Blivande problem??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Nu tar vi och lugnar ner oss lite här va!

    Läser du hannes första meddelande ser du att han var vädligt vänlig och artig, det är din egen inställning som ställer till det lite här.

    Du bad om råd och det fick du också, och väldigt bra sådana. Personerna som skriver här på det här forumet är ofta väldigt kunniga och har sysslat med akvaristik länge.
    Det är bra att du skaffar ett större kar, där borde alla utom skalarerna må prima. Tyvärr blir de helt enkelt för stora för det karet..

    Anledningen till att folk svarat lite bitskt här nu är att fiskar också är djur, inte bara någon inredningsdetalj som många ( nu säger jag inte alls att du hör hit) verkar tycka. Tyvärr är det många som inte förstår att också fiskar har olika behov utan stänger in stora fiskar i allt för små burkar osv. Som djurägare är man skydlig att ta hand om dem på bästa sätt. I det här fallet betyder det att du antingen inser ditt misstag och ger tillbaks dem till affären eller så skaffar du ett större kar än det på 180 l.

    Hoppas du inte tar detta som något påhopp nu, jag försöker bara förklara varför folk reagerar som dom gör.
    Mycket bra skrivet!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #17
      Just därför borde man, som med alla djur, läsa på om dom först. Finns massor av bra information om det på nätet, hur stort akvarie dom ska ha, vad dom ska äta och vilka andra de passar med.

      Det är dock väldigt vanligt att folk handlar först och tänker sen, finns inte många nybörjare som inte gjort det felet.

      Sist och slutligen är det djurägaren som har ansvaret för djurens välmående, säkert när du tänker efter kan du nog också själv se det konstiga i ditt tankesätt "eftersom andra missköter djur kan jag också göra det". Det är kanske inte så du menar det, men det är lite så det verkar..

      180 l är ju klart bättre än 54, men fortfarande för litet för just scalarerna. Det är inte bara det att dom inte får så mycket simyta som dom vill ha, men i slutändan blir dom faktiskt missbildade av för låga kar. Vill du verkligen ha dem skulle jag råda dig att skaffa ett ordentligt stort kar redan nu.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #18
        Ursprungligen postat av theca72
        tack för ett någorlunda trevligt inlägg och jag var också trevlig tills hannes talade om vilken djurplågare jag är...Däremot har folk nu hakat upp sig på mina scalarer och skiter fullständigt i mina andra frågor så jag kan få mitt akvarium på 180 liter att fungera och vara en superbra miljö för mina fiskar. Det är sorgligt tycker jag. Jag kommer ta väl hand om mina fiskar i vilket fall som helst. Nu ska jag leta upp var jag tar bort mina inlägg och gå ur detta forum. Trist att folk inte kan bete sig trevligt. Om du läser alla inlägg ser du nog att de flesta påhoppen är ganska grova och att mina svar därför blir därefter..
        Jag tycker du redan i hannes första inlägg också fick ganska bra svar på de övriga frågorna du hade, du kan sätta i fiskarna i 180 l så fort temperaturen stabiliserats, dvs efter några timmar.
        Doppvärmaren kanske är lite kraftig för de kar du har? Prova vrida ner den på lägre temperatur tills det blir lagom i karet eller kör helt utan.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #19
          Det där var ingen trevlig läsning. Mitt förslag är att admin tar bort hela den här otrevliga tråden.
          Grundfrågan är ju dessutom borttagen/redigerad.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • dreas
            • August 2005
            • 264

            #20
            Jag har köpt scalarer som huvudfisk till mitt 350 liters kar, så visst finns vi! Mitt kar:

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7412.jpg
Visningar: 2
Storlek: 170,7 KB
ID: 2139518

            Alla är vi olika och har olika approach till saker och ting och i slutändan kommer vi nog fram till samma saker. Min approach till akvarievärlden var att jag läste på oerhört mycket innan jag skaffade mitt första 55l akvarium. Även om jag var bra påläst så dog en och en annan fisk för mig i nitritförgiftning och andra olyckor, vilket har gjort mig så mycket klokare nu än vad jag var innan. De många nog har reagerat på är att du uttryckt dig lite olyckligt gällande dödsfall och din syn på fiskdöd. Vi är många här inne som tar detta på största allvar och sörjer varje fisk som dör (mer eller mindre) medans andra inte bryr sig nämnvärt, kanske för att fiskar är förhållandevis billiga om man jämför med andra djur. Iallfall så finns här mycket kunskap på detta forum som säkert kan hjälpa dig få rätt på dina akvariebekymmer om du bara är villig att lyssna och ta till dig deras kunskap och framförallt respektera dem lika mycket som dem respekterar dig.

            När du startar upp ditt 180 liters så kan du med fördel ta lite filtermojs från din lilla kar såtillvida att det är igång och har en fullgod filtrering. Jag hade nog tagit några av dina fiskar från det lilla karet och satt över till det stora, framförallt scalarerna om du nu inte kan lämna tillbaka dessa. Det viktigt i ett nytt kar är att man håller koll på nitritnivåerna med ett dropptest, har du inget eller inte har råd att köpa ett så kan du ta med lite vatten till din akvariehandlare så kan de säkert testa det till dig. Om du mäter vattnet och provet lyser rött så bör du byta vatten i karet. Upp till hälften kan du byta tills provet visar på ett ok värde. Därefter gör du små vattenbyten varje dag för att hålla nere nitriten. Du kan också fråga i din affär om du inte kan få lite filterskit från deras inkörda kar för att hjälpstarta ditt och få till en bra rening av vattnet.

            Huvudsaken är att du inte köper mer fisk till något av karen innan dina filter renar vattnet. Du kan använda denna tiden till att läsa på lite om de olika fiskarna du har och dina framtida fiskar i Zoopets fiskarkiv.

            Lycka till och ställ gärna fler frågor om du har några, vilket du säkert kommer att ha!

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #21
              Till och med mossans man som går på allt skit snack butiks personal säger till han och fortfarande lever i hur akvarie va och fungerar för 30 år sedan vet att hans scalare skulle aldrig få gå i ett kar under 250 liter.
              Och tro det eller ej, denna man som
              INTE ens kan starta en dator, slog upp scalare och skötsel råd innan han köpte dom.


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Det där var ingen trevlig läsning. Mitt förslag är att admin tar bort hela den här otrevliga tråden.
                Grundfrågan är ju dessutom borttagen/redigerad.
                Rent allmänt så tar vi inte bort trådar som flera har skrivit i.

                Dock om ni vill diskutera frågan vidare så gör det seriöst utan att vara oförskämd - som t.ex. dreas gör ovan.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...