Slem i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laila87
    • May 2010
    • 43

    Slem i akvariet?

    Vi har ett akvarium med en Salamander och två malar.. Jag "städade" akvariet i helgen, bytte då ut 1/3 av vattnet, men rengjorde aldrig pumpen då jag tyckte att det va bra flöde.. Nu imorse när jag tände upp fick jag se att pumpen hade satt igen sig. Det va bubblor vid vattenytan, vattnet är lite grumligt och jag fick även se att det blivit en slembildning på några ställen, framförallt vid växterna.. Vad är detta? Är det för att pumpen satte igen sig, eller har det helt enkelt hänt något allvarligt? De boende verkar inte vara påverkade.. Men ska jag byta ut en del vatten igen, eller ska jag låta pumpen göra sitt?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Slemmet låter som cyanobakterier - blågröna alger...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Laila87
      • May 2010
      • 43

      #3
      Slemmet är genomskinligt/grumligt.. Har inte funnits förut, utan kom nu under natten.. Cyanobakterier? Är det farligt?

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Om det är genomskinligt är det inte cyanobakterier... Snigelägg kanske...(?)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Laila87
          • May 2010
          • 43

          #5
          Som kommit bara över natten? På roten är det små trådar som hänger, på rötterna till växten är det som en slemmig hinna runt...

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Vad gjorde du mer än att byta vatten när du "städade"?
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är inte växten Cryptocoryne som har börjat "smälta"? De kan tyna bort vid en drastisk förändring, men kommer tillbaka ganska snart med full växtkraft.
              Har du fått fart på pumpen?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Laila87
                • May 2010
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Vad gjorde du mer än att byta vatten när du "städade"?
                Jag bytte 1/3 del av vattnet, som jag alltid brukar göra..

                Kommentar

                • Laila87
                  • May 2010
                  • 43

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det är inte växten Cryptocoryne som har börjat "smälta"? De kan tyna bort vid en drastisk förändring, men kommer tillbaka ganska snart med full växtkraft.
                  Har du fått fart på pumpen?
                  Jag har inte sett något lustigt i akvariet innan i morse.. Det verkar bli mer, vet inte om det har delat upp sig men nu är det små trådar överallt.. Pumpen är igång igen och vattnet har fått normal färg..
                  Blir det för rent om jag tar upp inredningen och kokar den? Eller ska jag bara göra täta vattenbyten några dagar?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag tror inte du behöver göra någonting innan man mer vet vad det är. Du kan inte ta en bild och länka hit?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Laila87
                      • May 2010
                      • 43

                      #11
                      Nu fick jag höra att våran son gick omkring med en fantaflaska igår med lite kvar på botten.. Kände på rampen och den är kladdig.. Är fanta farligt? Vad gör jag?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Inget där heller, det är såpass utspätt.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • pärlan
                          • July 2011
                          • 12

                          #13
                          Jag har samma sak i mitt nystartade 30 Liters nano. Fick nitrit förgiftade fiskar... suck! Mer finns att läsa i min andra tråd under nybörjare. Hur som helst så har det även hos mig de senaste dagarna utvecklats ett vitt trådigt slem vid botten på ett ställe (vid en växt). Jag började fundera på om det är någonslags bakterie tillväxt, det kanske inte ens är möjligt att det kan bli så? Är det kanske växten som börjar ruttna? Skall jag avlägsa växten? Kan det vara så att det är någon slags negativ bakterie tillväxt som vattnet inte klarar av att ta hand om ännu?

                          Ursäkta att jag snor tråden lite, men kändes onödigt att starta en ny, när den senaste tråden handlade om samma sak.

                          Kommentar

                          • Laila87
                            • May 2010
                            • 43

                            #14
                            Ursprungligen postat av pärlan
                            Jag har samma sak i mitt nystartade 30 Liters nano. Fick nitrit förgiftade fiskar... suck! Mer finns att läsa i min andra tråd under nybörjare. Hur som helst så har det även hos mig de senaste dagarna utvecklats ett vitt trådigt slem vid botten på ett ställe (vid en växt). Jag började fundera på om det är någonslags bakterie tillväxt, det kanske inte ens är möjligt att det kan bli så? Är det kanske växten som börjar ruttna? Skall jag avlägsa växten? Kan det vara så att det är någon slags negativ bakterie tillväxt som vattnet inte klarar av att ta hand om ännu?

                            Ursäkta att jag snor tråden lite, men kändes onödigt att starta en ny, när den senaste tråden handlade om samma sak.
                            Ja fast, nu har det ju inte hänt något allvarligt i mitt akvarium.. Det är Fanta..

                            Kommentar

                            • Laila87
                              • May 2010
                              • 43

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Inget där heller, det är såpass utspätt.
                              Jag gjorde rent i akvariet igen, tog upp allt förutom gruset och sköljde av det.. Men det är lite hinnor kvar på botten och nya hinnor har lagt sig på rot och växt.. Hur lång tid kan det ta för läsken att brytas ner? Är det sockret som gör detta? Det ser ju inte allt för trevligt ut i akvariet.. Men dom inneboende mår som vanligt..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...