Få klarare vatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjamMolle
    • March 2007
    • 7

    Få klarare vatten...

    Vattnet i min 260-liters tank är väldigt gult. Tanken har varit igång i snart 7 månader och gruset rengjordes ordentligt innan start. Det finns inga rötter eller annan biologisk inredning som kan färga av sig. Jag har daylight-rör för att få ett så vitt ljus som möjligt. Finns det gått bra medel eller filter som kan få bort den gula nyansen på vattnet? PH-värdet är 7,1.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Vattenbyten är nog enklast. En strumpa eller en reaktor med aktivt kol tar också bort gulämnen... En mer permanent och avancerad lösning är vattenrening med ozon.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Jag tyckte att Juwel Daylight-rören gjorde mitt vatten gröngult. En idé skulle kunna vara att byta ut ett rör mot ett med mer blått i, typ Marine. Då kan vattnet se krispigare & vitare ut
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • KjamMolle
        • March 2007
        • 7

        #4
        Jag har testat Marine och Daylight från Juwel men kan inte påstå att det blir någon skillnad. Nu har jag ett mellanting med väldigt vitt ljus. Jag kommer inte ihåg fabrikatet men det är nog de enda märket som är kompatibelt med Juwel. Nu vill jag ha tips på hur jag kan motverka det gula vattnet som är rotorsaken till mitt dilemma... Hjälp.

        Kommentar

        • KjamMolle
          • March 2007
          • 7

          #5
          Tack för strumptipset

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Som sagt så gör ljuset väldigt mycket för hur "klart" man upplever vattnet! Jag kör genomgående grov matta ppi 10 i mina filter och får ett superkrispigt vatten. Jag tycker att man aldrig ska använda sig av täta filtermaterial i filterlösningarna eftersom det försämrar flödet genom filtret och bidrar inte till någon biologisk rening av vattnet. Man måste låta filter och inredning få vara i fred så kommer det ge fina resultat.

            Visar en snutt och i det första akvariet sitter ett egengjort hörnfilter av 3cm tjock ppi 10 matta och det andra karet renas av en eheim ecco fylld med ppi 10.

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Den här lilla rackarn lär ge kristallklart vatten på 1 till 2 dygn:

              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              Arbetssätt...