varför inte ektozon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    varför inte ektozon?


    i djuraffären sa de att ektozon var en av förutsättningarna för att fiskarna skulle må bra i akvariet, så naturligtvis köpte jag en förpackning tillsammans med vattenberedningspreparat och dylikt.
    här på zoopet har jag dock hört att ektozon inte är nödvändigt alls, att det rentav inte spelar någon roll?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Djuraffärerna går ju runt tack vare att de kan sälja en massa mer eller mindre onödiga tillbehör som tex vattenberedningsmedel. Frågan är om dom inte har ett större behov av dessa medel än du och dina fiskar.

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Själv använder jag aldrig Ektozon i mina akvarier, behöver jag använda salt i någon form får det bli vanligt medelhavssalt.
      Men att dra alla vattenberedningspreparat över en kam som mer eller mindre onödiga tycker jag är uppåt väggarna fel. Det finns mängder av bra och nödvändiga (i vissa situationer) preparat.
      Det viktiga är dock att man sätter sig in i vilken funktion de olika preparaten fyller och om man behöver dem - inte att man på måfå häller i lite preparat bara för att någon har sagt så.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mcoist
        • May 2003
        • 296

        #4
        Ektozon kan användas i en liten balja med vatten och användas som dopp balja på väldigt utsatta sjuka fiskar.

        Vilket jag inte vet om det funkar med någon annan typ av salt funkar kanske men kan kanske vara svårt att få rätt konsistens med hur mycket salt kontra vatten som skall användas utan att skada fiskarna.


        För att bara hälla lite salt i vattnet för förebyggande syfte använder jag salt till saltvattens akvarier i mina sötvattenskar vilket funkar likabra.

        4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
        1st 540L som skall limmas och repareras.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Måste hålla med Kjell här, salt och olika vattenpreparat är mycket användningsbara, men man bör veta när och hur de bör användas.
          Eftersom kunden inte oftast talar om hur duktig han/hon är så kan ju inte den som säljer ett akvarium och lite fisk veta att dom klarar sig utan dessa preparat, så för säkerhets skull så övertalar dom kunden att använda det för kundens bästa och för att slippa ge dem ny fisk om dom inte klarar sig :-)

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • imported_n/a
            • July 2003
            • 149

            #6
            Ektozon är faktiskt ganska bra att använda på fen skadade fiskar om tex en större fisk har kökat lite på en mindres fenor eller kropp då är det bra att anväda ekto. iallafall har jag haft ganska stora framgångar med detta ! bara att tänka på att dosera rätt gärna lite i underkant på vad som står på påsen !
            Go Fish*

            Kommentar

            • imshee1
              • August 2003
              • 125

              #7


              men gör det någon skada i karet då?
              okej att det är onödigt, men skadligt?

              Kommentar

              • imported_n/a
                • July 2003
                • 149

                #8
                Skadligt har jag svårt att tänka mig att det är är inte helt säker på det men som sagt ta gärna i lite i underkant !
                Go Fish*

                Kommentar

                • swetrot
                  • April 2003
                  • 966

                  #9
                  En del fiskar vill inte veta av salt alls i vattnet, de blir sjuka och dör av det.

                  Jag har en tes som går ut på att fler akvariefiskar världen över har dött därför att deras ägare hällt något i vattnet, än vad det är fiskar som dött därför att deras ägare inte hällt något i vattnet.

                  Salt är tydligen bra när fenor skall läka samman, därför att det förhindrar att det blir svamp och infektioner i de trasiga fenorna. Salt är också bra för att hjälpa fiskar komma igenom vita-prick-sjukan. Jag tycker att du med gott samvete kan spara på ditt Ektozon tills du behöver hjälpa dina fiskar att bli friska från sjukdom. Använd pengarna du sparar på lite varierad kost åt dem istället, då lever de längre och är friskare.

                  Swetrot

                  Kommentar

                  • hgus
                    • July 2003
                    • 221

                    #10
                    Jag skrev i en annan tråd;
                    Jag tänkte bara på en sak, ang. hemgjorda vatenberedningsmedel att jag såg en artikel på SGS (svenska guppysällskapet) hemsida om hur man gör Ektozon (enkelt) och exakt vad det innehåller och gör. Fast använder man det endast till sjuka fiskar så kan man ju stå ut med att ha en förpackning hemma.

                    Länk:http://hem.passagen.se/mikeno/iekt.htm

                    Kommentar

                    Arbetssätt...