Infusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    Infusorier

    Jag misstänker att jag fått infusorier i mitt kar. Har kollat några trådar här på Zoopet och mörkläggning och mindre mat verkar vara lösningen.
    En fråga jag dock inte hittat svar på är hur växterna reagerar på mörkläggning och om jag ska mata under mörkläggingen.
    Lr har finns det andra sätt att få bort infusorier?
    //Jimk

    Lite bilder
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    Mata nej.

    Växter, ljuskrävande växter kan ta en del stryk, grövre/större/starkare växter ska klara sig bra.

    Vallisinera, anubias javaormbunkar etc. har alltid klarat sig bra hos mig. pistior gillar det inte alls, dock har ingenting dött bara blivit rejält hängiga.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Jimk
      • March 2005
      • 332

      #3
      Tack för svaret, går och mörklägger
      //Jimk

      Lite bilder

      Kommentar

      • PixelHermit

        • May 2002
        • 105

        #4
        Lite sent svar månne, men dock...

        Mörkläggning funkar utmärkt - bäst dock om man verkligen mörklägger, alltså lägger en filt eller liknande över akvariet. Så gott som alla växter klarar sig utmärkt, undantaget möjligen många flytväxter (exempelvis Pistia som gosatta nämner) samt alla röda (=ljuskrävande) växter, såsom Rotala- och Alternanthera-arter.

        Man bör inte mata överhuvudtaget under mörkläggningen: det är inte bara ljuset man ska spara in på, utan även näringsämnen. Friska, vuxna fiskar klarar en vecka helt utan mat alldeles utmärkt. Med yngel är det förstås en annan femma... Man bör heller inte göra något vattenbyte före mörkläggning/matningsuppehåll, eftersom man även med kranvattnet tillför en del näringsämnen - inget som kommer fiskarna tillgodo, men till infusorier och svävalger etc innehåller rent kranvatten "mat". Har man haft riktigt mycket infusorier kan det däremot vara bra med ett delvattenbyte efter avslutad mörkläggning, eftersom den stora mängden döda infusorier kan belasta vattenkvalitén en hel del.
        X
        X
        Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

        Kommentar

        • Jimk
          • March 2005
          • 332

          #5
          Tack försvaret. Precis den info jag behövde.
          Påverkar mörkläggningen fiskarna?
          //Jimk

          Lite bilder

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            finns det andra sätt att få bort infusorier?
            1/ använda hårt packad filtervadd som filtermaterial - måste tvättas ur minst en gång per dygn
            2/ Använda preparat typ Dupla Crystal
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • PixelHermit

              • May 2002
              • 105

              #7
              Mörkläggning

              Ursprungligen postat av Jimk
              Tack försvaret. Precis den info jag behövde.
              Påverkar mörkläggningen fiskarna?
              Nej, undantaget ägg och yngel av vissa arter påverkas fiskarna inte i någon större grad. Nu bör du i just detta fallet inte mata under mörkläggningen, men om man kan göra det (exempelvis om man mörklägger för att bli av med svävalger snarare än infusorier) så hittar de allra flesta fiskar mat även utan ljus, med hjälp av luktsinnet i kombination med en viss idoghet...

              Med rom och yngel är det som sagt annorlunda. Vissa tål knappt ljus alls (särskilt vissa tetror och killifiskar) medan andra måste ha ljus för att utvecklas. Hos vår vanliga hederliga sebrafisk, exempelvis, får ynglen färre kotor i ryggraden om de inte utsätts för en hel del ljus under de första 72 timmarna efter lek. Det är alltså förmodligen inte en slump att sebrafiskar företrädelsevis leker på morgonen!
              X
              X
              Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
              http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

              Kommentar

              • Jimk
                • March 2005
                • 332

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                finns det andra sätt att få bort infusorier?
                1/ använda hårt packad filtervadd som filtermaterial - måste tvättas ur minst en gång per dygn
                2/ Använda preparat typ Dupla Crystal
                Jag bad min bror köpa hem Dupla Crystal idag. Dupla Crystal fanns inte men butiken rekomenderade eSHa 2000.
                Nästa fråga, är det samma sak? Fanns ingen svenska bruks och det verkar vara en universalmdecin!? Vågar jag behandla och är det någon som har erfarenhet av eSHa 2000?

                Jimk
                //Jimk

                Lite bilder

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  eSHa 2000 är väl ett medel mot svamp, mot infusorier brukar det räcka med ett större filter ev med filtervadd och ett vattenberedningsmedel.
                  Jag brukar få infusorier där jag har småkoi i nytt vatten och matar mycket det brukar gå bort när vattnet bli "inkört" och vattenberedningsmedel.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Verkar vara en minst sagt konstig rekommendations som butiken gav - som Kramfors skriver är ju det en medicin mot svamp.

                    Dupla Crystal och andra preparat mot infusorier etc. är inte mediciner utan vad de gör är att de binder ihop "skräpet" till klumpar som sedan dras in i filtret
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Jimk
                      • March 2005
                      • 332

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Verkar vara en minst sagt konstig rekommendations som butiken gav - som Kramfors skriver är ju det en medicin mot svamp.

                      Dupla Crystal och andra preparat mot infusorier etc. är inte mediciner utan vad de gör är att de binder ihop "skräpet" till klumpar som sedan dras in i filtret
                      Misstänkte att det inte var rätt medecin. Zooaffären med kaniner, hundgodis och en hörna med platy och Guppy går nog inte att lita på.
                      //Jimk

                      Lite bilder

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Misstänkte att det inte var rätt medecin.
                        Det handlar inte om rätt eller fel medicin - man skall inte skall ha någon medicin överhuvudtaget.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Jimk
                          • March 2005
                          • 332

                          #13
                          Nytt filter av fin filtervadd och 1,5 literspetflaska tillverkat.
                          //Jimk

                          Lite bilder

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jimk
                            Nytt filter av fin filtervadd och 1,5 literspetflaska tillverkat.
                            Du skall pressa vadden så pass hårt att pumpens effekt sjunker ganska rejält.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Jimk
                              • March 2005
                              • 332

                              #15
                              Hemsida

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ursprungligen postat av Jimk
                              Nytt filter av fin filtervadd och 1,5 literspetflaska tillverkat.
                              Du skall pressa vadden så pass hårt att pumpens effekt sjunker ganska rejält.
                              Jag la upp två bilder på hemsidan för att visa mitt vita vatten och filtret.
                              Ge mig gjärna ris lr ros. (klicka på bilder)
                              http://web.telia.com/~u11314700/index.html
                              //Jimk

                              Lite bilder

                              Kommentar

                              Arbetssätt...