Infusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    #31
    eftersom jag är grön på området måste jag ställa lite dumma frågor.

    Aquael UV-C från PWSS
    Effekt: 5 watt.
    Max vattenvolym för steralisering: 100 liter.
    Max pumpvolym för klarning: 1500 liter/tim


    Skulle det funka för mitt 540?
    //Jimk

    Lite bilder

    Kommentar

    • Hawkmoon
      • February 2005
      • 268

      #32
      Mjaa, skulle nog klättra upp till 9 watt, kör det till mitt 170 liters.
      Kanske funkar med 5 watt men tar längre tid för reningen, är oxå lite osäker på förhållandet, Oveb vet säkert hur det ligger till,,,,,,
      190L Trigon SA Powered by Co2
      112L Snäcklekare
      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #33
        Infusorier kan också ge grönt vatten och indikerar ofta dålig vattenkvalité., någon annan kanske vet mer.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #34
          Ursprungligen postat av Jimk
          eftersom jag är grön på området måste jag ställa lite dumma frågor.

          Aquael UV-C från PWSS
          Effekt: 5 watt.
          Max vattenvolym för steralisering: 100 liter.
          Max pumpvolym för klarning: 1500 liter/tim


          Skulle det funka för mitt 540?
          Jag är absolut ingen expert men gillar UV-C för att det gör under på svävisar.

          Säger filtret max 1500 liter/timme så är det så enkelt att man inte skall överskrida det !

          Kolla m.a.o vad filtret pumpar och sätt filtret på trycksidan !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #35
            Ursprungligen postat av Krulle
            Oveb: Hur går det med din autogödning?
            Har du allt i en dunk eller kör du fortfarande ngt manuellt?
            Jag har strulat så fantastiskt mycket med yngel, växtstrejker och annat så det har inte blivit av att jag satt igång ännu.

            Men snart är det ju semester och då måste det fungera så det blir nog av snart.
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Krulle
              • September 2004
              • 635

              #36
              Okej, får jag ordning på detta ska jag nog köpa en pump med 3 separata
              slangar, men den va ju inte billig, men då bör det ju funka bra kanske lr ngt iaf.
              Man ska iaf aldrig ta ngt för givet för det dyker alltid upp oväntade problem.

              Kommentar

              • mikey_41
                • March 2005
                • 222

                #37
                jag har också fått infusorier har täckt över akvariet med en filt alltså hela , har även satt i filtervadd (mycke) i pumpen ,den är ett ytterfilter professionel 2 2026 , har nu haft de täckt ett dygn ,ser just nu ingen skillnad , vet nån ungefär hur länge de tar innan infusorier försvinner.

                Kommentar

                • Jimk
                  • March 2005
                  • 332

                  #38
                  För mig tog det 3-4 dagar tills det var borta. Fick dock tillbaka soppan flera gånger. Nu har jag varit fri 3 veckor. Tvätta filtervadden varje dag.

                  Jag inbillar mig att bikarbonat är en bov i dramat.
                  Jag fick infusorierna när jag tillsatte bikarbonat första första gången. Har inte tillsatt bikarbonat sedan 3 veckor och har inte fått tillbaka infusorierna. Någon som kan bekräfta lr dementera. Kan ha varit slumpen.
                  //Jimk

                  Lite bilder

                  Kommentar

                  • mikey_41
                    • March 2005
                    • 222

                    #39
                    när man har ett ytterfilter är de annars då eller har satt filtervadd (mycket) i pumpen och täckt över akvariet , har haft de nu i 2 dagar , men ser ingen skillnad

                    Kommentar

                    • mikey_41
                      • March 2005
                      • 222

                      #40
                      vad beror det på , nån som vet

                      Kommentar

                      • Jimk
                        • March 2005
                        • 332

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        finns det andra sätt att få bort infusorier?
                        1/ använda hårt packad filtervadd som filtermaterial - måste tvättas ur minst en gång per dygn
                        2/ Använda preparat typ Dupla Crystal
                        Jag hittade inte Dupla Crystal som Kjell rekomenderade. Köpte istället JBL Clearol och det var först då som jag fick bort dom via filterering.

                        Clearol binder små partiklar till större och därmed fastar svävisarna lättare i filtret. Jag tvättade även filtervaddet varje dag. Du måste packa filtervadden stenhårt. Jag tog ett elrör och borrade hål i och linda filtervadd och 385,7 meter sytråd runt för att packa filtervadden stenhårt. Kapaciteten i pumpen halverades vilket Kjell rekomenderat tidigare i tråden.

                        Lycka till.
                        //Jimk

                        Lite bilder

                        Kommentar

                        • filosoffi
                          • March 2009
                          • 3

                          #42
                          har haft infusorier och kanske svävalger i mitt akvarium sedan jag instade det för fyra månader sen. inget har hjälpt.

                          men nu! fixade dubbelt så många lysrör, köpte stora snabbväxande växter, bytte 50% av vattnet och slamsög ordentligt, växtgödde, hade filtervadd som jag bytte minst två gånger per dag och till sist belysningen släckt i ett dygn. kristallklart! hela processen tog mindre än en vecka! fortfarande en del infusorier (rotiferer är det väl?) som åker omkring, men de stör inte sikten och jag tvättar fortsättningsvis filtervadden flera gånger per dag så hoppas jag att de till sist ska försvinna helt.

                          Kommentar

                          • filosoffi
                            • March 2009
                            • 3

                            #43
                            Ursprungligen postat av filosoffi
                            har haft infusorier och kanske svävalger i mitt akvarium sedan jag instade det för fyra månader sen. inget har hjälpt.

                            men nu! fixade dubbelt så många lysrör, köpte stora snabbväxande växter, bytte 50% av vattnet och slamsög ordentligt, växtgödde, hade filtervadd som jag bytte minst två gånger per dag och till sist belysningen släckt i ett dygn. kristallklart! hela processen tog mindre än en vecka! fortfarande en del infusorier (rotiferer är det väl?) som åker omkring, men de stör inte sikten och jag tvättar fortsättningsvis filtervadden flera gånger per dag så hoppas jag att de till sist ska försvinna helt.
                            hmm, hade i EasyCarbo också och nu läste jag tråden om dess toxiska bieffekter för lägre stående organismer (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110629). kanske det har inverkat?

                            Kommentar

                            • Sophia_
                              • January 2009
                              • 454

                              #44
                              Har fått infusorier i mitt lilla 40l-kar. Har haft det släckt och inte matat på 3 dygn. Idag slamsög jag, bytte ca 10l vatten (hade i nytt beredningmedel i det nya vattnet) och matade lite. Nu några timmar är det fortfarande dammig. Är det tre dygns nersläckning igen? Om jag tar ur alla fiskarna och låter det gå tomt, är det bättre? Får ett nytt större akvarium i dagarna så då kan firrarna vara där - det är inte så många. Eller tar fiskarna med sig infusorierna till det nya karet? Måste fiskarna vara i för att infusorierna ska försvinna? Kollade nitriten för säkerhets skull då det är ett ganska nytt akvarium, men det var på lästa nivån.

                              Skulle ett sådant hät funka tro?



                              Ska det till några slangar? Står att det är ett innerfilter så det borde väl inte behöva. Kan man ta bort det sedan då vattnet är klart igen?
                              Senast redigerad av Sophia_; 27 July 2009, 21:12.
                              www.devons.se

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2894

                                #45
                                Är det infusorier så löser Clearol problemet. Mörkläggning mm. kanske funkar om det inte är för mycket infusorier. Dock är det väldigt tålamodsprövande. Testade den metoden med mörkläggning osv. själv för ett tag sen utan något vidare resultat. Däremot funkade Clearol klockrent. UV-filter fungerar naturligtvis men är en dyrare och kanske något jobbigare lösning.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...