EASY-life, nitrivec och andra flytande filtermedier med eller utan bakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #46
    Ursprungligen postat av Jonasroman
    Tack för artikeln!:-)....
    Inom saltmarinbiologin finns också en hel del exempel på heterotrofa bakterier som kan fixera kvävgas. Man vet att just sådana kvävgasfixerande bakterier lever inpå korallen, o därmed förser korallen med kväve(ammonium). Symbios mellan korall o bakterie..ett sätt att säkerställa kvävebehovet för korallen i det ju så kvävefattiga korallvattnet.
    Exakt men är det inte algerna och inte korallen som vill ha kväve? Alltså symbios korall/alger/bakterier?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #47
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Tydligen ska bakterierna så som jag förstått det kunna "sövar" (snarare saktar ned) rejält i någon lösning, har för mig det var något med svavel. De speedar sedan upp sig när blandningen späds ut så mnga gånger i karet. Jag garanterar dock inte att det är sant.
      Ja det är så man normalt gör, antingen genom kyla eller kemikalie/omgivning. Men efter att ha studerat lite runt Nitrosomonas och Nitrobacter så hittar jag inte den klockrena metoden. Antingen är det svårt eller så enkelt att man inte bryr sig om att dokumentera. Vad som troligen måste till är en helt ammonium och nitritfri miljö. Då återstår frågan varför svälter de inte ihjäl när de kommer i ett sterilt akvarium och hur kan de verka så snabbt.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #48
        Jag vet att jag läste något på tetras forum (men hittar det inte alls?!) om att de har en näringslösning i flaskan och att det är at den tar slut som ger SafeStart och andra begränsad livslängd. Kanske sölar man ner bakteriernas livcykel något enormt och har mat där i som räcker för tiden till försäljning och som start i akvariet.

        Det skulle förklara varför det påpekas hur mycket kortare livslängd den får om man förvarar varmt gentemot kallt. Värme accelererar ju bakteriernas livscykel.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #49
          Ursprungligen postat av bossep
          Exakt men är det inte algerna och inte korallen som vill ha kväve? Alltså symbios korall/alger/bakterier?
          korallen...alltså själva korallcellen, vill också ha kväve. Den betraktar vi som en djurcell med renodlad cellandning. Den är alltså heterotrof o kan således "äta" organiskt material...såsom plankton, POM(particulate organic matter), DOM (dissolved organic matter), bakterier etc...på det sättet får den sitt kväve...men ytterligare ett sätt är alltså via dessa symbiotiska bakterier. Sen vill ju förstås zooxanthellen ha kväve också, men det sker mer på det traditionella sättet för alger...ett direktupptag av ammonium o nitrat i vattnet...samt säkert även där ett litet spill från de ovan nämnda symbiotiska bakterierna.

          Kommentar

          • camilla-p-a
            • January 2011
            • 100

            #50
            Hur m8nskar man amonium källan

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #51
              Ursprungligen postat av camilla-p-a
              Hur m8nskar man amonium källan
              Matar mindre (huvuddelen då det är där man tillför proteiner) samt att man rensar bort dåliga växtdelar och liknande.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              Arbetssätt...