålla nere mina nitratvärden i alla fall.
                                Problemet ligger i att vetenskapen inte kan bevisa ett negativt samband. Flera gånger har man försökt att bevisa nitrats skadlighet men inte lyckats. Det tolkar jag som att det är ofarligt. Studier som pekar på kvävets inverkan på tillväxt i primärproducenter är däremot mycket väl dokumenterat, vi kan bevisa de positiva samband men aldrig de negativa.
                                MVH
                                Magnus
                                min zoon

Kommentar

Arbetssätt...