Belysning och Kelvintal

#1 - 11 mars 2008 21:19
[FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#0000ff]http://www.osram.se/Bilder/PDF/Allm%c3%a4nbelysning/ljusf%c3%a4rger%20o%20f%c3%a4rg%c3%a5tergivningsegenskaper.pdf[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#0000ff]På den här listan kan man se Kelvintalen på Osrams lysrör. Fullfärgsrören har över 5000 Kelvin, vilket ju ska vara bra för växter. Om man däremot läser på Philips Aquarelle så står det att den är på 10000 K. Och om man läser på Hagen Aqua Glo står det 18000k. Detta låter överdrivet mycket tycker jag. Vad tror ni?[/COLOR][/FONT]
#2 - 11 mars 2008 21:59
Kolla även på ljusets våglängder från lysröret, finns grafer lite här och där ;) Vet faktiskt inte vart man får tag på graferna...
#3 - 12 mars 2008 10:29
Den så kallade färgtemperaturen [Kelvin] säger inte så mycket om lysrörets prestanda. Färgtemperatur har med svartkroppsstrålning att göra, vilket inte är applicerbart på lysrör (men däremot på glödlampor).

Om en kropp upphettas så kommer den avge strålning. Vid liten upphettning avges infraröd strålning, vilket uppfattas som värme av människokroppen. Om man ökar uppvärmningen så kommer kroppen till slut att lysa med, för människoögat, synliga våglängder.

Solen är en, näst intill, perfekt svartkroppsstrålare. Temperaturen hos solens yta är av storleksordningen 6000 grader celsius, eller av storleksordningen 6000 Kelvin. Vid dessa temperaturer avger solen ett vitt sken (med något gulstick). Eftersom våra akvarieväxter givetvis är anpassade för solljuset, så brukar man säga att en färgtemperatur på kring 6000K är något att eftersträva.

Men som Leonard så insiktsfullt kommenterade (klok 16-åring!) så är det bättre att titta hur den spektrala fördelningen hos lysröret ser ut.
#4 - 12 mars 2008 10:39
jag använder Aquaglo rör i mitt kar ...dom e på 18000kelvin och ger ett vitt/ljusblå aktigt sken inget som stör utan fiskarna får en riktigt fin färg och man slipper få massa "dåliga" alger fort ...står på förpackningen att dom e till för att intensifiera fiskarnas färger och öka tillväxten hos växterna...jag e skitnöjd med dom i alla fall
#5 - 12 mars 2008 12:19
Bilder på hur ljuset ser ut från några olika rör samt rörens ljusspektra: http://saurama.aqua-web.org/
#6 - 12 mars 2008 12:29
Om man föredrar lite varmare ljus så är ju te.x Osram och Philips 865 och 965 rör på 6.500k ett vettigt budgetalternativ.
#7 - 12 mars 2008 12:49
Sen får man ju se lite vad man ska ha ljuset till, så att säga.
10000-18000K är rätt så blåbleka, och passar väldigt bra till intryck av väldigt djupt eller blått vatten (t ex korallrevsakvarier osv), medans mer gula (4000-6000K passar bra till "typ amazonas", eller svartvatten osv.
(enligt min mening om det hela iallafall, men sen är ju smaken som baken)
#8 - 12 mars 2008 14:49
Det jag undrar är om det verkligen kan vara så att Aquarelle har 10000 K som det står på förpackningen? Och Hagen 18000 K ? Det verkar ju inga normala Osramlysrör nå upp till. Men akvarierören är kanske speciella?
#9 - 12 mars 2008 15:00
Normala lysrör håller sig på 2700-6500K.
Akvarielysrör däremot, eller för terrarier, kan ha alla möjliga spännande spektran.
#10 - 12 mars 2008 16:36
Det stämmer mycket väl att Aquarelle har 10 000K och AquaGlo 18 000K =)
#11 - 12 mars 2008 16:39
Fast Aquarelle är ett gro-lux rör och har väldigt märklig ljusfärg (lila-skärt!), så det är nästan omöjligt att jämföra färgtemperaturen med andra ljuskällor.
#12 - 12 mars 2008 18:15
Är det?
Tack för den infon, då vet jag att jag ska låta bli det! *bockar & bugar*
Då blir det Lifeglo + powerglo istället.
#13 - 12 mars 2008 21:09
Nej. Aquarelle är ett utmärkt rör som verkligen har hjälpt mina växter. Förstärker även de blå och röda färgtonerna så att mina fiskar ser ännu vackrare ut. Om man har två rör i rampen kan man ha ett Aquarelle och ett tex Powerglo- så får man en fin kombinationseffekt och ett mycket, mycket bra ljus. Det har jag gjort med utmärkt resultat!
#14 - 12 mars 2008 22:00
Om spektraltoppen på Aquarelle är i det röda och blåa området så är dessa rör optimerade för klorofyll A. Vid samma wattstyrka kommer ni då att få ett effektivare rör med aquarellen eftersom de är optimerade för den typ av fotosyntes de flesta växter utnyttjar.

MVH Lasse
#15 - 13 mars 2008 08:39
Lasses kommentar är mycket klok. Färgtemperaturen ("Kelvintalet") är i sammanhanget, nästintill, ointressant.
#16 - 13 mars 2008 08:45
Jag är inte växtakvarist, så för mig finns det tre intressanta parametrar på ljus:
styrka, färgtemperatur, och färgåtergivning. Fotosyntetiskt aktiv strålning (PAR) är betydligt mindre intressant för mig än estetiskt intrycket.

Och jo, Aquarelle ÄR ett gro-lux rör, det HAR skärt ljus (pga spektrum "spikar" i rött och blått), och dess höga färgtemperatur är därför svår att jämföra med andra lampor som inte har den sortens spikar i spektrum.
#17 - 13 mars 2008 10:00
Sen vad gäller effekten på de rosa rören (åt minstone de vanliga rosa), så är det tydligen (enligt vissa orkideodlare) inte MER effekt i det röda och det blå spektrat, utan snarare så att allt utom just de topparna är "utbländat", så det egentligen rä mindre effekt man får.
Sen vet jag inte om det är sant, men det skulle inte förvåna mig överdrivet mycket.

För mig är det viktigaste samma som för Azur, färgen på ljuset... Jag får totalt krupp på rosa ljus...

Annons