strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin88
    • October 2005
    • 80

    strömavbrott

    Det skall bli ett planerat strömavbrott i 2 timmar torsdag natt. Undrar om mitt akvarium kommer ta någon skada av detta. Akvariet är 126 l så jag är inte orolig för temperaturen, den hinner väl int ändra så mycket?
    Men filtret... Hinner nyttobakterierna dö på 2 timmar? kommer det "gift" i vattnet då filtret startar igen?
  • Idrok
    • January 2006
    • 111

    #2
    Nyfiken...
    /Mikael
    Los blogg la Aquaristica
    Elektronisk musik

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3


      bor du i närheten kan du låna den
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        va har du för filter ?
        finns batteridrivna luftpumpar som kan hjälpa till att cirkulera vattnet runt filtret.
        enklast för innerfilter.

        du kan även rengöra filtret innan.
        ju mindre skit ju längre kan det stå.

        sen kan jag tillägga att om inget går fel kan dom bli färdiga mycket fort.
        hade avbrott i höstas va beräknat till 1 1/2 timme men strömmen kom tillbaks efter 17 minuter.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Strömavbrott här ute på Zoopet är som pesten, varje gång det kommer på tal så verkar det som om man behöver göra så si och man skall extre detta och batteri dreven elvisp osv för att stanna cirkulationen dör bakterierna så jä--a snabbt.
          Än en gång har bottenfilter strömlösa i tre dagar(gudrun) strömmen kommer tillbaka pumpar startar osv INTE en fisk som dör. dessutom klara karet av en brutal flytt under detta strömavbrott med då vi hade en brand i just det rummet under strömavbrottet.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            bara för att du klara dej säger INGETSOMHELST om att andra skulle klara sej.

            de va ju många som förlorade allt va fiskar hette vid samma tidpunkt..................
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Gummiankan
              • October 2005
              • 407

              #7
              Jag hade några timmars avbrott här i förra veckan, jag sjöljde ur filtret innan jag satte igång det igen... Letar efter en "vad det nu var det hette" som skulle koppla på automatiskt om strömmen gick. Men är det bara några timmar så är det nog inte så farligt om du inte har känsliga fiskar. Hos mig har det dött en fisk sedan dess, en molly, men jag har ca 35 molly och yngel i ollika åldrar så det känns lite som detaljer....

              Lycka till!

              Kommentar

              • Idanajad
                • May 2005
                • 465

                #8
                Även om det kan fungera utan problem skulle jag vara lite orolig över ett tvåtimmarsavbrott. Du kan ju ha filtret igång i en hink hos någon som inte har strömavbrott och köra akvariet utan filter den natten.
                Peccator est aquarifex

                Kommentar

                • sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

                  #9
                  Ursprungligen postat av Karin88
                  Det skall bli ett planerat strömavbrott i 2 timmar torsdag natt. Undrar om mitt akvarium kommer ta någon skada av detta. Akvariet är 126 l så jag är inte orolig för temperaturen, den hinner väl int ändra så mycket?
                  Men filtret... Hinner nyttobakterierna dö på 2 timmar? kommer det "gift" i vattnet då filtret startar igen?
                  Karin gör så här: gör rent filtret på kvällen innan du lägger dig sen kan du sova gött hela natten!!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Idanajad
                    Även om det kan fungera utan problem skulle jag vara lite orolig över ett tvåtimmarsavbrott. Du kan ju ha filtret igång i en hink hos någon som inte har strömavbrott och köra akvariet utan filter den natten.
                    Precis! Alltid bäst att ta det säkra före det osäkra. I fall du inte kan göra som Idanajad tipsar dig om och strömavbrottet varar längre än en timme bör du göra rent filtret innan du sätter igång den igen. Kör sen med Denitrol och mata sparsamt under några veckor som du skulle ha gjort i ett nystartat akvarium.

                    Lycka till!
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      bara för att du klara dej säger INGETSOMHELST om att andra skulle klara sej.

                      de va ju många som förlorade allt va fiskar hette vid samma tidpunkt..................
                      Många av dem jag kände som körde just bottenfilter förlorade inte en fisk under strömavbrottet.
                      två polare som körde ytter filter förlorade hela besättningen fisk när strömmen kom tillbaka.....
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        #12
                        Läge att skaffa ett eget elverk nu i vinter.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          Många av dem jag kände som körde just bottenfilter förlorade inte en fisk under strömavbrottet.
                          Hur fungerar egentligen ett bottenfilter? Och hur effektivt är det jämfört med ett ytterfilter. När det inte är strömavbrott förstås.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Karin88
                            • October 2005
                            • 80

                            #14
                            Har ett relativt nystartat akvarium, det har varit i gång ca 1,5 mån. Har ingen möjlighet att göra som Idanajad sade, men om jag skulle ta ut filtret på kvällen och tvätta det och sätta tillbaka det, skulle det funka? Avbrottet planeras nämligen kl.04.00-06.00 på natten!

                            OBS: har ett innerfilter; fluval 3+

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Karin88
                              Har ett relativt nystartat akvarium, det har varit i gång ca 1,5 mån. Har ingen möjlighet att göra som Idanajad sade, men om jag skulle ta ut filtret på kvällen och tvätta det och sätta tillbaka det, skulle det funka? Avbrottet planeras nämligen kl.04.00-06.00 på natten!

                              OBS: har ett innerfilter; fluval 3+
                              Om du orkar ställa klockan till runt 4.30, och kolla i fall strömmen har kommit tillbaka skulle du inte behöva göra nånting med filtret. Om inte strömmen har kommit tillbaka får du ta ut filtret, göra rent det på morgonen och börja om på nytt. Dvs köra med Denitrol och mata sparsamt i några veckor.

                              För även om du gör rent filtret så kommer det tyvärr inte att finnas några nyttobakterier kvar ändå. Så en ny cykel kommer att påbörjas.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...