strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #16
    Ursprungligen postat av batski
    Hur fungerar egentligen ett bottenfilter? Och hur effektivt är det jämfört med ett ytterfilter. När det inte är strömavbrott förstås.
    Bottenfilter är ganska enkelt du har en till tre plattor beroende på hur stort akvarium och hur stor pumphuvud du har. Platorna placeras i botten av karet och pumpen placeras i en hörna.
    Jag har ett pumphuvud som klara 1200liter och två bottenplattor till 310liters kar.

    Tyvärr e det inte enkelt att ha fin grus till dessa filter men det finns tips med myggnät osv för att kunna använda sig av bottenfilter.
    Iaf så får man ha ganska mycket grus jag har 6-12cm i karet detta för att det skall ha lite motstånd och skiten lite vandringsväg.
    Grusen jag har e 2-3mm Mindanougrus Guldgulfärgad.

    Ta mitt 310 kar tex jag installerade det innan påsk förra året och har inte rengjort ett endaste filter inte dammsugit botten jag odlar växter och jag har malar discusar och vanlig sällskapsfisk sedan påsk förra året, jag har bytt vatten varje vecka(med lite slarv varannan vecka) samt lite experimentering med pmdd och CO2.

    I helgen gjorde jag vid karet genom att ta upp växterna och fiska upp fiskarn rörde om i gruset så vattnet blev grummlig gjorde en grop i ena hörnan och sög ut så mycket vatten jag kunde jag spolade av grusen med slangen och sög upp det med. rättade till gruset och fyllde på vatten (observera jag rörde inte bottenplattorna) sedan satte jag i växterna och flyttade över fiskarna igen, färdig! jag spenderade ca 4timmar med en "helrenovering" och jag behövde inte koppa in fisken ens.
    Varför behövde jag inte koppa in fisken nä fisken låg i vatten från karet och samma bakterier fanns kvar i grusen jag rörde bara om i det översta lagret 3-4cm.

    Saken e att man inte har ngn stor grön "postlåda" sidan om karet man behöver inte oroa sig för att (om man har djur och barn) att filtret välts och pumpas ut på golvet och det är en relativt billig grej 60:- för en platta och 100-500:- för pumphuvudet beroende på vilket kar du har. det kan sättas i kar från 30litermed lite modefikation) och uppåt.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Tack så mycket för det utförliga svaret!
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Karin88
        • October 2005
        • 80

        #18
        Tack för svaren! Var i djuraffären idag o frågade om jag skall göra nåt, o de sa att jag inte behövar göra något...

        Tänker nog ändå göra som Batski råder mig till, tar hellre det säkra före det osäkra, vill ju inte att nån av mina fiskar ska dö eller nåt...

        Kommentar

        • Idrok
          • January 2006
          • 111

          #19
          Djuraffären känns ju som de sista du skulle lita på efter alla dessa kloka råd...
          /Mikael
          Los blogg la Aquaristica
          Elektronisk musik

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #20
            Ursprungligen postat av batski
            Hur fungerar egentligen ett bottenfilter? Och hur effektivt är det jämfört med ett ytterfilter. När det inte är strömavbrott förstås.
            om du kollar här på zoopet om filter så anses dem så förkastliga att dem inte ens tas upp... bottenfilter filtrerar genom gruset och kör ut all näring från gruset rakt i karet så du får inga växter att överleva


            Bottenfilter
            Vi har med avsikt inte tagit upp bottenfilter (får vattnet att cirkulera genom gruset som blir ett biologiskt filtermaterial) då det inte längre används i någon större utsträckning, eftersom det idag finns betydligt effektivare filtermaterial än akvariets grus. Det har också sådana nackdelar som att det fungerar mycket dåligt om man har fiskar som gräver i akvariet. En annan nackdel är att de inte skall användas i växtakvarier eftersom de "drar ur" näringen ur gruset (där växternas rotsysten behöver det) och blåser ut det i akvariet där istället algerna göds.
            Idag kan bottenfilter på sin höjd i vissa fall betraktas som ett komplement till andra filter.
            Senast redigerad av sunkan aspidoras; 25 January 2006, 19:38.

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #21
              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
              om du kollar här på zoopet om filter så anses dem så förkastliga att dem inte ens tas upp... bottenfilter filtrerar genom gruset och kör ut all näring från gruset rakt i karet så du får inga växter att överleva


              Bottenfilter
              Vi har med avsikt inte tagit upp bottenfilter (får vattnet att cirkulera genom gruset som blir ett biologiskt filtermaterial) då det inte längre används i någon större utsträckning, eftersom det idag finns betydligt effektivare filtermaterial än akvariets grus. Det har också sådana nackdelar som att det fungerar mycket dåligt om man har fiskar som gräver i akvariet. En annan nackdel är att de inte skall användas i växtakvarier eftersom de "drar ur" näringen ur gruset (där växternas rotsysten behöver det) och blåser ut det i akvariet där istället algerna göds.
              Idag kan bottenfilter på sin höjd i vissa fall betraktas som ett komplement till andra filter.
              Jag säger bara SKITSNACK med stora bokstäver om att man inte kan odla växter och saken e den "som defdac oxå säger" att många växter får näring genom bladen.....

              Jag kör ENDAST bottenfilter och jag har det som huvudfilter inte komplement.
              Jag har bottenfilter i alla mina kar 60, 100, 150 och 310liter.
              Nu ljög jag lite jag inget i mitt 60 just nu för där i ligger det yngel(som kommer från 310) från mina ancitrusar så där kör jag ett hemma bygge pumphuvud och en bit från skummadrass.

              Jag har fiskar som gräver, Bolivianska Fjäril ciklider de gör gropar överallt. Felet med de som inte förstår sig på botten filter tror att man skall klä botten med dessa plattor och de tror att man inte skall ha så mycket grus.

              NACKDELEN med botten filter vill jag säga är att man får ha mycket grus och att det kostar ngra hundralappar extra.
              Samt man kan inte ha för fint grus iheller.

              Jag har stockar, jag har sten, jag har växter ovanpå plattorna nema problema.

              Men det är klart jag som har fel i det, för att Kjell F har skrivit detta om förkastlig.

              Allt som jag skrev till Batski stämmer och jag tror att det finns ngra till här inne på forumet som kommer att säga emot påståendet ovan som du lagt in.
              Senast redigerad av peterhaack; 26 January 2006, 06:37.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #22
                Lol Vadå bottenfilter är inte bra för växter för det dra igenom näringen?

                O vart tror du näringen tar vägen jo i vattnet som konstant strömmar genom växternas rötter o blad
                Även Akvarieväxter mår bra av att få syresatt vid rötterna .... ett bottenfilet är det enda som åstakommer det.

                Dom Äldre o lärda jag känner rekomenderar alla bottenfilter för växter o fiskar.

                Du har den bästa filtreringen av skräp bästa organiska filtermetoden osv..
                Det går åt en del grus samt du får göra renit ibland men inte för ofta. eftetrsom bottenmatrialet syresätts så bryts allt organiskt avfall ner bättre o ger mer syre.
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av peterhaack
                  Jag säger bara SKITSNACK med stora bokstäver om att man inte kan odla växter och saken e den "som defac oxå säger" att många växter får näring genom bladen.....
                  Allt som jag skrev till Batski stämmer och jag tror att det finns ngra till här inne på forumet som kommer att säga emot påståendet ovan som du lagt in.
                  kan bara säga instämmer och instämmer.
                  har bottenfilter i ett litet 37liters och de funkar grymt bra med växter med rötter.

                  funkar klart bättre än både innerfilter och cirkulationspump med filtermatta.
                  jag har BARA 3-5cm 2-4mm grus på vilket egentligen är för lite men för 3 månader sen utökades fiskbeståndet med nästan det dubbla och samtidigt matade jag fiskarna 2ggr per dag rätt kraftigt för att få pejl på om filtret klara det eller inte och inte en tillstymmelse till bl.a nitrit så den biologiska reningen är klart bättre än jag först trodde.

                  sådär skulle jag allt påstå att Kjell har lite fel i de som står skrivet.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #24
                    Raven! Man kan säga så här med ett ytterfilter som suger i det fria vattnet matar du pumpen med mat(därför många här ute som säkert sett som stänger sina pumpar när de matar) och det är slöseri med mat och filter rengörning.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...