Infusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #46
    Tack Sleaper! Har kommit fram till att det är lite för många fiskar i akvariet, framför allt hör den tillfälligt ditplacerade slöjisen inte hemma där. Så jag väntar med ytterligare åtgärder till akvariet har lite mindre belastning, då ska jag testa det där Clearol absolut! För aquaclear har inte funkat något vidare. Å andra sidan är, som sagt, belastningen lite för hög just nu. Tack för hjälpen!
    www.devons.se

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #47
      När jag testade Clearol så blev mitt kar dimmigare än innan och det la sig aldrig.
      Kan det vara så att det måste vara i kombination av tätpackad filtervadd??
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #48
        Nej, det behövs ingen tätpackad filtervadd. Gör ett delvattenbyte och tillsätt Clearol enligt info på flaskan. Detta hjälper för att lösa det akuta problemet och vattnet borde bli kristallklart efter 24tim.
        Dock får man fundera på grundorsaken till varför man får infusorier. T.ex nystartat akvarie, rengöring filter tillsammans med större delvattenbyte, överfodring etc. Även kraftig belysning ensamt eller i kombination med ovanstående kan bidra till infusorier eller svävalger.

        Kommentar

        • Johan82
          • September 2010
          • 89

          #49
          Tjolahopp. Jag har något som liknar infusorier i karet. Släckte ner i tre dagar. blev något bättre. körde igång igen och under dagen har det blivit mer och mer grumligt. Något jag funderar kring dock är om det inte kan vara kalk? jag stoppade ner två stenar med kalkrester på för 3 veckor sedan. Gjorde ett pHtest som visade på 7,6. Butiken rådde mig att köpa nått medel som skulle stabilisera karet. Dock hade jag det mjölkfärgade vattnet innan jag hällde i medlet som varnade för vithet i vattnet. Frågan är om jag både har infusorier OCH kalkutfällning i vattnet? Funderar på att ta ur stenarna imorgon och "kalka av" dem. har ni idéer på hur man enklast gör det? Vad är surt och lättillgängligt? Funderar på kaffebryggaravkalkningsmedel men det verkar dyrt för de kvantitéer jag kommer behöva.

          Kommentar

          • Johan82
            • September 2010
            • 89

            #50
            Bumpar lite och slänger in ytterligre en fråga. Hur påverkar växtnäring, Easycarbo, ett ev. infusorieproblem? Ska man ge fan i att gödsla under tiden man försöker behandla?

            Kommentar

            Arbetssätt...