VB slang, pump eller dyligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    VB slang, pump eller dyligt?

    Funderar på vad ni använder för att få upp trycker i slangen när ni ska tömma vatten. Finns det någon smart lösning för detta?

    Numera fyller jag lite först (har karen på övervåningen) och sen tar loss från kranen så det blir ett tryck (samt massa vatten överallt). :P
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #2
    Jag tar bara och stoppar en ena änden i akvariet och så går jag med den andra till badrummet och suger till lite grann så börjar det rinna av sig själv. Behöver ju bara suga så att vattnet kommer över kanten på akvariet så börjar det rinna, sen när det är klart lyfter jag ur slangen i akvariet så att vattnet rinner ur den och kopplar på den på duschblandaren och fyller.

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Jag provade det men fick vatten i munnen så det var inte så gott :P
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #4
        Haha, fast du behöver ju inte suga tills det kommer ut vatten ur slangen, utan bara suga till lite grann i den så börjar det rinna. Har väl en 15 meter slang så det tar en stund innan vattnet börjar komma ur slangen för mig iaf

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Man är ingen riktig akvarist förrens man fått en kallsup av akvarie vatten:-) haha. Ne jag gör likadant. Slangen i karet. Går ut i bad rummet o sugertill en kort stund. Man både hör o känner att vattnet kommer. Luften i Slangen pressas ju ut så det "blåser" lite ur slangen.

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #6
            Är bara lite skeptisk till det efter kallsupen :S

            Men hör för mig att jag läste om någon anordningen som någon hade, har för mig att det var någon kran eller hur det nu var..
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Så länge slangen hålls högt och är vattenfylld behöver du inte suga ytan häverteffekten sätts igång av vattnet när du sänker ned slangen mot golvbrunnen.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Uffelpuff
                • February 2010
                • 95

                #8
                Ursprungligen postat av icehacker
                Jag provade det men fick vatten i munnen så det var inte så gott :P
                använder samma princip när jag slangar bensin ur farsans bil till motorsågen. och lovar dig bensin smakar bra mycket äckligare än lite akvarievatten...

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  problemet ær væl att jag har vældigt lång slag då det ær olika vånigar och så, så slangen ær ju alltid vattenfyld vilket gør det lite besværligare och jag orkar inte tømma den varje gång heller :S
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det låter som om du tänker på en Python eller liknande. Det är en vattensug man kopplar till kranen, och som automatiskt suger vatten ur akvariet. Sen kopplar man om och fyller akvariet med kranvatten via samma slang. Den typen av mackapärer är vanliga i amerikansk akvaristik, men jag har aldrig sett några till försäljning i Sverige. De kan nog finnas, men jag har aldrig sett några.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av icehacker
                      problemet ær væl att jag har vældigt lång slag då det ær olika vånigar och så, så slangen ær ju alltid vattenfyld vilket gør det lite besværligare och jag orkar inte tømma den varje gång heller :S
                      jag tömmer alltid min slang mellan användningarna. blir mycket lättare att få ingång häverten om slangen är tom oxå.

                      så blås ur den när du fyllt upp. inte så svårt. det är ju nedförsbacke i ditt fall

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #12
                        Jag gör ungefär på samma sätt som du Icehacker. Har satt på ett reglage (vanlig gardena) på slangen så ställer jag in den så det bara blir en liten öppning och därav inget direkt tryck (innan jag börjar alltså).

                        Steg 2 blir sen att stoppa ner slang i akvariet och sätta igång vattnet ifrån duschen så jag fyller slangen med vatten. Därefter stänger jag av vattnet och kopplar loss slangen från blandaren (använder garndena-kopplingar här med) och lägger ner slangen i avloppet (duschen där jag tar bort vattenlåset). Redan nu har där blivit en hävert och vattnet rinner sakta men begränsat då jag har reglaget på mindre än halva. Går därefter in till akvariet och öppnar ventilen helt och vattnet rinner ut. Dock "bara" 16 mm slang så nästa projekt blir att uppgradera mig till större så de går snabbare. När jag tömt mitt första använder jag sedan reglaget och stryper vattnet och behåller häverten till nästa kar.
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Hmm, vad är dessa "garndena kopplingar" för något då?

                          Bytte vatten på alla tre igår och det vcar ett sedvanligt mas med massa sölande av vatten :S
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #14
                            Har en sån här på en kran http://www.gardena.com/se/water-mana...-krankoppling/ sen en vanlig koppling i den änden av slangen http://www.gardena.com/se/water-mana...slangkoppling/ och änden som jag stoppar ner i akvariet har jag en sån här på http://www.gardena.com/se/water-mana...-reglerventil/ så kan jag stänga av vid akvariet när det är fullt.

                            Kommentar

                            • icehacker
                              • December 2010
                              • 1046

                              #15
                              Ah, den där sista skulle jag nog skaffa mig då :P
                              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...