hejej

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Ursprungligen postat av batski
    Tänk på att skriva en rubrik som som beskriver ämnet. Annars kanske du missar en del svar
    Jag tycker nog att en eller annat svar trillat in här.
    Mitt svar om det rör sej om ungefär 1/3 ta kallvatten.
    Om det rör sej om 2/3 ta gärna blandat vatten.
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Barr
      • July 2004
      • 194

Ursprungligen postat av Meifumado
      Innan alla skenar iväg och skäller på kommunen över att erat varmvatten har höga halter koppar och andra metaller, tänk på att kommunen bara levererar livsmedelklassat kallvatten som sedan värms i fastigheten till varmvatten.
      Så om ni har åsikter på varmvattnet så prata med fastighetsägare eller eventuell fjärrvärmeleverantör.
      Ohälsosamt varmvatten är inget man borde förargas över, det har aldrig varit meningen att man ska hälla det i munnen. Däremot kan man ju tycka att någon skulle vara bättre på att informera om hur mycket skit det finns i det.

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

Ursprungligen postat av Barr
        Däremot kan man ju tycka att någon skulle vara bättre på att informera om hur mycket skit det finns i det.
        definitivt, har ju funnits mer än både en å 2 grannar här som kopplat diskmaskin till varmvattnet och sen undrat varför disken aldrig blir ren :/
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Kramfors
          • January 2003
          • 7265

Ursprungligen postat av Raven
          definitivt, har ju funnits mer än både en å 2 grannar här som kopplat diskmaskin till varmvattnet och sen undrat varför disken aldrig blir ren :/
          Och vad smutsar ner varmvattnet.
          Har du fjärrvärme så har du en värmeväxlare som värmer tappvattnet och i systemet för varmvatten ryms inte många liter.
          Spola lite varmvatten så är det nytt vatten som kommer.
          http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• smurfmats
            • February 2003
            • 3538

Ursprungligen postat av Raven
            kommer möjligtvis inte ihåg några siffror ?
            kan försöka rota fram labrapporten från vinden....
            tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• vance
              • December 2004
              • 872

Varmvattnet gör väl så att det löses ut kopparjoner i vattnet, men övrig skit har jag också svårt att förstå vad det är. Varmvattnet är ju trots allt kallvatten som är uppvärmt i ditt hus...
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Den här tråden vet jag inte hur jag lyckades hitta med tanke på ämnesbeskrivningen, men den var vääääldigt intressant. Speciellt det du sagt Raven.

Jag har också fjärrvärme, varmvattnet smakar päck och ger bromsspår om en kran läcker i t ex badkaret och luktar fan. Dessutom har varmvattenberedaren bytts ungefär samtidigt som mitt akvarium brakade samman, och som av en händelse alltid växer som sjutton på sommaren när jag bara fyller på med kallvatten - annars fyller jag alltid på med både varm/kallvatten men skulle aldrig få för mig att dricka varmvattnet för att det smakar fan.

Om detta är roten till allt ont som pågått i mitt akvarium de senaste året så blir jag lycklig att jag var tvungen att kolla på en tråd som hette "hejhej" =)
                http://www.defblog.se

Kommentar

• gladys
                  • March 2005
                  • 1962

Har läst någonstans att varmvatten (från kranen) inte är livsmedelsklassat.

Jag vet att en del kokar kallvatten och blandar med kalltvatten för att få lämplig temperatur, och slippa föroreningar från ledningar.
                  Senast redigerad av gladys; 18 May 2006, 10:15.
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

Defdac, kan ju alltid börja köra med enbart kallvatten oc se om de blir bättre.

går ju alltid att fylla akvariet långsammare om man har fiskar som får problem med temperatursänkningen.
                    sen går det ju alltid slänga i en doppvärmare för snabbare uppvärmning.

nån som vet hur exakta dom där cu dropptesterna är ?
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• batski
                      • October 2004
                      • 8891

Ursprungligen postat av gladys
                      Har läst någonstans att varmvatten (från kranen) inte är livsmedelsklassat.

Jag vet att en del kokar kallvatten och blandar med kalltvatten för att få lämplig temperatur, och slippa föroreningar från ledningar.
                      Det kanske man ska börja med. Men det blir nog en del vattenkokare
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• defdac
                        • January 2002
                        • 12751

JBL:s verkar ha följande värden på legenden (säger dock inget om exaktheten om man ska vara nördigt korrekt, vilket man inte ska
                        0,15; 0,3; 0,45; 0,8; 1,2; 1,6; 2,0 mg/l

Vet inte om det är användbart. Eftersom jag kör växter vill jag ju ha en del i vattnet också, men dom där nivåerna känns väldigt höga.

Kommer absolut bara köra kallvatten från och med nu. Fiskarna får frysa och jag brukar spola i vattnet vid doppvärmaren i akvariet.
                        http://www.defblog.se

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Ursprungligen postat av defdac
                          Jag har också fjärrvärme, varmvattnet smakar päck och ger bromsspår om en kran läcker i t ex badkaret och luktar fan.
                          Är det säkert att det är vattnet ? Kunde inte låta bli.

Själv byter jag 50% i veckan på alla kar och fyllar på med vatten som är någon grad kallare än akvarievattnet, vad ska man annars göra?
                          Gör jag ett helt vattenbyte någon gång så tar jag kallvatten och låter doppvärmaren göra jobbet.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Daniel_N
                            • April 2006
                            • 573

Jag skulle aldrig fylla på akvariet med varmvatten, så mycket konstigt som det finns i det.
                            Brukar inte vara några problem med kallvatten, fiskarna vill gärna simma där vattnet hälls ner, så de verkar gilla det. Och temperaturen ökar ju sen efter ett tag. Är det stort vattenbyte så brukar jag fylla på lite och sen låta värmaren gå ett tag, fylla på lite mer osv.

Kommentar

• osterlind
                              • May 2006
                              • 193

okej tack för tipsen.

Kommentar

• Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

Nu har ni fått osterlind att bli rädd för varmvatten.
                                http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...