Jozo salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #31
    Men även om salt inte dödar “dåliga” bakterier, kan det ha en positiv effekt. Orsaken till det nyttiga med salt ligger hos sötvattenfiskarnas osmotiska balans. Alla celler hos fiskarna innehåller 0.6-0.9% salt, vilket innebär att cellerna hos sötvattensfisk innehåller, relativt sett, mer salt än det omgivande vattnet (motsatsen gäller för saltvattensfisk). Eftersom systemet försöker nå jämvikt, försöker salt att lämna kroppen och vatten att komma in. Detta arbete med att försöka uppnå jämvikt tar en hel del energi från fisken även om det regleras automatiskt.
    0,6-0,9% mer salt än omgivande vatten.
    Det här stämmer om du släpper ner en fisk i vatten med lägre salthalt än vad den gått i tidigare.
    Men du får samma problem när du släpper ner den i ett vatten med mycket högre salthalt. Då måste fisken ta upp mer salt och vatten måste lämna cellerna för att nå jämvikt.
    När vi talar om salthalt så inbegriper det alla former av salter inte bara natriumklorid (kalcium,magnesium och några till) som finns i vattnet och är nödvändigt för cellerna.
    Problemet som jag ser det är att de flesta har inte en aning om vilken salthalt deras vanliga kranvatten har eller vad butiken har där de köpt fisken. Och då är det nästintill omöjligt att veta om man bör använda salt eller inte när man ska vänja in dem till sitt eget vatten.
    Om akvarieffären ligger i samma stad och använder samma kranvatten som kunden och inte "saltar" i sina kar så ska man inte använda något salt.
    Handlar man från annan ort så ska man fråga om de har hårt vatten (hög salthalt) eller mjukt vatten (låg salthalt) endast då vet man om man behöver öka eller minska salthalten i sitt eget kar eller helst i ett annat kar för att vänja in fisken till sitt eget vatten.
    Alltså flytta fisk från hårt till mjukt vatten är det befogat att använda salt, flytta fisk från mjukt till hårt vatten-koppa in fisken under lång tid med transportvattnet i en balja.

    för allt salt (oavsett mängd) innebär ju att mindre energi förbrukas hos fisken för att ujämna balansen.
    Helt fel.



    Att sedan salt har sina fördelar vid vissa tillfällen som några påvisar är helt riktigt, men det är inte samma sak som att använda salt som "förebyggande" innan man fått problem.

    Mvh Janne



    http://www.goc.se

    Kommentar

    • janken
      • July 2003
      • 5

      #32
      Jag hade tidigare problem med att fiskarna fick svampangrepp. Jag kurerade mina mosaikgurami i saltbad men svampen kom tillbaks. (Stora fula bollar på fenorna). Jag gjorde då ett vattenbyte 20 liter med 4 msk grovsalt i mitt 110 l akvarium. Svampen försvann på två dagar. Ancistrusen klarade sig galant. (Jag har för mig att det är framför allt skäggmalar som inte tål salt)
      Janken

      Kommentar

      Arbetssätt...