Vitgrumligt vatten i nytt nanoakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    #16
    oj.. man ska ha dubbla plastpåsar för att minska risken för läckage, om en av påsarna går sönder, och ha en papperspåse över för att det ska vara mörkt.. sen ska ma se till att påsarna fiskarna är i ska skakas så lite som möjligt eftersom det är otroligt stressande för dom.. jag fick min fisk i en specialgjord påse för fiskar också, men det ska ändå vara dubbla osv.. och man ska väl helst bara ha max 2-3 fiskar i en påse (självklart beroende på storlek)
    frågar man inget, får man inget veta

    Kommentar

    • folmeron
      • March 2012
      • 14

      #17
      Hm, men i flera av de djuraffärer jag har besökt och hört mig för innan jag skaffade akvariet, t.ex Arken Zoo som ju är en stor kedja, så sa de att det var ok med några fiskar. Hade de fel då?

      Nja, lite kemikalier måste man ju ha för att hålla rätt vattenbalans, rätt pH, rätt halt av lösta joner mm. Läser mycket kemi, så det förstår jag ju.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        Ursprungligen postat av Cheshirecat
        låter bra
        förstår det.. det är jobbigt sånt.. men jag råkade ut för oproffsig försäljare när jag köpte min kamphane..
        sa att jag skulle ha lite annat också så vi kunde vänta med att sätta han i påsen tills dess och tjejen ba "jaadå!" och slängde han i en enkel plastpåse. enbart.. pch vi hade en 30 min bilfärd hem.. egentligen ska det väl vara dubbla plastpåsar och en papperspåse utanpå.. frågade om detta, men hon föreslog tidningspapper..
        sa det till pappa sen när vi for hem att det var sista gången jag for dit när det gällde fiskar, hunden kunde jag ev. handla åt där om jag råkade behöva nått när jag var där, fiskar köper jag i här hemma i stan..


        dubbla plastpåsar behövs inte. o tidningspapper isolerar bättre än papperspåse.

        30 min bilfärd hem är inga problem. särskirlt inte för en kamphanne. då ska du se hur de transporteras. tror inte det är en halv liter i de påsarna. kanske 3-4 dl. o där ligger de i dygn

        när jag handlar fisk kan det ta ett par timmar innan jag är hemma. o då tar jag bussen dessutom.

        så den affären gjorde inget fel

        Kommentar

        • Cheshirecat
          • March 2012
          • 194

          #19
          hahah jag litar inte alls på Arken zoo.. men det är typ för hur dom beter sig här i stan.. jag sätter av principsjäl aldrig mer min fot i affären här i stan.
          frågar man inget, får man inget veta

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            Ursprungligen postat av folmeron
            Hm, men i flera av de djuraffärer jag har besökt och hört mig för innan jag skaffade akvariet, t.ex Arken Zoo som ju är en stor kedja, så sa de att det var ok med några fiskar. Hade de fel då?

            Nja, lite kemikalier måste man ju ha för att hålla rätt vattenbalans, rätt pH, rätt halt av lösta joner mm. Läser mycket kemi, så det förstår jag ju.
            nej det beöver du inte alls. karen balanserar sig själva oftast. det är bara när de har fiskar som vill ha lite mer extrema PH man behvöer göra det. tex malawi som vill ha upp mot pH 8. men jag kör med kalkkrus o kalksten så det håller sig där ändå. häller i lite pH höjjare nån gån i månaden men det är det enda karet jag gör så med

            Kommentar

            • Cheshirecat
              • March 2012
              • 194

              #21
              Ursprungligen postat av hannesc
              dubbla plastpåsar behövs inte. o tidningspapper isolerar bättre än papperspåse.

              30 min bilfärd hem är inga problem. särskirlt inte för en kamphanne. då ska du se hur de transporteras. tror inte det är en halv liter i de påsarna. kanske 3-4 dl. o där ligger de i dygn

              när jag handlar fisk kan det ta ett par timmar innan jag är hemma. o då tar jag bussen dessutom.

              så den affären gjorde inget fel
              ahh, okey.. aja.. tur det iallafall.. tja, firren min verkar då må bra, ha mycket energi och har växt som en idiot sen han flytta in så han verkar juh inte lida direkt
              frågar man inget, får man inget veta

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                haha nej då han mår nog kanon

                Kommentar

                • folmeron
                  • March 2012
                  • 14

                  #23
                  Hm, ok då, trodde att många fiskar var lite mer känsliga :P Men lite medel för att göra vattnet klarare kan nog inte skada om grumligheten inte försvinner, men låter det som sagt vara några dagar nu.

                  Kommentar

                  • Cheshirecat
                    • March 2012
                    • 194

                    #24
                    när min kampis flyttade in för en vecka sen såg han ut som en delta och såg väldigt liten ut (typ 4-4,5 cm) nu ser han ut som den superdelta han är, ser nästan ut som en half moon, är närmare 5,5 cm eller nått och har börjat se mer maskulin ut och fått mycket länge och större fenor
                    frågar man inget, får man inget veta

                    Kommentar

                    • folmeron
                      • March 2012
                      • 14

                      #25
                      Men är det så "snällt" att bara ha en fisk i akvariet då, t.ex en kamphane? Behöver de inte lite sällskap? När jag började fundera på att ha ett akvarium funderade jag egentligen bara på att skaffa ett fåtal fiskar, max två, tre stycken, men när damen sa att det gick bra med många fler så tänkte jag "ok då, ju fler ju finare!". Kanske får lämna tillbaka dehär fiskarna då och bara köra t.ex en kamphane och en hona, skulle det funka? Ynglar de av sig mycket?

                      Kommentar

                      • Cheshirecat
                        • March 2012
                        • 194

                        #26
                        NEJ NEJ xD herregud, dom dödar juh varandra
                        frågar man inget, får man inget veta

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #27
                          fiskarna är inte särskillt känsliga för ett visst ph. det dom däremot ÄR känsliga mot är svängande ph. att det ändras fort. vilket det ofta gör om man lägger i massa ämnen hela tiden.

                          o låååååt grumligheten vara. det är så det ska vara!
                          om det inte klarnar efter en vecka så gör vattenbyten istället för i med mer kemilkalier.

                          så här såg ett malawi kar ut när det var nystartat o efter 4 dagar
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Cheshirecat
                            • March 2012
                            • 194

                            #28
                            eller oeky.. det var kanske att överdriva lite.. men skulle jag slänga in en hona till min skulle han nog döda henne.. han är väldigt aggressiv av sig.. har du riktigt otur är honan väldigt aggressiv... och om hon int evill para sig så kommer hanen jaga henne tilsl hon stressas ihjäl..
                            bäst är att ha en ensam kamphane isåfall
                            frågar man inget, får man inget veta

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #29
                              O ja det är fisk i den vänstra bilden med :P

                              Kommentar

                              • folmeron
                                • March 2012
                                • 14

                                #30
                                Oj, ja så grumlig är det ju absolut inte XD aja, men då får jag helt enkelt bara vänta och se då Men kan ni tipsa om en art som jag i alla fall kan ha två stycken av? Känns lite synd om en som är helt ensam :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...