Blivande problem??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • theca72
    • March 2012
    • 2

    Blivande problem??

    Admin(någon sådan borde väl finnas som kontrollerar att folk sköter sig någorlunda?) Har nu fått svar på många frågor samt även hunnit bli utskälld på den korta kvart jag var medlem i detta forum. Intressant att man kan aktivera svennisar att bli så otroligt engagerad i en scalarfråga. Undrar hur många av dessa som engagerar sig och skänker pengar till cancerfonden och rädda barnen?Bara en bråkdel av detta engagemang i mina scalarers liv skulle rendera en himla massa pengar till olika hjälporganisationer. Går ur detta forum då jag inte tycker det finns tillräcklig vett o etikett här. Ville ha hjälp att sköta mitt akvarie och istället blev det en massa otrevligheter för att jag har köpt 2 scalarer(vilket jag knappast är ensam om att ha i möjligen för små akvarier, i mitt fall 180 liter) Visst sjutton skulle jag kunna sälja dom vidare till någon med större balja(vilket inte nödvändigtvis betyder att dom sköts bättre visserligen, vad är bäst, liten yta bra skötsel, stor yta dålig skötsel?? Det finns ju inga garantier så jag behåller mina)Mitt val borde knappast resultera i den hetsjakt som blev där bla någon fyndig anser att mina scalarer har det lika dåligt som om han skulle stoppa in sin son i en garderob och hålla honom där.
    Jag har följaktligen tagit bort alla mina svar, men förmodar att det kommer fortsätta drälla in svar från folk som inte har annat att göra än gotta sig i andras liv. Jag tar hand om mina djur, möjligen har mina scalarer något för litet utrymme, men för övrigt mår mina fiskar och mina andra djur väldigt väldigt bra. Betackar mig från fler trista inlägg och ber admin radera mitt inlägg för av någon anledning kan jag inte göra det själv. Därefter struntar jag i detta forum, köper en akvariebok o försöker skaffa mig kunskaper själv. Visst i den bästa av världar hade jag läst på om allt vad det innebär innan jag skaffade det, men ärligt talat tror jag inte det är så många som ser till att skaffa sig spetskunskaper före dom skaffar ett djur oavsett vad det är för djur. Sluta nu upp att bekymra er om mina scalarer och lycka till med era liv och akvarier.
    Senast redigerad av theca72; 06 March 2012, 21:39. Anledning: Påhopp
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen!

    det är en myt att man ska låta karet stå fyllt innan man släpper i fiskar. det kan du gör direkt när tempen är stabil vilket burkar vara efter nån tilla.

    bakteriekultur behöver du inte heller. visst det är ett bra hjälpmedel med inget måste.

    men! att släppa i så många fiskar efter så kort tid är väldigt dumt! man brukar låta 2-3 st gå själva i ca 4 veckor, för att bakteruiekulturen i filtret ska komma igång! så nu tycker jag du mer eller mindre inte ska mata alls. o byta vatten 2 ggr i veckan.

    sen kan du absolut inte ha scalarer i ett sånt litet kar! de måste du lämna tillbaka på en gång! scalarer behöver ett kar på minst 275L och det bör vara minst 45-50 cm högt. så de kan du inte ha. inte heller i ditt 180L. tyvärr.

    det är inte jätte farligt att tempen varierar. det beror på hur mycket och hur fort. du kanske ska skippa doppvärmaren tills u kan köpa en ny. tror det är bättre. 23 grader klarar de sig medn

    risken för nitrit är väldigt överhängade för dig nu. det brukar slå till efter ca 2 veckor. du har nämligen väldigt hög belastning på ett oinkört filter o väldigt mycket fisk i ett litet kar.

    låt mollyynglet gå i det stora karet tycker jag. har du mycket växter klarar det sig.

    läs den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Ursprungligen postat av theca72
      Jo jag har läst den guiden. Dumt nog nyss...Mina scalarer behåller jag men om dom inte överlever så behöver jag ju inte köpa nya då.
      asså det där var den värsta inställning jag har hört!! det där är djurplågeri! sådär kan man inte resonera. tänker man sådär ska man inte ha djur. det är som att låsa in en hund i en 1 kvadratmeter bur i hela sitt liv. fine..de kanske överlever, men det gör du med om man stänger in dig i en garderob i hela dit liv. men bra mår du inte.

      varje dag ser man folk på blocket som säljer jättesmå kar med gibbiceps eller oscar-ciklider eller paroonhajjar och det är hemskt!

      du kanske bör tänka en gång till om du verkligen ska ha akvarium

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        instämmer med föregående talare!
        resonerar man på så vis så ska man inte ha djur.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          sitter här och funderar på om jag skall stänga in min yngsta
          grabb i en garderob som är 123cm hög. han är ju 121cm, så
          han kan ju hoppa och snurra-----lite iaf.....


          har hört att de inte växer när de blir instängda i små rum....


          sedan får man nog skaffa en ny när han dör av vantrivsel om
          2-3 år.....skit samma att hans förväntade levnadstid är 84 år....



          blir nog bra det här......





          eller kanske inte.....






          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            anledning till att dom inte har särskilt stora kar i butiken är för att fisken inte går där särskilt länge och på så vis hinner den inte växa ur akvariet.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #7
              I butik ska de väl inte bo för alltid? Dom ska väl säljas? Du kan ju inte jämföra ditt akvarium med en affärs! helt enkelt.
              Och varför tror alltid folk att om djuren överlever så är allt ok? Om du nu säger att du är kunnig om andra djur bör du väl behandla dina fiskar väl också?Du får väl lära dig mer om dem.Många akvarieaffärer tar emot fiskar som man inte har möjlighet att ha kvar.
              350 l

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jo o det är precis det jag gör. jag sitter här varje dag o ger folk råd o tips så gott jag kan precis som många andra här. o det kan nog många skriva under på.

                men att ha en sån inställning till djur som du skrev innan där gillar jag verkligen inte.
                det är skillnad i butiker då det klassas som temporärt hållning av djuren och inte ett permanent boende. jag hobbyarbetar själv på djurmagazinet här i jönköping.

                om det är en vettig affär så bör de ta tillbaka fiskarna då du eller dom har gjort ett misstag och köpt/ sålt de fiskarna till ett för litet kar. det är bara säga till dom att du vill lämna tillbaka dom då du har "öppet köp " på dom.
                om du nu vill göra det bästa för att rätta till misstag så är det antingen att lämna tillbaka dom eller sälja till nån som har ett större kar.

                dessutom har jag haft hund hela mitt liv själv och andra djur med.

                jag tycker du har dålig attityd som inte kan ta kritik. hör du inte själv hur du låter när du skriver att "jag behåller dom och om de inte överlever så köper jag inga nya" fiskar är inte förbrukningsvaror. de omfattas av djurskyddslagen.

                saxat från jordbruksverket

                Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet.


                jag tar mer än gärna ton om man inte kan se till fiskarnas bästa.
                Senast redigerad av hannesc; 06 March 2012, 20:58.

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #9
                  Jag skaffar såklart inga fler nu när jag vet den ytan dom kräver men så fan att jag gör mig av med dom jag har till ett ovisst och förmodligen trist öde!!
                  Dom har redan ett ovisst och trist öde... Fiskar ska också behandlas bra och då får ens egna känslor stå åt sidan.
                  350 l

                  Kommentar

                  • Anki L
                    • August 2011
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av theca72
                    kan ni inte läsa på den här sidan?? Har bett er avstå om ni inte har vettiga kommentarer..har redan flera gånger sagt nu att jag gjort ett misstag med att köpa dom men jag tänker ge dom ett så bra liv jag kan för dom kommer ändå inte få det bättre nånannanstans. Om det inte blir bättre nånannanstans så varför ska jag göra mig av med dom??
                    Varför kan ingen ge dom ett bättre liv? Gör du det bäst?
                    350 l

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      problemet är i slutändan att i ett 54 liters kommer det att bli helt galet
                      inom ganska kort tid.

                      karet har ett vattendjup på kanske 25 cm

                      skalaren blir 30 cm hög....

                      dvs det går inte ihop....

                      redan efter 2-4 månader kommer skalaren att ha känt av att här
                      finns inte så mycket vatten, vilket i sin tur kommer att få den att
                      dra spröt och fenor bakåt, och det gör det även om den är liten,
                      redan efter ytterligare 2-5 månader så är det missbildad för livet

                      tänk då på att en skalar blir 12-14 år om de sköts rätt, medans
                      skalarer i små kar på 54 liter sällan blir mer än 2-3 år innan de ger upp....


                      men men.....dina fiskar ----ditt kar-----

                      men du uippfyller nog inte lagen om korrekt djurhållning i längden......




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        det är ju du som inte har vettiga tankar.
                        du verkar inte alls veta hur det fungerar varken bland akvarister eller bland zooaffärerna. när jag säljer fisk ser jag ALLTID till o fråga vad kunden har för kar o förklarar för dom att dessa fiskar är lämpliga o dessa olämpliga tex

                        klart att det säljs fiskar till olämpliga kar, men vi som är engagerade jobbar hårt för att upplysa och se till att det inte händer. det är ju samma sak med hundar med. säljs till folk som inte är lämpliga, o det jobbas hårt för att det inte ska bli så heller.

                        o varför tror du att om du lämnar tillbaka dom så kommer de inte få det bättre. det var u en förolämpning mot alla andra akvarister som faktiskt har lite koll

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Nu tar vi och lugnar ner oss lite här va!

                          Läser du hannes första meddelande ser du att han var vädligt vänlig och artig, det är din egen inställning som ställer till det lite här.

                          Du bad om råd och det fick du också, och väldigt bra sådana. Personerna som skriver här på det här forumet är ofta väldigt kunniga och har sysslat med akvaristik länge.
                          Det är bra att du skaffar ett större kar, där borde alla utom skalarerna må prima. Tyvärr blir de helt enkelt för stora för det karet..

                          Anledningen till att folk svarat lite bitskt här nu är att fiskar också är djur, inte bara någon inredningsdetalj som många ( nu säger jag inte alls att du hör hit) verkar tycka. Tyvärr är det många som inte förstår att också fiskar har olika behov utan stänger in stora fiskar i allt för små burkar osv. Som djurägare är man skydlig att ta hand om dem på bästa sätt. I det här fallet betyder det att du antingen inser ditt misstag och ger tillbaks dem till affären eller så skaffar du ett större kar än det på 180 l.

                          Hoppas du inte tar detta som något påhopp nu, jag försöker bara förklara varför folk reagerar som dom gör.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Ursprungligen postat av theca72
                            Men herregud! Hur många tror du köper scalarer som har över 300 liter??? dom säljs ju antagligen till såna som har mindre eftersom de flesta har kring 100-150 liter när man tittar sig omkring. Det finns andra sätt att se om dom trivs än att dom överlever...Här tar dom inte emot. Som sagt...SLUTA SVARA när ni inte har nåt mer vettigt att skriva!! Jag har redan förstått vad ni säger...
                            väldigt många som köper scalarer har bra kar till dom. det har nog jag mer koll på än du tror jag.

                            du verkar inte alls ha förstått vad vi säger!

                            o jo jag har ett liv. o jag brinner för akvaristiken. o därför tar jag gärna striden mot folk som har fel uppfattning om hur man sköter om fiskar.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              hannesc ----- tror vi skall sluta göda trollet.....vi kommer inte fram till TS
                              lilla huvve......

                              bättre att gå och pula på din 408'a istället



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...