När första vattenbytet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #31
    Urluftning med kalkfiltrering borde vara ett bra alternativ; kalk binder ammoniak och kommer inte höja ph om den redan är vid 8. Egentligen är det absolut bästa ozongeneratorer för att oxidera ammoniak men ozongeneratorer för akvarium är ett helt annat kapitel.

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #32
      Ursprungligen postat av MVN
      Urluftning med kalkfiltrering borde vara ett bra alternativ; kalk binder ammoniak och kommer inte höja ph om den redan är vid 8. Egentligen är det absolut bästa ozongeneratorer för att oxidera ammoniak men ozongeneratorer för akvarium är ett helt annat kapitel.
      Men vad gör vi som vill ha lågt pH då?
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • MVN
        • September 2009
        • 181

        #33
        Ursprungligen postat av 022helpek
        Men vad gör vi som vill ha lågt pH då?
        Torvfiltrering istället för kalk (har för mig torv är effektivare än kalk och zeolit och kan binda mycket större mängder). Torvfiltrering gör dock att du inte direkt kan kontrollera vad för ph du får. Low tech akvarium med jordbotten bör rimligtvis vara lite bättre på att hantera ammoniak än vanliga akvarium med grus fast jordbotten är direkt för växtakvarium (även nackdel med grävande fiskar).

        Edit: glömde påpeka att torvfiltrering tar även ammonium.
        Senast redigerad av MVN; 30 January 2011, 21:17.

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #34
          Ursprungligen postat av bossep
          Nu sitter jag tyst i ett hörn och läser och tänker. Jag gillar både de mer vetenskapliga från Jonasroman och de mer, hur skall jag säga praktiska/logiska förklaringarna från MVN, samt 022helpek’s frågeställningar. Om vi fortsätter så här kanske vi kunde kompilera ihop det hela till en förstålig förklaring för en bredare publik!
          Eftersom vi nu vet att Ammoniak är i alla fall giftigare än Ammonium borde inte en bra cirkulation hjälpa till att bli av med Ammoniaken och kanske även Ammonium då det blir en obalans mellan Jonerna så att säga. Kanske den gamla luftstenen inte är så tokig i ett akvarium utan växter och med Ph över exempelvis 8? Man borde då kunna säga att man kan minska N-tot genom mekanisk urgasning av Ammoniak. Effekten av detta styrs då främst av Ph.
          OBS detta är mer ett tankeexperiment än ett direkt påstående! Men om vi förutsätter att Ammonium INTE är skadligt borde det vara smart att ”gasa bort” Ammoniaken så fort som möjligt.
          Bosse...i mkt står du för vetenskapen här..du har en unik insikt i mkt i o med ditt jobb etc....
          Jag tror du har helt rätt, att man i alla fall kan minska ammoniakeffekten med kraftig cirk.

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #35
            Ursprungligen postat av 022helpek
            Om du vore min elev i NO så skulle jag sträckt på mig! Även om det nu vore så att du hade lite fel är du helt klart på rätt väg... om du dyker ner fysiologiboken så slipper jag men jag har biology of plants så jag kollar i den lite imorgon kväll så får vi se
            Härligt!...o vilken resurs att ha en NO lärare i gänget!....måste säga att zoopet är en fantastiskt trevlig sida med goda o glada diskusionskamrater...alla har vi nåt att bidraga med

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av 022helpek
              vem har plats för ett par kar och testa detta? Det är intressant och se om det förhåller sig så. Men gör inte kraftig cirkulation med ett pumphuvud samma sak som en bubbelsten...
              Jag skall sätta upp det så fort jag får tester som fungerar.
              Gjorde en liten test med Tetras tester i går kväll och det blir inte korrekt. Mina växter har troligtvis knaprat i sig en massa karbonater och mitt Kh var någonstans mellan 2-3. Ned från 5-6.
              Nitrit ej mätbar.
              Ph 8 (testade med remsa från Merck som visade 7. Dessa brukar visa rätt och jag har jämfört med spektrometern på labet), ned från 8,5-9.

              NO3 runt 12,5.

              NH3/NH4+ UPP till över 1,5.
              Fiskar och allt annat trivs ”som fisken i vattnet” och visar inga som hälst symptom på förgiftning.
              Däremot så ser både alger och växter ut att leva på ruinens brant och döda Alger är nog vad som håller bakterierna vid liv.
              Om mina dropptester visat rätt borde fiskarna varit döda och vattnet en grön cyano soppa!


              Så jag beslutade att inte byta vatten och låta det hela gå ett tag till.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Ursprungligen postat av MVN
                Torvfiltrering istället för kalk (har för mig torv är effektivare än kalk och zeolit och kan binda mycket större mängder). Torvfiltrering gör dock att du inte direkt kan kontrollera vad för ph du får. Low tech akvarium med jordbotten bör rimligtvis vara lite bättre på att hantera ammoniak än vanliga akvarium med grus fast jordbotten är direkt för växtakvarium (även nackdel med grävande fiskar).

                Edit: glömde påpeka att torvfiltrering tar även ammonium.
                Jag tvivlar inte på det du skriver men har du några referenser på detta? Just absorption eller adsorption av Ammonium intresserar mig mycket exempelvis i leror. Kan exempelvis Bentonit och Zeolit fungera som Ammonium buffert? Även torv intresserar mig. Varför? Jo jag har gott om denna typ av leror här och borde i så fall kunna använda dessa vid akut Ammonium förgiftning i exempelvis en sjö.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  Ursprungligen postat av Jonasroman
                  Bosse...i mkt står du för vetenskapen här..du har en unik insikt i mkt i o med ditt jobb etc....
                  Jag tror du har helt rätt, att man i alla fall kan minska ammoniakeffekten med kraftig cirk.
                  Exempelvis så fick jag via den här tråden ett infall. Jag testar lite med kalk för att lyfta ut fosfor, men har aldrig funderat på att det även kan fungera på Ammonium. Jag har sett att N-tot går ned över en fosforfälla men har tagit för givet att jag har en relativt bra denitrifiering i en sådan. Men om detta stämmer kan man designa exempelvis reningsverk på ett effektivare sätt.


                  Ett annat bra exempel jag jobbar med är PMDD. Jag gör nu experiment med att tillsätta Kaliumnitrat i biofilter för att öka fosforupptaget av plantorna enligt. Kg fosfor per yta och volym/tidsenhet.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Kom på att den här länken kunde fungera som porr för eventuella Kväve nördar. http://www.nitrification.org/ . Det finns en hel del matnyttigt att läsa och förstå där. Se också länkarna till andra sidor!
                    Lägg märke till detta:
                    Above it is assumed that it is NH3 that is the substrate for nitrification. In the literature it is generally accepted that although there is much more NH4+ than NH3 present in places where nitrification takes place (optimum pH is less than 8), it is NH3 that is the substrate for the bacteria (Anthonisen et al. 1976 & Suzuki et al. 1974), not NH4+.
                    The two processes, nitritation and nitratation can of course run at different velocities. And if the nitritation is faster than the nitratation, there will be a build-up of NO2- and its corresponding acid HNO2, and if nitrataion is fastest only small amounts of NO2- will be detectable. In fact it is problematic if NO2- is allowed to build up as HNO2 is poisonous to both AOB and NOB.
                    Senast redigerad av bossep; 31 January 2011, 16:44. Anledning: Lade till citat
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • MVN
                      • September 2009
                      • 181

                      #40
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag tvivlar inte på det du skriver men har du några referenser på detta? Just absorption eller adsorption av Ammonium intresserar mig mycket exempelvis i leror. Kan exempelvis Bentonit och Zeolit fungera som Ammonium buffert? Även torv intresserar mig. Varför? Jo jag har gott om denna typ av leror här och borde i så fall kunna använda dessa vid akut Ammonium förgiftning i exempelvis en sjö.
                      Exempelvis här. Det är dock för stallgödsel de testar olika material, det är för ammoniakgasen i det här fallet. Denna sida tar upp hur de använde torv i en Å vid miljöförgiftning.
                      Denna rapport behandlar att de neutralisation och bindning av ammoniak och ammonium i tunnelvatten efter sprängningar. Den är väldigt ingående om exakt hur det fungerar kemiskt med jonbyte och kanske den mest intressanta för dig, den behandlar också utluftning av ammoniak. Det är däremot rätt mycket högre koncentrationer de använder.
                      För zeolit och bentonitlera:
                      Zeolit har till skillnad från torv en mycket begränsad upptagning innan den mättas. Den första artikeln behandlar detta mer ingående, zeolit används till saltvattensakvarium för det här syftet. Har ingen direkt källa berörande zeolit och bentonitlera, däremot minns jag att det har behandlats förr någonstans och bentonit var effektivare (kunde ta upp mer) än zeolit med god marginal.

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #41
                        kanske jag slår in öppna dörrar...har inte lusläst tråden o ni vet nog mer om zeolit än jag...men zeolit är som ni såklart redan vet en jonbytare. i saltvattenssammanhang byts ammoniumjonen ut mot natriumjonerna som zeoliten ör laddad med från början. Tyvärr kan även andra joner sugas upp, bytas ut, såsom kalcium o kalium. I saltvattenssammanhang är därför zeovit vanskligt...man blir förvisso av med ammonium, men kan förlora kalcium o kalium också...vilket har lett till krascher av saltvattenskar. jag är mkt mkt skeptisk till jonbytare överhuvudtaget i akvariesammanhang i omed risken för jonobalans. Dock är väl risken avsevärt mindre i sötvattenskar..men frågan jag ställer mig..kan inte zeoliten utarma mikroelementen för växterna?
                        Senast redigerad av Jonasroman; 31 January 2011, 20:30. Anledning: Korrigering av en del fakta

                        Kommentar

                        • MVN
                          • September 2009
                          • 181

                          #42
                          Det stämmer men tanken att man kör med dessa ämnena temporärt enbart för att få bort problemen och det är runt 5 dagar totalt för sen sjunker ammoniumtoppen. Saltvattensakvarium kör dessa ämnena konstant och är dessutom betydligt känsligare för ph-ändringar (snabba förändringar är däremot aldrig bra). Sålänge KH inte blir för lågt kommer det inte bli någon ph krash men okontrollerad filtrering är inte bra (speciellt inte med torv).

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #43
                            Ursprungligen postat av MVN
                            Exempelvis här. Det är dock för stallgödsel de testar olika material, det är för ammoniakgasen i det här fallet. Denna sida tar upp hur de använde torv i en Å vid miljöförgiftning.
                            Denna rapport behandlar att de neutralisation och bindning av ammoniak och ammonium i tunnelvatten efter sprängningar. Den är väldigt ingående om exakt hur det fungerar kemiskt med jonbyte och kanske den mest intressanta för dig, den behandlar också utluftning av ammoniak. Det är däremot rätt mycket högre koncentrationer de använder.
                            För zeolit och bentonitlera:
                            Zeolit har till skillnad från torv en mycket begränsad upptagning innan den mättas. Den första artikeln behandlar detta mer ingående, zeolit används till saltvattensakvarium för det här syftet. Har ingen direkt källa berörande zeolit och bentonitlera, däremot minns jag att det har behandlats förr någonstans och bentonit var effektivare (kunde ta upp mer) än zeolit med god marginal.
                            Det där var intressanta artiklar. Speciellt om tunnelvatten eftersom jag jobbat en del med det.
                            Torv ser ju relativt intressant ut. Man borde alltså kunna ”lyfta ut” ammonium med det. Det vore intressant att se hur det fungerar runt Ph7. En grej kunde kanske vara att buffra upp kh med bikarbonat och sedan filtrera över torv. Sedan får man kanske lura ut hur man skall få någotsånär stabilt Ph.
                            Luftstripping av ammoniak borde fungera men vid extremt höga Ph värden. Vad jag kom att fundera på i samband med detta är vakuum. Det borde faktiskt vara effektivt. Jag får riva i gömmorna och se om jag kan hitta någon gammal vakuumpump.
                            Är någon av er bra på matte? Man borde kunna göra en tabell typ den man har med Ph, Kh och CO2 men för Ph, NH3/NH4+.
                            Hur som hälst, jag tror en snutt vattenpest är mer effektivt än alla de finurliga lösningar vi kommer upp med!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              #44
                              Bosse....ja...matten bakom är denna:
                              utgå ifrån ph 9.23...då har vi 50% NH4 o 50 % NH3...
                              För varje ph enhet tex uppåt ökar ammoniakhalten 10ggr o ammoniumhalten minskar till en tiondel...höjer vi tex ph med två enheter får vi en ammoniakhöjning med 100 gr etc
                              Faktorn som ammoniak stiger med är alltså 10 upphöjt i ph höjningen..
                              Så en lite kontrollfråga:... Hur mkt skall vi höja ph vördet för att dubla ammoniakhalten?
                              Tänk så här: 10 upphöjt i ph-höjningen skall bli 2...på mattespråk är det logaritmen av 2...alltså LOG 2=0,3
                              svaret är att om vi vill dubbla ammoniakhalten skall vi höja ph värdet med 0.3 enheter

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #45
                                Det finns en hel del roliga grejor i torv som vi kanske inte begriper till fullo och jag tror det användes mer förr än nu då man inte hade tester och grejor att bli skrämd av. När jag läste om torvfiltrring i en av MVN’s länkar kom jag att tänka på en sak som fallit i glömska.


                                Jag odlade diskus någon gång på 70 talet och då VISTE man att torv och brunt vatten var det man skulle ha. Hälst då tillsammans med i princip destillerat vatten (vill inte tänka på Ph svängningarna firrarna fick finna sig i!). Nåväl, jag fick någon sjukdom och medicinerade och efteråt filtrerade jag med aktivt kol. Jag var troligtvis lika (nästan) lat som nu så jag glömde ta ut torven och glömde att plocka bort kolet dagen efter. Intresset var kanske inte på topp med diskusar just då och jag lät mitt fina svartvatten bli kristallklart och pang sa det lek med en gång och en fin kull med yngel.

                                Kan torv+kol ha haft någon positiv inverkan?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...