Jozo salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicolette
    • May 2003
    • 52

    Jozo salt

    Hej!

    Jag har köpt en förpackning Jozo salt (grovsalt utan jod), och undrar om det är OK att använda det till akvariet? I så fall, hur mycket skall jag tillsätta till ett 112 liters akvarie?

  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Du måste skriva vad du har för fiskar för att få ett vettigt svar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • pod
      • May 2003
      • 73

      #3
      Ja grovsalt utan jod funkar, eller grovt havssalt.

      Dock så finns det ju arter som inte tål salt lika bra.

      Till discus skall man tex medicinera 2 dl till 100 l vatten.
      Sedan gör man ett kraftigt vattenbyte ett par dagar senare.

      Kommentar

      • Nicolette
        • May 2003
        • 52

        #4
        Hej!
        Jag har inte tänkt att använda saltet för medicinering, utan bara som tillsats i vattnet, för att fiskarna ska få bättre "motståndskraft".
        Är det något att rekommendera? Har alltid hört att det är bra att tillsätta lite salt.
        Jag har scalare, mosaikgurami, ancistrus, otocinclus, kuhli, och två små slöjstjärtar.

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Ja du kan ha i lite salt i vattnet. Vet faktiskt inte om det gör så mycket nytta. Jag har slutat med det i mina kar förutom Discus karet och har inte märkt någon skillnad.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Sjukdomstillstånd hos fiskar är oftast ett fenomen med flera bakomliggande faktorer. För att tillståndet skall utlösas krävs som regel en samverkan mellan miljön, fisken och sjukdomsalstrande organismer/parasiter.

            Salt gör att fisken får en bättre "slemhud" (det stimulerar slemproduktionen) varför parasiter som Tex. vita prick får svårare att angripa fisken, och vid lindrigare utbrott av bakterie/parasit angrepp får det många parasiter att må illa.

            Salt är antiseptiskt och antibakteriellt, det hindrar en skadad fisk att förlora kroppsvätskor genom såret.

            Salt kan vara ett sätt att förebygga sjukdom/parasit angrepp, men det absolut vikigaste sättet att ha friska fiskar är miljön, så att ha salt i vattnet hjälper bara när man har misslyckats med att ge sina fiskar en optimal miljö (vatten, foder osv.) .
            Tänk på att växter kan ta skada av salt.
            Jag vet inte hur mycket salt olika arter "tål" jag har Koi och Guldfisk och har 0,3% salt i vattnet.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              hej
              ja tror inte att de e bra för ancitrusen..

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                #8
                Finns det inte en risk att salthalten blir högre och högre om man regelbundet saltar t.ex vid varje delvattenbyte?
                Jag menar det är ju ganska svårt att veta exakt hur mycket vatten som är i karet och då är det ju också svårt att veta exakt hur mycket salt man ska stoppa ner vid delvattenbytet för att hålla salthalten konstant.
                Eller tänker jag fel?

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • gurkan
                  • March 2003
                  • 632

                  #9
                  salt är inte farligt för ancistrus eftersom man kan hålla ancistrus i bräckt vatten
                  corydoras.

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    Köp en saltmätare, finns enkla tror jag som du bara låter flyta i vattnet för att avläsa densiteten, så kan du hålla koll på hur mycket salt du har...
                    för annars finns det risk att salthalten ökar vid delvattenbyta om lite vatten avdunstat.. det är ju endast vatten som avdunstar & inte salt..
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Det är lätt om man räknar ut hur mycket vatten det går per cm i akvariet, då kan du mäta hur många liter du byter.
                      Ett exempel om ditt akvarie rymmet 40 cm vatten och varje cm är 10 liter, på
                      10 cm har du då bytt 100 liter, 0,3% av 100 är 3 deciliter salt.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • JE
                        • January 2002
                        • 719

                        #12
                        Kramfors,
                        Salt gör att fisken får en bättre "slemhud" (det stimulerar slemproduktionen)
                        Hur vet du det?

                        Jag tror det är ett sätt för fisken att snabbt reglera salthalten i kroppen genom att producera mera slem för att balansera salthalten i cellerna mot det omgivande vattnet.
                        Vilket är stressande för fisken och anstränger dem fysiskt, salt skall användas måttligt om man nu gärna vill ha det i vattnet, det är min åsikt och det räcker gott och väl med 0,5 dl/100 l vatten.

                        De flesta fiskar anpassar sig efter salthalten men det tar tid för fisken att ställa om sig, bättre med små doser flera gånger tills man nått "rätt mängd" och sedan hålla det där.
                        En fisk klarar bättre höjd salthalt en sänkt salthalt vilket är något som man måste tänka på ex.vis när man introducerar nya fiskar eller flyttar dem till ett annat vatten.

                        De flesta importörer när det gäller fisk använder salt de första dagarna för att fisken får bättre syreupptagning i första hand och i andra hand mot infektioner i sår efter den långa transporten, sedan byts vattnet ut succesivt för att minska salthalten innan försäljning till butik.

                        Det kan vara motiverat att använda lite salt när man köper nya fiskar eftersom man inte vet om butiken man handlat dem i använder salt eller om deras vatten är hårt av den anledningen jag nämnde ovan, den klarar en omställning bättre till höjd salthalt än till en lägre. Men det finns ingen anledning att fortsätta använda salt kontinuerligt i akvariet.

                        Jag har själv använt salt vid några enstaka tillfällen och det är om någon fisk fått en infektion i ett sår eller svampangrepp för att jag upplevt att det hjälper läkningsprocessen, såret läker mycket fortare.

                        Mvh Janne

                        http://www.goc.se

                        Kommentar

                        • Morpheus
                          • February 2003
                          • 673

                          #13
                          Kan man använda Ektozon i akvariet för att förebygga sjukdomar eller ska man bara använda det vid sjukdomar? om man kan det, står det på paketet hur mycket man ska dosera? jag antar att det står på paketet, men jag får ett snabbare svar här...har nämligen inte Ektozon hemma.
                          Mvh Anders

                          Kommentar

                          • JE
                            • January 2002
                            • 719

                            #14
                            Ektozon innehåller 95-96% natriumklorid/vanligt salt, vilket salt du använder spelar inte någon större roll.
                            Läs vad jag skrev tidigare.

                            Mvh Janne
                            http://www.goc.se

                            Kommentar

                            • Morpheus
                              • February 2003
                              • 673

                              #15
                              Vad för sorts salt använder man? havssalt eller "vanligt" salt som är så smått?
                              Mvh Anders

                              Kommentar

                              Arbetssätt...