När första vattenbytet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #61
    Jag tror att din formel fungerar och mitt värde enligt ovan 0.2662011 är riktigt.


    Jag verifierade det här: http://www.phscale.net/pka-ka.htm och här http://www.dataguru.org/misc/aquarium/AmmoniaTox.html
    Titta på den senare där har man också fått in temperatur effekten och det var något liknande den lathunden jag letade efter. Kanske vi kunde pilla in temperatur faktorn i Jonas formel?


    Läs också testen på den senare det ser mycket riktigt ut som om för lågt Kh och vattenberedningsmedel lurar testerna i vissa fall.
    Jag tror att värden av NH3 av 0.03 skall räknas som skadlig och 0.05 som dödlig för de flesta fiskar om de är exponerade för det en längre tid. Så vi behöver hitta en säker NH3 nivå, Förslag?


    Det kanske skulle vara lite olika för olika typer av fisk?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #62
      Det måste väl vara olika för olika fiskar som finns i olika vatten - det varierar ju med temperatur både på makro (som hav, sjö o flod osv) och micro nivå (hur strömmar går i en flod, sjöar som saknar tillopp eller avlopp osv, närhet till stenar, berg och rester efter katastrofer som förändrar miljön) osv
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #63
        Fick till en bild på vad jag tänkte mig.
        Klicka på bilden för större version

Namn: TAN_NO3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,8 KB
ID: 2131270
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #64
          Ursprungligen postat av 022helpek
          Det måste väl vara olika för olika fiskar som finns i olika vatten - det varierar ju med temperatur både på makro (som hav, sjö o flod osv) och micro nivå (hur strömmar går i en flod, sjöar som saknar tillopp eller avlopp osv, närhet till stenar, berg och rester efter katastrofer som förändrar miljön) osv
          Exakt! Nu fick vi lite att lura på! Gör du en matte koll åxå? God natt!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #65
            Kul bosse att du fick nytta av mjn formel!
            Detta med tempen...anledningen till att den har effekt är åtminstone delvis den att tempen ändrar ammnoium/ammoniaks pka värde!...
            Tror inte man kan få in det i formeln utan där får man isåfall först gå in i en tabell o se vilket pka vörde som göller o ersätta siffran 9.23 i mkn formel med det nya pka värdet. I akvariesammanhang tror jag vi helt kan försumma tempen då jag vill minnas att de pka värdena man slår upp på ett specifikt baspar är just vid 25 grader (eller om de va vid 21 kanske)

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #66
              Ursprungligen postat av bossep
              Hej Jonas,
              Vad blir ditt resultat (B) om:
              T= 5 och Ph = 8
              Enligt den har formeln?
              Jag håller på att leka med Excel och jag får antingen 0.2662011 eller
              0.6434568 Beroende hur jag räknar (fel)!
              Hej bosse
              Får samma med båda formlerna..puh;-)...dvs 0.266... Så jag tror dom båda skall stämma, men den sista formeln är smartare...där finns ju allt med i en formel

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #67
                Ursprungligen postat av Jonasroman
                Kul bosse att du fick nytta av mjn formel!
                Detta med tempen...anledningen till att den har effekt är åtminstone delvis den att tempen ändrar ammnoium/ammoniaks pka värde!...
                Tror inte man kan få in det i formeln utan där får man isåfall först gå in i en tabell o se vilket pka vörde som göller o ersätta siffran 9.23 i mkn formel med det nya pka värdet. I akvariesammanhang tror jag vi helt kan försumma tempen då jag vill minnas att de pka värdena man slår upp på ett specifikt baspar är just vid 25 grader (eller om de va vid 21 kanske)
                Ja jag tittade på det och ditt pka ligger helt riktigt runt 25 grader sedan diffar det lite grand i spannet 20 - 30 grader men man kan kanske bortse från det. Vi behöver lite spann i alla fall på skadliga värden, vilket vi kanske kan använda tempen till? Jag behöver det nog i jobbet men då får jag pilla lite med det.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #68
                  Ursprungligen postat av Jonasroman
                  Hej bosse
                  Får samma med båda formlerna..puh;-)...dvs 0.266... Så jag tror dom båda skall stämma, men den sista formeln är smartare...där finns ju allt med i en formel
                  Du lurade mig lite med ditt exempel
                  SÅ: Vid ett pH på 8.0, och en totalhalt av ammonium/ammoniak på 5 mg/l...så får vi en ammoniakhalt på 0.278 mg/l
                  Din rackare!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #69
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Du lurade mig lite med ditt exempel
                    Din rackare!
                    haha...ja tror jag slarvade lite med decimalavrundningen...tar man med rubbet, så stämmer det

                    Mkt bra tabell du postade förresten!...där får vi formeln i en grafisk form

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #70
                      Ursprungligen postat av 022helpek
                      Det måste väl vara olika för olika fiskar som finns i olika vatten - det varierar ju med temperatur både på makro (som hav, sjö o flod osv) och micro nivå (hur strömmar går i en flod, sjöar som saknar tillopp eller avlopp osv, närhet till stenar, berg och rester efter katastrofer som förändrar miljön) osv
                      Hmm, jag är inte säker på att fiskarna i en flod tål mer Ammoniak än samma fiskar i en sjö eller ett akvarium. Men det tål att studeras och i så fall lura ut varför.

                      Jag fick klartäcken i går att dra i gång mitt odlingsprojekt och en studie av detta med Ammonium kommer att ligga med det. Vi har sätt att fiskar tycks leva tämligen bra i en sjö men samma fiskar i ett akvarium med sjövatten får rejält med stryk. Det är naturligtvis en hel massa andra faktorer som spelar in men det här med Ammonium kan vara en viktig faktor.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #71
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Ja jag tittade på det och ditt pka ligger helt riktigt runt 25 grader sedan diffar det lite grand i spannet 20 - 30 grader men man kan kanske bortse från det. Vi behöver lite spann i alla fall på skadliga värden, vilket vi kanske kan använda tempen till? Jag behöver det nog i jobbet men då får jag pilla lite med det.
                        exakt!...formeln är ju till o för att se så man inte ligger käpprätt åt h....o rätt så spännande också att få fram det värde vi egentligen är intresserade av.
                        Efter att ha läst lite till har jag fått ytterligare bekräftat att ammonium är i princip helt ofarligt...det är helt o hållet ammoniakkomponten som står för skadan.
                        Orsaken är att ammoniak passerar cellmembranet obehindrat...det gör inte ammonium. Dessutom är ju ammonium en energikälla, som celler är kapabla att använda sig av. Så skall vi få en toxisk effekt av ammonium får vi nog gå upp i väldigt höga doser, och då kommer ju ammoniakdelen också stiga o döda cellen för länge sen innan ammonium eventuellt hunnit skada.

                        Det ammoniak mer specifikt gör tror jag är att den interagerar med citronsyracykeln...dvs cellandningen, genom att det bildas mindre av ett ämne som heter alfaketoglutarat...då bildas det mindre ATP..vilket för vissa celler, tex hjärnceller, nervceller..är fatalt. En människa får därför hjärnkoma vid ammoniakförgiftning (sker tex vid levercirros o samtidig blödning i magtarmkanalen).

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #72
                          Ursprungligen postat av 022helpek
                          Det måste väl vara olika för olika fiskar som finns i olika vatten - det varierar ju med temperatur både på makro (som hav, sjö o flod osv) och micro nivå (hur strömmar går i en flod, sjöar som saknar tillopp eller avlopp osv, närhet till stenar, berg och rester efter katastrofer som förändrar miljön) osv
                          Ja...så borde det väl helt klart vara...jag råkade precis stöta på en artikel där man testat fram LC50(eller nåt sånt)...dvs den dos som dödar hälften av fiskarna...o såklart är det lite olika för olika arter. Det vore ju konstigt om det inte va så. så är det väl med alla gifter...att dödlig dos är artspecifik...dock kanske inte med sådär jättestora variationer när det gäller potenta gifter.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #73
                            Ursprungligen postat av Jonasroman
                            haha...ja tror jag slarvade lite med decimalavrundningen...tar man med rubbet, så stämmer det

                            Mkt bra tabell du postade förresten!...där får vi formeln i en grafisk form
                            Decimaler kan vara lika förödande som 0'or! Skratt
                            Sätt på dig tänkarmössan och pilla in tempen så skall jag se om jag kan få till ett tjusigt javaskript på det.
                            Då kan vi få till en Ammonium kalkylator. Kan vi sedan få till den resterande biten av Nitrifieringen enligt MVN’s teori så kan vi kanske bygga en modell runt det hela?
                            Grafen ger os en ganska bra bild om varför fiskar i akvarier med högt Ph är känsligare än i lågt. Vi kanske också kan förklara fenomenet med fiskdöd vid vattenbyten. Men kvar står frågan varför Nitrit kan gå i taket vid vattenbyten. Jag har en teori men det är just det ä så länge.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              #74
                              nu hittade jag artikeln...pl50 värden för ammoniak för fisk varierade mellan 0.2-1.8---!!
                              bifogar bild snart...funkade inte nu

                              Kommentar

                              • Jonasroman
                                • January 2011
                                • 635

                                #75
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Decimaler kan vara lika förödande som 0'or! Skratt
                                Sätt på dig tänkarmössan och pilla in tempen så skall jag se om jag kan få till ett tjusigt javaskript på det.
                                Då kan vi få till en Ammonium kalkylator. Kan vi sedan få till den resterande biten av Nitrifieringen enligt MVN’s teori så kan vi kanske bygga en modell runt det hela?
                                Grafen ger os en ganska bra bild om varför fiskar i akvarier med högt Ph är känsligare än i lågt. Vi kanske också kan förklara fenomenet med fiskdöd vid vattenbyten. Men kvar står frågan varför Nitrit kan gå i taket vid vattenbyten. Jag har en teori men det är just det ä så länge.
                                oki...ska försöka

                                fiskdöd vid vattenbyten tror jag beror på ph höjningen som den medför..o därmed i o med det den ökade konverteringen av ammonium till ammoniak.
                                Nitrithöjning samtidigt...det kan jag inte förklara...kan någon?

                                uppdatera mig...vilken var MVN`s teori om nitrifieringen??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...