hejej

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

Problemet med Varmvatten är att det inte är tänkt som livsmedel
    Det kontroleras inte lika mycket för bakterier o andra kemikalier.

Varmvatten är inte tänkt att folk ska dricka ens ska användas för yttre bruk typ.

Varmvattnet är oftast lika bra kallvatten men du har noll garantier för det så det sker på egen risk

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• mmm
      • June 2004
      • 901

Ursprungligen postat av plorozen
      mariej: skulle du använda varmvatten för att göra exempelvis välling åt ett spädbarn?
      Jag skulle inte använda sjövatten där fiskarna lever till välling heller... (Ursäkta, var tvungen...)
      Men att jämföra vad man har för vatten till välling åt spädbarn med vilket vatten man kan ha fiskar i är en lite konstig jämförelse tycker jag. Gör själv som Marie med kranvattnet och har heller inte haft problem, men visst det är möjligt att det kan vara problem för vissa.
      /Mattias

Kommentar

• Marie J
        • January 2004
        • 10616

Ursprungligen postat av mmm
        Jag skulle inte använda sjövatten där fiskarna lever till välling heller... (Ursäkta, var tvungen...)
        /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Deje-Nicke
          • January 2006
          • 344

mariej: skulle du använda varmvatten för att göra exempelvis välling åt ett spädbarn?
          Det var väl en j*vla dum jämförelse
          220L 375L 450L 720L

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Ursprungligen postat av Deje-Nicke
            Det var väl en j*vla dum jämförelse
            Var det verkligen? Spädbarn är känsligare än vuxna människor. Och det är även fiskar. Sen kan man tycka att jämförelsen var onödig och kanske inte så schysst. Men jag förstår faktiskt poängen.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• plorozen
              • January 2004
              • 531

mariej: frågan var inte avsett som ett påhopp, utan som just en fråga.
              om du anser att varmt kranvatten är lämpligt att ge till barn så förstår jag att du anser att det är lämpligt för fiskar också, det är dock inte en åsikt jag delar.

varmvatten är inte ett livsmedel, till skillnad från kallvatten, och därför ställs det inte lika höga krav på vattenkvaliten och testas inte heller lika mkt. bland annat kan det finns höga halter koppar(som kan förgifta fiskar och kan orsaka diarre och i sällsynta fall leverskador hos barn) samt värmetåliga bakterier, därför bör det inte användas varken till akvarier eller barn.

Kommentar

• plorozen
                • January 2004
                • 531

deje-nicke: varför tycker du att det är en dum jämförelse? både barn och fiskar är känsligare än vuxna vad gäller koppar.

Kommentar

• Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

Jag tog det och tar det fortfarande som ett personligt påhopp. Som jag skrivet innan så har du personliga åsikter om mig så pm:a. Sen är det så att vi tycker olika angående att ha enbart kallvatten eller ha blandat vilket är helt ok. Ditt tänkande är inget jag ger dig elaka påhopp för.

Läser jag din signatur;

"Akvaristisk är inte en exakt vetenskap (än så länge), det kan mycket väl finnas flera korrekta svar på samma fråga och en del metoder kan fungera lika bra som någon annan metod och vissa metoder som fungerat bra för vissa fungerar inte nödvändigtvis för andra och vissa metoder kan dessutom fungera utan att man förstår varför."
                  /Marie.

Kommentar

• plorozen
                    • January 2004
                    • 531

marie j: hur kan du tolka den frågan som en personlig åsikt om dig?
                    jag inser nu att det kan tolkas som att jag ifrågasätter ditt omdöme, vilket inte var min avsikt.

fast en viss försiktighetsprincip bör få råda, tycker åtminstone jag.
                    vet man att ens varmvatten har försumligt låga kopparhalter så är det i min mening okej att använda det. är man osäker bör man antingen ta reda på kopparhalten eller hålla sig till kallvatten.

Kommentar

• Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

marie j:
                      jag inser nu att det kan tolkas som att jag ifrågasätter ditt omdöme, vilket inte var min avsikt.
                      Tack!
                      /Marie.

Kommentar

• Barr
                        • July 2004
                        • 194

När jag var mindre gjorde jag ett test ang. varmvatten vs. kallvatten. Jag fyllde en stor gryta med kallvatten och lät det koka bort, kvar blev lite tunna utfällningar på botten, inte så märkvärdigt. När jag kokade bort varmvatten såg det till slut ut som en rostbrun sörja och bildade kristaller när det torkade in. Har kommunalt vatten. Kan ju bara säga det att jag aldrig använder varmvatten för att fylla akvarium, laga mat med eller ens koka ägg med.

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

Barr, märkt samma sak på vattnet härborta.
                          i vintras ställde jag plastlådor på ett element för att höja luftfuktigheten och va ett lager i botten redan efter en fyllning som luktade unket.
                          har fjärrvärme och kommunalt vatten och bor mitt i stan mitt i ett större bostadsområde så det blir aldrig stillastående vatten här.

efter 4 fyllningar va lagret uppemot 1mm på vissa ställen så vattnet är ju allt annat än rent.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

jag har mätt kopparhalt i varm respektive kallvatten under min första kemikurs och det var rejäla skillnader i kopparhalter mellan kall och varmvatten.

dock så använder jag ljummet vatten vid vattenbyte...
                            tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

Ursprungligen postat av smurfmats
                              jag har mätt kopparhalt i varm respektive kallvatten under min första kemikurs och det var rejäla skillnader i kopparhalter mellan kall och varmvatten.
                              kommer möjligtvis inte ihåg några siffror ?
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Meifumado
                                • March 2006
                                • 10

Innan alla skenar iväg och skäller på kommunen över att erat varmvatten har höga halter koppar och andra metaller, tänk på att kommunen bara levererar livsmedelklassat kallvatten som sedan värms i fastigheten till varmvatten.
                                Så om ni har åsikter på varmvattnet så prata med fastighetsägare eller eventuell fjärrvärmeleverantör.

Kommentar

Arbetssätt...