hejej

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barr
    • July 2004
    • 194

Ursprungligen postat av Kramfors
    Och vad smutsar ner varmvattnet.
    Har du fjärrvärme så har du en värmeväxlare som värmer tappvattnet och i systemet för varmvatten ryms inte många liter.
    Spola lite varmvatten så är det nytt vatten som kommer.
    Ja, jag gjorde ett nytt test idag genom att koka vatten. Jag lät kallvattnet spola i en minut innan jag hällde upp 2.5 liter i en rostfri gryta och kokade ner det till ca 2 dl. Det var inte så rent som jag trodde att det skulle bli, tyvärr har jag ingen kamera men man ser klart att vattnet har en svag men tydlig brunaktig färg. Jag gjorde exakt samma sak med varmvattnet och det blev faktiskt inte så hemskt som jag trodde, men man ser att det är en aning mörkare till färgen och lite mer utfällningar än kallvattnet. Till sist gjorde jag samma sak med ro-vatten, och det var lika kristallklart som innan man kokade ihop det. Ska kanske hålla mig till ro-vatten härefter

Kommentar

• defdac
      • January 2002
      • 12751

Jag gjorde mitt första stora vattenbyte med enbart kallvatten idag, doppvärmarna går för fullt fortfarande. Men jag tänkte även på det du nämner Barr om kallvattnet egentligen är så mycket bättre hmm..

Vet inte om jag vill gå så långt som att skaffa Seachems Cuprisorb hmm.. och aktivt kol är väl inte direkt jätteeffektivt mot koppar (tar lång tid har jag för mig).
      http://www.defblog.se

Kommentar

• Daniel_N
        • April 2006
        • 573

Ursprungligen postat av defdac
        Jag gjorde mitt första stora vattenbyte med enbart kallvatten idag, doppvärmarna går för fullt fortfarande. Men jag tänkte även på det du nämner Barr om kallvattnet egentligen är så mycket bättre hmm..

Vet inte om jag vill gå så långt som att skaffa Seachems Cuprisorb hmm.. och aktivt kol är väl inte direkt jätteeffektivt mot koppar (tar lång tid har jag för mig).
        Beror nog på var man bor

Kommentar

• Drabant
          • March 2006
          • 26

Barr, vad menas med ro-vatten?

Kommentar

• Barr
            • July 2004
            • 194

ro-vatten är vatten som har gått igenom ett osmosfilter. RO står för Reversed Osmosis. Enkelt förklarat så pressar man vattnen genom ett mycket fint filter, ett membran, som skiljer bort nästan allt som inte är rent vatten. Tillsammans med ett filter av aktivt kol som kompletterar membranet så blir det mycket rent vatten.

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

Ursprungligen postat av Barr
              Ska kanske hålla mig till ro-vatten härefter
              inte till dej själv hoppas jag ro-vatten är inte hälsosamt i längden att dricka.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Barr
                • July 2004
                • 194

Inte? Syftar du på saltbristen då menar du?

Kommentar

• Raven
                  • February 2005
                  • 15385

typ ja.
                  ro vatten innehåller inga mineraler och salter och det behöver både kroppen och fiskarna för att fungera bra.
                  till fiskar går det att tillföra men omd et går till en själv vet ja int.

kemetyl T-vatten har även varning om att det ej bör förtäras.
                  Senast redigerad av Raven; 19 May 2006, 10:33.

Kommentar

• defdac
                    • January 2002
                    • 12751

Tom Barr brukar hoppa på alla som påstår att RO-vatten är farligt. Han menar på att man får mer än tillräckligt med salter från det man äter.

Men att fasta med enbart RO-vatten tror jag inte är någon bra idé 8)

Kommentar

• Barr
                      • July 2004
                      • 194

Tom Barr brukar hoppa på alla som påstår att RO-vatten är farligt. Han menar på att man får mer än tillräckligt med salter från det man äter.

Men att fasta med enbart RO-vatten tror jag inte är någon bra idé 8)
                      Haha, inte för att jag någonsin har diskuterat ro-vatten tidigare, men nog är du lite synsk iallafall.

Ja, jag tror att man får i sig nog med salter och mineraler via den fasta födan, och är mycket säker på att vattnet iallafall inte är den större källan av de två. Vad gäller t-vatten så beror det nog på att det är en industriell produkt, inget som inte är ett livsmedel bör förtäras.

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

tvärtom, man får bara i sej runt 95% genom maten och resten genom vatten.
                        sen har kroppen lättare för att tillgodogöra sej vatten med salter och mineraler.
                        sen finns det även teorier att ju hårdare ett vatten är ju mer minskar risken för hjärtattacker, är änsålänge bara teorier för inga tester har gjorts men statistik pekar på att mjukare vatten ökar risken för hjärtattacker.
                        sen innehåller hårt vatten generellt sett mindre skräp som kan komma från rör och behållare där vattnet finns, mjukt vatten tar lättare upp biprodukter.

de går att dricka rovatten, även under lång tid men det är inget som är rekommenderat just pågrund av dom ökade riskerna för olika problem som finns.
                        Senast redigerad av Raven; 19 May 2006, 14:11.

Kommentar

• defdac
                          • January 2002
                          • 12751

Haha, inte för att jag någonsin har diskuterat ro-vatten tidigare
                          Ofaen, så det är du som kör http://www.barrreport.com ?

Kommentar

• defdac
                            • January 2002
                            • 12751

Haha nu fattar jag Tom = Till och med.

"Thomas Barr" aka "Tom Barr" aka "plantbrain" är den främste växtakvaristexperten som har betalsajten barrreport.com 8)

Kommentar

• Stellan E
                              • April 2006
                              • 2

Vad jag har hört är att för "Rent/fint" vatten typ, destilerat vatten är skadligt p.g.a att det går igenom tarmludden och ut i kroppen.

Hur "fint" RO-vatten är vet jag inte men skulle inte rekomendera att dricka det innan man rådfrågat ett par kunniga läkare.

Kommentar

• Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

Regnvatten, smältvatten, destillerat och steriliserat vatten ska inte drickas under långa perioder eftersom de är helt utan mineraler.
                                Källa: http://www.shenet.se/ravaror/vatten.html
                                http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...