Danmark Danmark Norge Norge Sverige Sverige Danmark Norge Sverige

Vitgrumligt vatten i nytt nanoakvarium

#1 - 12 mars 2012 08:48
Hej!

Jag såg att det fanns en nystartad tråd om ungefär samma problem som mitt, nämligen mjölkigt vatten, men då jag har lite andra förutsättningar i mitt akvarium så tyckte jag att det var lika bra att starta en ny tråd.

Jag är glad ägare av ett nytt "nanoakvarium" på 18 liter. Jag tvättade gruset mycket noga innan jag lade i det i akvariet. Jag tror att jag sköljde det runt 30 gånger innan jag lade i det. Dock sköljde jag det i kallt vatten, vilket såhär i efterhand kanske inte var så bra. Dock färgades vattnet ändå lite brunt när jag hällde i det i akvariet, men jag antog att det var normalt. Jag körde sedan i Sera Aquatan och Sera BioNitrivec enligt dosering. Nitrivecen gjorde vattnet ganska mjölkigt vitt, men det skulle det bli enligt förpackningen. Morgonen efter var vattnet lite mindre grumligt, men långt ifrån kristallklart. Jag väntade dock en bit in på dagen innan jag körde i mina fiskar. De verkar må bra, men vattnet är fortfarande lite vitgrumligt. När jag vaknade idag (2 dagar efter att jag hällt i vattnet i akvariet) så kändes det nästan mer grumligt igen.

Hur jag jag få bort denna grumlighet? Ska jag försöka byta lite vatten varje dag ett tag och se om det blir bättre då? Ska jag då köra i lite mer Nitrivec eller Aquatan för att bättra på det hela?
Det ska kanske nämnas att jag bara har plastväxter i akvariet.

Som ni märker är jag väldigt grön på det här, men jag lär mig :)

Tack på förhand!

Felix
#2 - 12 mars 2012 19:38
jag fick nå vitt tjosan på mina växter i mitt nystartade nanoakvarium (20l kub) men sköljde av dom och när jag plockad eupp dom hamnade allt i vattnet så det blev grumligt, men pumpen har gjort sitt.. nu har jag dock fått tipset att byta ut lite vatten eftersom den här veckan för att se om jag blir av med mitt skräp..

ett medel jag fick som jag satte i akvariet hette evolution happy-life eller nått.. det gjorde vattnet vitt och grumligt, men det klarnade upp eftersom, men det tog sin tid... det beror på hur "skitigt" vattnet är.. men testa vänta och se.. tog en 1-2 dagar innan mitt vatten klarnade upp helt.. köpte det på en lördag (en vecka sen) coh tror vattnet hade klarnat upp helt till måndagen.. tisdag satte jag i fisken..
men testa vänta och se.. (fast jag är lika ny själv.. )
#3 - 12 mars 2012 19:46
ta det lugnt . det lägger sig. kan ta ett par dagar upp mot nån vecka. tålamod är en viktig egenskap som akvarister måste ha :P

vad har du för fiskar? för det finns inte många fiskar du kan ha i 18L.
man kör mest bara med räkor i så små kar.
#4 - 12 mars 2012 19:53
Hm, enligt damen i vår lokala djuraffär gick det bra att ha ganska många. Har 5 kardinaltetror, 5 mindre mollys (kommer inte helt ihåg vilken sort) två silverplaty och en liten mal. Är som sagt helt ny på det här, så litade på damen i djuraffären :/ Är det för många fiskar eller?

Bytte lite vatten idag, ca 30%, och körde i lite nytt aquatan och nitrivec. Dock är det ju nitrivec som gör vattnet mjölkigt, ska jag kanske testa att byta lite igen imorgon och inte köra i något nytt nitrivec och se hur det blir? Men vad jag har förstått så ska väll det vita från nitrivec försvinna efter max ett dygn?

Något annat förslag på vad jag ska göra? Finns ju medel som ska göra vattnet klarare, ska jag testa något sånt om det inte har blivit bättre efter någon vecka?

Tacksam för svar!
#5 - 12 mars 2012 19:55
i mitt 20l kar har jag en ensam kamphane.. och det är mer än nog..
#6 - 12 mars 2012 20:05
Men va fasen, litade på damen i djuraffären :O Den affären har funnits länge och de riktar in sig mycket på akvariefiskar, så antog att hon verkligen hade koll. Hade absolut inte skaffat så många annars. I och för sig så är de flesta ganska små, så håller mig nog ganska bra till "1 cm fisk/ liter vatten" vilket jag har fattat som "lagom".
Jag vill ju dock inte att fiskarna ska må dåligt :/ Och jag hade verkligen velat som om jag kan få bort grumligheten. Är det tålamod och dagliga vattenbyten tills det är borta som gäller, eller ska jag försöka med något medel som gör det klarare? Förslag? Ska ringa till en "riktig" djuraffär imorgon, där jag köpte akvariet, och höra vad de tycker jag ska göra annars. Litar inte på damen i vår djuraffär längre!
#7 - 12 mars 2012 20:07
oj ne hon har helt fel tyvärr. du bör lämna tillbaka de där fiskarna. vill inte låta taskig men så är det. de behöver mycket större kar.

tyvärr är det så att man ofta inte kan lita på butiker. de säger ofta att "det går så bra så". antingen för att sälja sin saker/djur eller pga okunskap. alltid bäst att skaffa info själv först. tex här :D

här finns ett jättebra artregister där du kan kolla vad varje fisk har för behov.

tex molly-70L
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1

platy-40L
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1

kardinaltetra-45L och är en stimfisk så absolut minst 6 st
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475&SOK=1

ja nitrivec gör vattnet grumligt. det är en funktion den har. men det klarnar sen. men du behövet inte ha nitrvec i tycker jag. du har ju ingen nitrit!

läs den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister :)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#8 - 12 mars 2012 20:07
dagliga vattenbyten kanske är lite för mycket.. tänk att fiskarna och allt i karet bildar en bakterieflora som inte får rubbas för mycket, speciellt inte början.. samma när det gäller att mata i början..
börja med tålamod och se vad som händer :)

annars (längre fram om det inte lagt sig) testa evolution happy life.. men vänta först och se
#9 - 12 mars 2012 20:13
folmeron skrev:
Men va fasen, litade på damen i djuraffären :O Den affären har funnits länge och de riktar in sig mycket på akvariefiskar, så antog att hon verkligen hade koll. Hade absolut inte skaffat så många annars. I och för sig så är de flesta ganska små, så håller mig nog ganska bra till "1 cm fisk/ liter vatten" vilket jag har fattat som "lagom".

Jag vill ju dock inte att fiskarna ska må dåligt :/ Och jag hade verkligen velat som om jag kan få bort grumligheten. Är det tålamod och dagliga vattenbyten tills det är borta som gäller, eller ska jag försöka med något medel som gör det klarare? Förslag? Ska ringa till en "riktig" djuraffär imorgon, där jag köpte akvariet, och höra vad de tycker jag ska göra annars. Litar inte på damen i vår djuraffär längre!

"1 cm fisk/ liter vatten är en jättedålig mall att gå efter. det beror heeelt på vilken typ av fiskar det är. så den stämmer dåligt.

låt grumligheten vara. det ska vara grumligt. om du gör massa vattenbyten så förstör du processen. fiskarna skadas inte av det.
#10 - 12 mars 2012 20:18
Ush, efter att ha läst lite i den tråden verkar jag ha gått i en klassisk fälla med oseriösa försäljare :/ Känns ju inte som någon bra start på det hela :/ Får ringa och höra om jag kan lämna tillbaka några av fiskarna så att de får lite mer plats.

Angående vattnet så väntar jag några dagar nu då och ser om det vitgrumliga försvinner. Gör det inte det så kan jag ju testa med det där evolution happy life, eller kanske Tetra Crystal Water? Ska ringa till en mer seriös djuraffär och höra. Gissar att det vitgrumliga kanske helt enkelt är en liten överdosering av nitrivec och i så fall borde det ju hjälpa med några vattenbyten så minskar ju koncentrationen av det. Dock står det ju på flaskan på det att man ska ta i nytt efter varje vattenbyte, men det är kanske bara som de vill för att de ska tjäna pengar? ;)
#11 - 12 mars 2012 20:19
byt bara inte för mycket vatten som sagt.. låt bakteriefloran vänja sig och växa till sig
#12 - 12 mars 2012 20:20
Ok, så länge jag vet att fiskarna inte mår dåligt av grumligheten så är jag nöjd :) Väntar några dar nu och ser vad som händer. Tack så jättemycket för hjälpen, uppskattas! Sitter och har lite dåligt samvete över att jag kanske har för många fiskar i :/ Jäkla dam i affären...
#13 - 12 mars 2012 20:25
låter bra :)
förstår det.. det är jobbigt sånt.. men jag råkade ut för oproffsig försäljare när jag köpte min kamphane..
sa att jag skulle ha lite annat också så vi kunde vänta med att sätta han i påsen tills dess och tjejen ba "jaadå!" och slängde han i en enkel plastpåse. enbart.. pch vi hade en 30 min bilfärd hem.. egentligen ska det väl vara dubbla plastpåsar och en papperspåse utanpå.. frågade om detta, men hon föreslog tidningspapper..
sa det till pappa sen när vi for hem att det var sista gången jag for dit när det gällde fiskar, hunden kunde jag ev. handla åt där om jag råkade behöva nått när jag var där, fiskar köper jag i här hemma i stan..
#14 - 12 mars 2012 20:26
tyvärr bär du lämna tillbaka alla fiskar. finns ingen av dom som passar i ditt lilla kar.

räkor är det du får köra på. eller de minsta rasbororna.

asså jag är av den inställningen att man bör hålla kemikalier så långt bort från karen som möjligt. jag använder sällan till aldrig något medel till mina kar.

och ta det lugnt. det vitgrumliga är NORMALT
#15 - 12 mars 2012 20:28
Ok, hon stoppade alla mina fiskar i enkla plastpåsar (dock specialgjorde för att transportera fiskar i) och körde sedan ner alla påsarna i en större plastkasse tillsammans med lite andra tillbehör jag köpte :O Hon låter ju bara mer och mer oseriös märker jag nu... Sista gången jag handlade där känns det som.
#16 - 12 mars 2012 20:30
oj.. man ska ha dubbla plastpåsar för att minska risken för läckage, om en av påsarna går sönder, och ha en papperspåse över för att det ska vara mörkt.. sen ska ma se till att påsarna fiskarna är i ska skakas så lite som möjligt eftersom det är otroligt stressande för dom.. jag fick min fisk i en specialgjord påse för fiskar också, men det ska ändå vara dubbla osv.. och man ska väl helst bara ha max 2-3 fiskar i en påse (självklart beroende på storlek)
#17 - 12 mars 2012 20:31
Hm, men i flera av de djuraffärer jag har besökt och hört mig för innan jag skaffade akvariet, t.ex Arken Zoo som ju är en stor kedja, så sa de att det var ok med några fiskar. Hade de fel då?

Nja, lite kemikalier måste man ju ha för att hålla rätt vattenbalans, rätt pH, rätt halt av lösta joner mm. Läser mycket kemi, så det förstår jag ju.
#18 - 12 mars 2012 20:31
låter bra :)

förstår det.. det är jobbigt sånt.. men jag råkade ut för oproffsig försäljare när jag köpte min kamphane..

sa att jag skulle ha lite annat också så vi kunde vänta med att sätta han i påsen tills dess och tjejen ba "jaadå!" och slängde han i en enkel plastpåse. enbart.. pch vi hade en 30 min bilfärd hem.. egentligen ska det väl vara dubbla plastpåsar och en papperspåse utanpå.. frågade om detta, men hon föreslog tidningspapper..

sa det till pappa sen när vi for hem att det var sista gången jag for dit när det gällde fiskar, hunden kunde jag ev. handla åt där om jag råkade behöva nått när jag var där, fiskar köper jag i här hemma i stan..

dubbla plastpåsar behövs inte. o tidningspapper isolerar bättre än papperspåse.

30 min bilfärd hem är inga problem. särskirlt inte för en kamphanne. då ska du se hur de transporteras. tror inte det är en halv liter i de påsarna. kanske 3-4 dl. o där ligger de i dygn

när jag handlar fisk kan det ta ett par timmar innan jag är hemma. o då tar jag bussen dessutom.

så den affären gjorde inget fel
#19 - 12 mars 2012 20:32
hahah jag litar inte alls på Arken zoo.. men det är typ för hur dom beter sig här i stan.. jag sätter av principsjäl aldrig mer min fot i affären här i stan.
#20 - 12 mars 2012 20:33
folmeron skrev:
Hm, men i flera av de djuraffärer jag har besökt och hört mig för innan jag skaffade akvariet, t.ex Arken Zoo som ju är en stor kedja, så sa de att det var ok med några fiskar. Hade de fel då?

Nja, lite kemikalier måste man ju ha för att hålla rätt vattenbalans, rätt pH, rätt halt av lösta joner mm. Läser mycket kemi, så det förstår jag ju.

nej det beöver du inte alls. karen balanserar sig själva oftast. det är bara när de har fiskar som vill ha lite mer extrema PH man behvöer göra det. tex malawi som vill ha upp mot pH 8. men jag kör med kalkkrus o kalksten så det håller sig där ändå. häller i lite pH höjjare nån gån i månaden men det är det enda karet jag gör så med
#21 - 12 mars 2012 20:33
hannesc skrev:
dubbla plastpåsar behövs inte. o tidningspapper isolerar bättre än papperspåse.

30 min bilfärd hem är inga problem. särskirlt inte för en kamphanne. då ska du se hur de transporteras. tror inte det är en halv liter i de påsarna. kanske 3-4 dl. o där ligger de i dygn

när jag handlar fisk kan det ta ett par timmar innan jag är hemma. o då tar jag bussen dessutom.

så den affären gjorde inget fel

ahh, okey.. aja.. tur det iallafall.. tja, firren min verkar då må bra, ha mycket energi och har växt som en idiot sen han flytta in så han verkar juh inte lida direkt
#22 - 12 mars 2012 20:35
haha nej då han mår nog kanon :D
#23 - 12 mars 2012 20:35
Hm, ok då, trodde att många fiskar var lite mer känsliga :P Men lite medel för att göra vattnet klarare kan nog inte skada om grumligheten inte försvinner, men låter det som sagt vara några dagar nu.
#24 - 12 mars 2012 20:38
när min kampis flyttade in för en vecka sen såg han ut som en delta och såg väldigt liten ut (typ 4-4,5 cm) nu ser han ut som den superdelta han är, ser nästan ut som en half moon, är närmare 5,5 cm eller nått och har börjat se mer maskulin ut och fått mycket länge och större fenor :D
#25 - 12 mars 2012 20:41
Men är det så "snällt" att bara ha en fisk i akvariet då, t.ex en kamphane? Behöver de inte lite sällskap? När jag började fundera på att ha ett akvarium funderade jag egentligen bara på att skaffa ett fåtal fiskar, max två, tre stycken, men när damen sa att det gick bra med många fler så tänkte jag "ok då, ju fler ju finare!". Kanske får lämna tillbaka dehär fiskarna då och bara köra t.ex en kamphane och en hona, skulle det funka? Ynglar de av sig mycket?
#26 - 12 mars 2012 20:42
NEJ NEJ xD herregud, dom dödar juh varandra
#27 - 12 mars 2012 20:42
fiskarna är inte särskillt känsliga för ett visst ph. det dom däremot ÄR känsliga mot är svängande ph. att det ändras fort. vilket det ofta gör om man lägger i massa ämnen hela tiden.

o låååååt grumligheten vara. det är så det ska vara!
om det inte klarnar efter en vecka så gör vattenbyten istället för i med mer kemilkalier.

så här såg ett malawi kar ut när det var nystartat o efter 4 dagar
#28 - 12 mars 2012 20:43
eller oeky.. det var kanske att överdriva lite.. men skulle jag slänga in en hona till min skulle han nog döda henne.. han är väldigt aggressiv av sig.. har du riktigt otur är honan väldigt aggressiv... och om hon int evill para sig så kommer hanen jaga henne tilsl hon stressas ihjäl..
bäst är att ha en ensam kamphane isåfall
#29 - 12 mars 2012 20:43
O ja det är fisk i den vänstra bilden med :P
#30 - 12 mars 2012 20:46
Oj, ja så grumlig är det ju absolut inte XD aja, men då får jag helt enkelt bara vänta och se då ;) Men kan ni tipsa om en art som jag i alla fall kan ha två stycken av? Känns lite synd om en som är helt ensam :P
#32 - 12 mars 2012 20:48
tro mig, en kamphane är mer än nog, och typ det enda du kan ha i ett sånt kar..
och kamphanar är gladast av att vara ensamma och det är ena jäkla personligheter
#33 - 12 mars 2012 20:50
vad hade du tänkt bara ha en av?

du kan ha räkor. de är tokcharmiga o finns i massa färger.

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur_grupp_resultat.php?GRUPP=R%E4kor&ORDNING=all

det finns ingen fisk du kan ha i ett sånt litet kar tyvärr.
#34 - 12 mars 2012 20:51
Damen i affären hade ett pytteakvarium på tre liter som hon sa var godkänt för både kampfisk och guldfisk...
#35 - 12 mars 2012 20:52
skitsnack o direkt olalgligt om du kollar i djurskyddslagen o jordbruksverkets förekrifter
#36 - 12 mars 2012 20:53
GULDFISK!? VA!? vad var det för klåpare? du vet att guldfiskar blir typ 20 cm?
3l är inget akvarie.. det är en plastmugg..
#37 - 12 mars 2012 20:53
http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/430595_10150683769884897_597139896_9022463_2083731686_n.jpg
sådär ser mitt akvarie ut nu efter en vecka typ.. så det tar sig, du får bara ge det tid
#38 - 12 mars 2012 20:54
guldfiskar behvöer 250L kar

slöjstjärtar 120L

så begreppet guldfiskskål kan du glömma, såvida den inte är på 120L :P haha
#39 - 12 mars 2012 20:54
Mm, till och med jag som är helt nybörjare kände nog att ett på tre liter inte skulle vara så bra...
#40 - 12 mars 2012 20:56
trevligt.

:)

dock skulle jag ta bort slangen till filtret. den gör ingen nytta ändå. tillför inget syre. det är ytrörelsen som gör det.

så rikta det där extremt fina strilröret lite mot ytan. ( verkligen snygg hemmakonstruktion. gillar sånt :D )
#41 - 12 mars 2012 20:57
o i med mer växter. flytväxter är bra till kampfiskar :D

så här ser mitt asienkar ut. dock utan kampfiskar
#42 - 12 mars 2012 20:57
Men en sån där liten jäkel med utstående ögon, hon sa guldfisk i alla fall :P Men visst, tre liter är ju fasen ingenting, det förstår till och med jag...
#43 - 12 mars 2012 20:57
haha joo..
skulle behöva göra det, men ja..
haha tackar! var pappa som fixade det.. fisken for runt som ett löv för vinden i trycket från den..

folmeron (sp?) kolla din inbox
#44 - 12 mars 2012 20:58
ska sätta i mer växter, men han får klara sig sådär nu ett tag, har lite dåligt med pengar för tillfället.. får se vad det blir, ska nog sätta i mer
#45 - 12 mars 2012 21:00
ja det är klart :) akvarium är en on going process ;)

tog en stund att få till alla dessa växter så här. ett par år tills de växte till sig sådär.
#46 - 12 mars 2012 21:13
hahaha tjusigt! kan tänka mig att det tog tid.. har en träbit/rot tjosan som jag fick igår av min pappa som jag ska lägga i akvariet så fort den ar slutat färga av sig osv
#47 - 12 mars 2012 21:14
åååh scalarer! det är mitt nästa projekt.. men först måste jag ha råd med ett större akvarium!
#48 - 13 mars 2012 06:33
Har märkt att vattnet luktar lite illa också, om jag inte byter ut lite av det. Också normalt eller?
#49 - 13 mars 2012 06:40
Ja. Du ska inte hålla på o byta vatten så ofta. 1 gång i veckan 30%. Många säger tilomed att man inte ska byta vatten alls de första 4 veckorna.

Nu är det ju så att det är mycket svårare att sköta ett litet kär än ett större. Risken att balansen störs är större i ett litet kar. Så skaffa dropptester för nitrtit o pH. Då kan du lätt ha koll :-)

Sent from my ST18i using Tapatalk
#50 - 13 mars 2012 06:41
Lägg upp en bild på det.

Sent from my ST18i using Tapatalk
#51 - 13 mars 2012 06:48
akvarier brukar ha en speciell lukt
#52 - 13 mars 2012 17:25
http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/430165_10150685500324897_597139896_9028200_917632787_n.jpg

måste juh visa nu när jag har fått träbiten och växterna på plats igen!
#53 - 13 mars 2012 17:41
Gör som Hannesc, har aldrig några kemikalier i mina akvarium förutom växtgödning. Låter det ta sin tid.
#54 - 14 mars 2012 09:09
folmeron skrev:
Hej!

Jag såg att det fanns en nystartad tråd om ungefär samma problem som mitt, nämligen mjölkigt vatten, men då jag har lite andra förutsättningar i mitt akvarium så tyckte jag att det var lika bra att starta en ny tråd.

Jag är glad ägare av ett nytt "nanoakvarium" på 18 liter. Jag tvättade gruset mycket noga innan jag lade i det i akvariet. Jag tror att jag sköljde det runt 30 gånger innan jag lade i det. Dock sköljde jag det i kallt vatten, vilket såhär i efterhand kanske inte var så bra. Dock färgades vattnet ändå lite brunt när jag hällde i det i akvariet, men jag antog att det var normalt. Jag körde sedan i Sera Aquatan och Sera BioNitrivec enligt dosering. Nitrivecen gjorde vattnet ganska mjölkigt vitt, men det skulle det bli enligt förpackningen. Morgonen efter var vattnet lite mindre grumligt, men långt ifrån kristallklart. Jag väntade dock en bit in på dagen innan jag körde i mina fiskar. De verkar må bra, men vattnet är fortfarande lite vitgrumligt. När jag vaknade idag (2 dagar efter att jag hällt i vattnet i akvariet) så kändes det nästan mer grumligt igen.

Hur jag jag få bort denna grumlighet? Ska jag försöka byta lite vatten varje dag ett tag och se om det blir bättre då? Ska jag då köra i lite mer Nitrivec eller Aquatan för att bättra på det hela?

Det ska kanske nämnas att jag bara har plastväxter i akvariet.

Som ni märker är jag väldigt grön på det här, men jag lär mig :)

Tack på förhand!

Felix

Jag stötte på precis samma problem förra veckan när jag tillsatte Sera BioNitrivec. Grumligheten tilltog och klarnade inte de första dagarna. Eftersom min bakgrund ändå lossnade valde jag att tömma hela akvariet, limma fast den ordentligt med silikon, och börja om på nytt. Funderar på hur bra Sera BioNitrivec egentligen är. En förutsättning kanske är att man sätter in fiskar efetr 24 timmar precis som det står på förpackningen. Då får ju bakterierna något att äta, annars kanske de dör eftersom ett helt nytt akvarium med ny inredning är nästintill steril så behövs det kanske fiskar ganska snabbt. Jag vet inte om detta stämmer med säkerhet utan det är bara en fundering. Hur som helst så ska jag fylla mitt akvarium ikväll igen och kommer nog då att tillsätta Sera BioNitrivec för att få igång filtret. Imorgon åker fiskarna i så får jag se hur vattnet blir de närmsta dagarna. Hoppas på klart!

Annons