Luktar illa!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    #16
    tror nog du matar för mycket eftersom det blåste ut gammal räkmix ur pumpen .Har ingen efarenhet av discus men man kan lungt låta bli o mata 4-5 dar o sen börja mata igen men mycket lite så att allt blir uppätet snabbt

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #17
      Ursprungligen postat av Bass
      Ahh just det, ingen som vet va detta kan vara också?
      Skulle det kunna vara Ancistrus ägg?
      [ATTACH=CONFIG]41992[/ATTACH]
      Nej det är det inte.

      Snarare gamla bitar mat som ruttnat en stund.
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • O-Jonsson
        • October 2010
        • 262

        #18
        Tror ni Julas blästersand är för tät? Har den i mitt akvarium, inte fått dessa problem än men kan jag vänta mej det? Jag brukar faktiskt röra runt lite i sanden när jag byter vatten.

        Kommentar

        • Bass
          • October 2010
          • 379

          #19
          Hej!

          Verkar vara jäkligt många som använder Julas sand men inte så ofta jag läst om detta?

          Ang. mat så matar jag ganska hårt men slamsuger efter varje måltid. Problemet är att diskus skitar ner rätt hårt när dom äter, inte optimalt kanske med inrett kar =)
          Men räkmixen jag har samt mysis är omöjligt att mata med då dom slåss om maten och det sprids ut överallt. Har försökt trappa ner på det.
          Skulle behöva nåt skydd för insuget!

          Stora problemet är nog att frugan inte stänger av pumparna när hon matar (1ggr per dag), själv matar jag 2ggr per dag och stänger av pumpar och tar upp det värsta efteråt.

          Ska ta det lite lugnare, men just nu är det vattenbyten som gäller för min del. Kör massor med byten tills jag inte känner lukt längre, sen får jag sakta försöka bygga upp bakteriekulturen igen. Hoppas fiskarna klarar sig =/

          Ska kolla upp kapslarna som tipsades om här ovan.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Bass
            Hej!

            Verkar vara jäkligt många som använder Julas sand men inte så ofta jag läst om detta?

            Ang. mat så matar jag ganska hårt men slamsuger efter varje måltid. Problemet är att diskus skitar ner rätt hårt när dom äter, inte optimalt kanske med inrett kar =)
            Men räkmixen jag har samt mysis är omöjligt att mata med då dom slåss om maten och det sprids ut överallt. Har försökt trappa ner på det.
            Skulle behöva nåt skydd för insuget!

            Stora problemet är nog att frugan inte stänger av pumparna när hon matar (1ggr per dag), själv matar jag 2ggr per dag och stänger av pumpar och tar upp det värsta efteråt.

            Ska ta det lite lugnare, men just nu är det vattenbyten som gäller för min del. Kör massor med byten tills jag inte känner lukt längre, sen får jag sakta försöka bygga upp bakteriekulturen igen. Hoppas fiskarna klarar sig =/

            Ska kolla upp kapslarna som tipsades om här ovan.
            Kan du inte mata 1 gång per dag? 3 låter mycket om det inte är yngel du matar.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #21
              Jag antar att du kör med ytterfilter. Hur luktar det i filtret när du öppnar det? Nyttobakterierna i filtret behöver syre för att överleva och om du redan har syrefattigt vatten samt stänger av filtret varje gång du matar kan de hända att bakterierna inte mår så bra. Ett filter med döda filterbakterier luktar jäkligt illa, och är dessutom giftigt. Men luktar det ruttet ägg så är det nog svavelväte som vi redan varit inne på.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Kan du inte mata 1 gång per dag? 3 låter mycket om det inte är yngel du matar.
                Det är en sån där diskusgrej, att mata hela tiden :P
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av danne0301
                  Det är en sån där diskusgrej, att mata hela tiden :P
                  Har du funderat på levandefoder? Då kan du ha lite i akvariet hela tiden utan att det skitas ned.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Spongeduck
                    • June 2009
                    • 366

                    #24
                    Lånar tråden lite då jag har ett liknande fall i mitt 30-liters räkakvarium. Jag har dock ett tunt bottenlager baserat på ganska grovt grus, och inte kompakt sand.
                    Dessutom luktar det inte som ruttet ägg, utan mer som ett dött djur.
                    Senast jag kände en sådan lukt i karet var när en av mina äppelsnäckor hade dött och förblivit kvar i vattnet utan att jag märkt det. Men nu lever alla mina äppelsnäckor, så det kan inte vara fallet.
                    Det enda som jag har gjort på senaste tiden är att jag lade ner en bit broccoli till snäckorna igår. Så fort jag kände lukten idag tog jag dock ut broccolin. Jag vet inte ritktigt vad som kan avra orsaken. Fiskarna och räkorna verkar inte bete sig konstigt heller. Någon som vet vad som kan vara orsaken ?

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #25
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Har du funderat på levandefoder? Då kan du ha lite i akvariet hela tiden utan att det skitas ned.
                      Jag kan inte mycket om diskusar och har inga själv Vet bara att maten är en besvärlig sak.
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av danne0301
                        Jag kan inte mycket om diskusar och har inga själv Vet bara att maten är en besvärlig sak.
                        Jag har inte odlat Diskus sedan 70 talet så jag kommer inte riktigt ihåg! Men jag körde oftast vattenloppor eller dylikt till de flesta fiskar.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...