Vitgrumligt vatten i nytt nanoakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • folmeron
    • March 2012
    • 14

    Vitgrumligt vatten i nytt nanoakvarium

    Hej!

    Jag såg att det fanns en nystartad tråd om ungefär samma problem som mitt, nämligen mjölkigt vatten, men då jag har lite andra förutsättningar i mitt akvarium så tyckte jag att det var lika bra att starta en ny tråd.

    Jag är glad ägare av ett nytt "nanoakvarium" på 18 liter. Jag tvättade gruset mycket noga innan jag lade i det i akvariet. Jag tror att jag sköljde det runt 30 gånger innan jag lade i det. Dock sköljde jag det i kallt vatten, vilket såhär i efterhand kanske inte var så bra. Dock färgades vattnet ändå lite brunt när jag hällde i det i akvariet, men jag antog att det var normalt. Jag körde sedan i Sera Aquatan och Sera BioNitrivec enligt dosering. Nitrivecen gjorde vattnet ganska mjölkigt vitt, men det skulle det bli enligt förpackningen. Morgonen efter var vattnet lite mindre grumligt, men långt ifrån kristallklart. Jag väntade dock en bit in på dagen innan jag körde i mina fiskar. De verkar må bra, men vattnet är fortfarande lite vitgrumligt. När jag vaknade idag (2 dagar efter att jag hällt i vattnet i akvariet) så kändes det nästan mer grumligt igen.

    Hur jag jag få bort denna grumlighet? Ska jag försöka byta lite vatten varje dag ett tag och se om det blir bättre då? Ska jag då köra i lite mer Nitrivec eller Aquatan för att bättra på det hela?
    Det ska kanske nämnas att jag bara har plastväxter i akvariet.

    Som ni märker är jag väldigt grön på det här, men jag lär mig

    Tack på förhand!

    Felix
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    #2
    jag fick nå vitt tjosan på mina växter i mitt nystartade nanoakvarium (20l kub) men sköljde av dom och när jag plockad eupp dom hamnade allt i vattnet så det blev grumligt, men pumpen har gjort sitt.. nu har jag dock fått tipset att byta ut lite vatten eftersom den här veckan för att se om jag blir av med mitt skräp..

    ett medel jag fick som jag satte i akvariet hette evolution happy-life eller nått.. det gjorde vattnet vitt och grumligt, men det klarnade upp eftersom, men det tog sin tid... det beror på hur "skitigt" vattnet är.. men testa vänta och se.. tog en 1-2 dagar innan mitt vatten klarnade upp helt.. köpte det på en lördag (en vecka sen) coh tror vattnet hade klarnat upp helt till måndagen.. tisdag satte jag i fisken..
    men testa vänta och se.. (fast jag är lika ny själv.. )
    frågar man inget, får man inget veta

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ta det lugnt . det lägger sig. kan ta ett par dagar upp mot nån vecka. tålamod är en viktig egenskap som akvarister måste ha :P

      vad har du för fiskar? för det finns inte många fiskar du kan ha i 18L.
      man kör mest bara med räkor i så små kar.

      Kommentar

      • folmeron
        • March 2012
        • 14

        #4
        Hm, enligt damen i vår lokala djuraffär gick det bra att ha ganska många. Har 5 kardinaltetror, 5 mindre mollys (kommer inte helt ihåg vilken sort) två silverplaty och en liten mal. Är som sagt helt ny på det här, så litade på damen i djuraffären :/ Är det för många fiskar eller?

        Bytte lite vatten idag, ca 30%, och körde i lite nytt aquatan och nitrivec. Dock är det ju nitrivec som gör vattnet mjölkigt, ska jag kanske testa att byta lite igen imorgon och inte köra i något nytt nitrivec och se hur det blir? Men vad jag har förstått så ska väll det vita från nitrivec försvinna efter max ett dygn?

        Något annat förslag på vad jag ska göra? Finns ju medel som ska göra vattnet klarare, ska jag testa något sånt om det inte har blivit bättre efter någon vecka?

        Tacksam för svar!

        Kommentar

        • Cheshirecat
          • March 2012
          • 194

          #5
          i mitt 20l kar har jag en ensam kamphane.. och det är mer än nog..
          frågar man inget, får man inget veta

          Kommentar

          • folmeron
            • March 2012
            • 14

            #6
            Men va fasen, litade på damen i djuraffären :O Den affären har funnits länge och de riktar in sig mycket på akvariefiskar, så antog att hon verkligen hade koll. Hade absolut inte skaffat så många annars. I och för sig så är de flesta ganska små, så håller mig nog ganska bra till "1 cm fisk/ liter vatten" vilket jag har fattat som "lagom".
            Jag vill ju dock inte att fiskarna ska må dåligt :/ Och jag hade verkligen velat som om jag kan få bort grumligheten. Är det tålamod och dagliga vattenbyten tills det är borta som gäller, eller ska jag försöka med något medel som gör det klarare? Förslag? Ska ringa till en "riktig" djuraffär imorgon, där jag köpte akvariet, och höra vad de tycker jag ska göra annars. Litar inte på damen i vår djuraffär längre!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              oj ne hon har helt fel tyvärr. du bör lämna tillbaka de där fiskarna. vill inte låta taskig men så är det. de behöver mycket större kar.

              tyvärr är det så att man ofta inte kan lita på butiker. de säger ofta att "det går så bra så". antingen för att sälja sin saker/djur eller pga okunskap. alltid bäst att skaffa info själv först. tex här

              här finns ett jättebra artregister där du kan kolla vad varje fisk har för behov.

              tex molly-70L


              platy-40L


              kardinaltetra-45L och är en stimfisk så absolut minst 6 st


              ja nitrivec gör vattnet grumligt. det är en funktion den har. men det klarnar sen. men du behövet inte ha nitrvec i tycker jag. du har ju ingen nitrit!

              läs den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #8
                dagliga vattenbyten kanske är lite för mycket.. tänk att fiskarna och allt i karet bildar en bakterieflora som inte får rubbas för mycket, speciellt inte början.. samma när det gäller att mata i början..
                börja med tålamod och se vad som händer

                annars (längre fram om det inte lagt sig) testa evolution happy life.. men vänta först och se
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av folmeron
                  Men va fasen, litade på damen i djuraffären :O Den affären har funnits länge och de riktar in sig mycket på akvariefiskar, så antog att hon verkligen hade koll. Hade absolut inte skaffat så många annars. I och för sig så är de flesta ganska små, så håller mig nog ganska bra till "1 cm fisk/ liter vatten" vilket jag har fattat som "lagom".
                  Jag vill ju dock inte att fiskarna ska må dåligt :/ Och jag hade verkligen velat som om jag kan få bort grumligheten. Är det tålamod och dagliga vattenbyten tills det är borta som gäller, eller ska jag försöka med något medel som gör det klarare? Förslag? Ska ringa till en "riktig" djuraffär imorgon, där jag köpte akvariet, och höra vad de tycker jag ska göra annars. Litar inte på damen i vår djuraffär längre!

                  "1 cm fisk/ liter vatten är en jättedålig mall att gå efter. det beror heeelt på vilken typ av fiskar det är. så den stämmer dåligt.

                  låt grumligheten vara. det ska vara grumligt. om du gör massa vattenbyten så förstör du processen. fiskarna skadas inte av det.

                  Kommentar

                  • folmeron
                    • March 2012
                    • 14

                    #10
                    Ush, efter att ha läst lite i den tråden verkar jag ha gått i en klassisk fälla med oseriösa försäljare :/ Känns ju inte som någon bra start på det hela :/ Får ringa och höra om jag kan lämna tillbaka några av fiskarna så att de får lite mer plats.

                    Angående vattnet så väntar jag några dagar nu då och ser om det vitgrumliga försvinner. Gör det inte det så kan jag ju testa med det där evolution happy life, eller kanske Tetra Crystal Water? Ska ringa till en mer seriös djuraffär och höra. Gissar att det vitgrumliga kanske helt enkelt är en liten överdosering av nitrivec och i så fall borde det ju hjälpa med några vattenbyten så minskar ju koncentrationen av det. Dock står det ju på flaskan på det att man ska ta i nytt efter varje vattenbyte, men det är kanske bara som de vill för att de ska tjäna pengar?

                    Kommentar

                    • Cheshirecat
                      • March 2012
                      • 194

                      #11
                      byt bara inte för mycket vatten som sagt.. låt bakteriefloran vänja sig och växa till sig
                      frågar man inget, får man inget veta

                      Kommentar

                      • folmeron
                        • March 2012
                        • 14

                        #12
                        Ok, så länge jag vet att fiskarna inte mår dåligt av grumligheten så är jag nöjd Väntar några dar nu och ser vad som händer. Tack så jättemycket för hjälpen, uppskattas! Sitter och har lite dåligt samvete över att jag kanske har för många fiskar i :/ Jäkla dam i affären...

                        Kommentar

                        • Cheshirecat
                          • March 2012
                          • 194

                          #13
                          låter bra
                          förstår det.. det är jobbigt sånt.. men jag råkade ut för oproffsig försäljare när jag köpte min kamphane..
                          sa att jag skulle ha lite annat också så vi kunde vänta med att sätta han i påsen tills dess och tjejen ba "jaadå!" och slängde han i en enkel plastpåse. enbart.. pch vi hade en 30 min bilfärd hem.. egentligen ska det väl vara dubbla plastpåsar och en papperspåse utanpå.. frågade om detta, men hon föreslog tidningspapper..
                          sa det till pappa sen när vi for hem att det var sista gången jag for dit när det gällde fiskar, hunden kunde jag ev. handla åt där om jag råkade behöva nått när jag var där, fiskar köper jag i här hemma i stan..
                          frågar man inget, får man inget veta

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            tyvärr bär du lämna tillbaka alla fiskar. finns ingen av dom som passar i ditt lilla kar.

                            räkor är det du får köra på. eller de minsta rasbororna.


                            asså jag är av den inställningen att man bör hålla kemikalier så långt bort från karen som möjligt. jag använder sällan till aldrig något medel till mina kar.

                            och ta det lugnt. det vitgrumliga är NORMALT

                            Kommentar

                            • folmeron
                              • March 2012
                              • 14

                              #15
                              Ok, hon stoppade alla mina fiskar i enkla plastpåsar (dock specialgjorde för att transportera fiskar i) och körde sedan ner alla påsarna i en större plastkasse tillsammans med lite andra tillbehör jag köpte :O Hon låter ju bara mer och mer oseriös märker jag nu... Sista gången jag handlade där känns det som.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...