EASY-life, nitrivec och andra flytande filtermedier med eller utan bakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    EASY-life, nitrivec och andra flytande filtermedier med eller utan bakterier

    Nyfiken på vad dessa flaskor har för aktiva ämnen. kort sagt hur fungerar de
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av 022helpek
    Nyfiken på vad dessa flaskor har för aktiva ämnen. kort sagt hur fungerar de
    Tillverkarna vill inte tala om vad det är men Easylife tror jag är bentonitlera.

    Nitrivec är Snake Oil, dvs något som lovar mycket men inte fungerar så bra. Sera säger att det motverkar ammonium och nitrit men det kan inte vara nitrifieringsbakterier då dessa behöver syre.
    Jag har hittat en uppgift där Sera erkänner att det är heterotrofa bakterier, dvs vanliga nedbrytningsbakterier. De snarare skapar ammonium än bryter ner det. Iofs fungerar det också indirekt genom att de små mängder nitrifieringsbakterier som redan finns i karet behöver näring för att växa, vad Nitrivec gör är att göra näring, inte ta bort nitrit. Det innebär att det vanliga rådet att tillsätta Nitrivec vid nitritspikar är meningslöst, däremot kan det sätta fart på bakterietillväxten vid nystart där det inte finns så mycket ammonium att arbeta med.

    Tobbe

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      hmm jag intressant - jag hade nämligen än JÄTTE spik - omättbart (färgen var mörkare än 100mg/L som mitt Aqua Marin dropptest har som övre mätgräns. testade med referensen och den visade 30mg/L) gjorde då ett 50% vattenbyte och sedan testade jag nitriten - sjönk ner till mätbara värden 100mg/L . Var till min handlare som rekommenderade att vi använder 1 flaska nitrivec. Därefter byte jag 25% varje vecka med tillsats av nitrivec och även Tropicas växtnäring. På 2 veckor från spiken var nitrit värdena inom normalskalan runt 0,02mg/L vilket mina fiskar tål utan problem. Nitrit värdet håller sig stabilt. Min erfarenhet av mina dagliga mätningar stöder det du säger om nitrivec inte är direkt verkande -för då borde jag sett en säkning inom någon timmer men man såg ingen förändring förrän det gått 12 timmar. hmm... intressant...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Men på nitrivec står det ganska bestämt att det är nitritnedbrytare div nitrogena bakterier i flaskan... falsk marknadsföring...
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av 022helpek
          Men på nitrivec står det ganska bestämt att det är nitritnedbrytare div nitrogena bakterier i flaskan... falsk marknadsföring...
          På deras hemsida skriver man så här:

          A special mixture of different high quality purification bacteria for aquarium water. sera bio nitrivec prevents the enrichment of ammonia and nitrite. When using sera bio nitrivec fish can already be added after 24 hours.

          Tobbe

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            hmm hade jag inte glasögen på mig eller var det senildemensen? tack
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av 022helpek
              hmm jag intressant - jag hade nämligen än JÄTTE spik - omättbart (färgen var mörkare än 100mg/L som mitt Aqua Marin dropptest har som övre mätgräns. testade med referensen och den visade 30mg/L) gjorde då ett 50% vattenbyte och sedan testade jag nitriten - sjönk ner till mätbara värden 100mg/L . Var till min handlare som rekommenderade att vi använder 1 flaska nitrivec. Därefter byte jag 25% varje vecka med tillsats av nitrivec och även Tropicas växtnäring. På 2 veckor från spiken var nitrit värdena inom normalskalan runt 0,02mg/L vilket mina fiskar tål utan problem. Nitrit värdet håller sig stabilt. Min erfarenhet av mina dagliga mätningar stöder det du säger om nitrivec inte är direkt verkande -för då borde jag sett en säkning inom någon timmer men man såg ingen förändring förrän det gått 12 timmar. hmm... intressant...
              Vad jag förstår kan man inte förpacka nitrifikationsbakterier på flaska, därför är det inte det de säljer. Trots detta vill jag nog säga att du inte kan dra några slutsatser från ditt fall, även om det hade varit rätt bakterier i flaskan hade det sannolikt tagit tid innan det blev någon förbättring. Jag tror att det hade rättat till sig oavsett Nitrivec, de bakterier som bryter ner nitrit har en förhållandevis långsam förökning men när de väl kommer igång försvinner nitriten.

              Tobbe

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Men krafiga vattenbyten minskar ju mängden ammonium oxå eller hur - lite ammonium = Lite nedbrytare överlever som kan skapa mat till nitrifikationsbakterierna = Hög halt av nitrit längre...
                Vore kul att testa två kar som står bredvid varandra och se vad som händer om man kör nitrivec i ena och inte i det andra men i övrigt behandlar dem på exakt samma sätt. Hmm du ger mig ideer...

                När det gäller Easy-Life - hur tänker du att det fungerar... du sade att det är bentonitlera... Skulle det fungera som kol ungefär utan den lägra svarat kulören eller vad ...
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • Jonasroman
                  • January 2011
                  • 635

                  #9
                  Jag tror inte nitrivec kan innehålla ngt som bara ger näring åt nitrifikationsbakterierna....näringen, dvs ammonium o nitrit, finns ju i karet och är ju så att säga problemet...att det finns för mkt av den. I övrigt så är ju nitrifikationsbakterierna autotrofa, så flaskan kan ju inte innehålla ngn organisk kolkälla, i alla fall inte om man utlovar selektiv tillväxt av just nitrifikationsbakterier.
                  Det finns två lösningar tror jag...antningen innehåller flaskan vanliga heterotrofa bakterier, samt kanske också en lite skvätt organisk kolkälla...och då är det alltså inte nitrifikationen man stimulerar över huvudtaget, utan tillväxt av endast de heterotrofa bakterierna. När vilka bakterier som helst förökar sig konsumerar de ammonium för att bygga upp ny cellvävnad etc...sk assimilation. Det borde vara på detta sätt som flaskans innehåll sänker ammonium om det inte rör sig om nitrifikationsvägen.

                  Eller, så är det den egentliga nitrifikationen som stimuleras, men isåfall innehåller flaskan verkliga nitrifikationsbakterier. Jag tror ganska säkert att man kan ha sådana bakterier på flaska...ibland i sporform för att få längre hållbarhet. Syret får ju bakterierna sen när dom kommer ner i karet, i sporformen överlever dom antagligen ett tag i flaskan.

                  Bentonitleran funkar lite som aktivt kol...den binder organiskt material, som därmed klumpar ihop sig till större partiklar, som sedan fastnar i det mekaniska filtret eller proteinskummaren om det är saltvatten.

                  /Jonas
                  Senast redigerad av Jonasroman; 23 January 2011, 15:20.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige - men jag har testat Dupla Bacter och det fungerar alldeles utmärkt.
                    Detta preparat är i och för sig till för att få igång bakteriekulturen snabbt (vilket det också får), men jag har också använt det för att få bort nitrit och med dubbel dos så försvinner all nitrit på 1-2 timmar. Jag minns dock inte vad det innehåller, bara att det fungerar

                    Vattenbyten är jag lite skeptisk till om man vill ha bort nitrit - åtminstone om man byter med kranvatten. Jag har varit med om att nitriten kommer tillbaka med dubbel kraft några timmar efter ett vattenbyte.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jonasroman
                      Jag tror inte nitrivec kan innehålla ngt som bara ger näring åt nitrifikationsbakterierna....näringen, dvs ammonium o nitrit, finns ju i karet och är ju så att säga problemet...att det finns för mkt av den. I övrigt så är ju nitrifikationsbakterierna autotrofa, så flaskan kan ju inte innehålla ngn organisk kolkälla, i alla fall inte om man utlovar selektiv tillväxt av just nitrifikationsbakterier.
                      Det finns två lösningar tror jag...antningen innehåller flaskan vanliga heterotrofa bakterier, samt kanske också en lite skvätt organisk kolkälla...och då är det alltså inte nitrifikationen man stimulerar över huvudtaget, utan tillväxt av endast de heterotrofa bakterierna. När vilka bakterier som helst förökar sig konsumerar de ammonium för att bygga upp ny cellvävnad etc...sk assimilation. Det borde vara på detta sätt som flaskans innehåll sänker ammonium om det inte rör sig om nitrifikationsvägen.

                      Eller, så är det den egentliga nitrifikationen som stimuleras, men isåfall innehåller flaskan verkliga nitrifikationsbakterier. Jag tror ganska säkert att man kan ha sådana bakterier på flaska...ibland i sporform för att få längre hållbarhet. Syret får ju bakterierna sen när dom kommer ner i karet, i sporformen överlever dom antagligen ett tag i flaskan.

                      Bentonitleran funkar lite som aktivt kol...den binder organiskt material, som därmed klumpar ihop sig till större partiklar, som sedan fastnar i det mekaniska filtret eller proteinskummaren om det är saltvatten.

                      /Jonas
                      Eftersom de inte talar om vad som finns i så...

                      Men jag skrev att någon från en amerikansk zoobutik har publicerat ett svar från Sera där de säger att innehållet är heterotrofa bakterier.
                      Om dessa sedan använder ammonium under akvarieförhållanden är oklart, det finns skilda uppgifter på det.
                      Sera anger inte i reklamen att det är användbart vid nitritspikar utan endast vid uppstart. Skulle vara logiskt om funktionen är att reducera ammonium, håller nere ammoniumhalten tills den naturliga nitrifikationsprocessen kommer igång.

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige - men jag har testat Dupla Bacter och det fungerar alldeles utmärkt.
                        Detta preparat är i och för sig till för att få igång bakteriekulturen snabbt (vilket det också får), men jag har också använt det för att få bort nitrit och med dubbel dos så försvinner all nitrit på 1-2 timmar. Jag minns dock inte vad det innehåller, bara att det fungerar

                        Vattenbyten är jag lite skeptisk till om man vill ha bort nitrit - åtminstone om man byter med kranvatten. Jag har varit med om att nitriten kommer tillbaka med dubbel kraft några timmar efter ett vattenbyte.
                        Hmm varför - är det för den höga halt av nitrit som kan finnas i kranvatten (typ visa områden runt Malmö med höga NO(x) utläpp och konstgödning eller är det någon annan faktor?
                        Själv har jag kollat mitt eget kranvatten för att få en referense. Värdet var omättbara mängder nitrit och nitrat med Tropic marin test. Skulle vattenbyten med detta vatten oxå medföra fördubbling av nitrithalten på några timmar...

                        ( JAG VET jag skrev fel namn tidigare -#Hänger med huvudet#, så går det när man är en trött och inte orkar kolla)
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av 022helpek
                          Hmm varför - är det för den höga halt av nitrit som kan finnas i kranvatten (typ visa områden runt Malmö med höga NO(x) utläpp och konstgödning eller är det någon annan faktor?
                          Själv har jag kollat mitt eget kranvatten för att få en referense. Värdet var omättbara mängder nitrit och nitrat med Tropic marin test. Skulle vattenbyten med detta vatten oxå medföra fördubbling av nitrithalten på några timmar...

                          ( JAG VET jag skrev fel namn tidigare -#Hänger med huvudet#, så går det när man är en trött och inte orkar kolla)
                          Nitrit tror jag inte finns i kranvatten, däremot höga mängder med nitrat men det är ju något helt annat.

                          Dupla Bacter (och liknande preparat) har man ju främst för att undvika den nitrit som man får om man startar upp akvariet för snabbt. I det fall jag nämnden så blev det kraftig nitrit i ett akvarium efter en lång flytt och i detta fall tog det även bort befintlig nitrit i akvariet - dock så hade detta inget med kranvatten att göra
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av 022helpek
                            Hmm varför - är det för den höga halt av nitrit som kan finnas i kranvatten (typ visa områden runt Malmö med höga NO(x) utläpp och konstgödning eller är det någon annan faktor?
                            Själv har jag kollat mitt eget kranvatten för att få en referense. Värdet var omättbara mängder nitrit och nitrat med Tropic marin test. Skulle vattenbyten med detta vatten oxå medföra fördubbling av nitrithalten på några timmar...

                            ( JAG VET jag skrev fel namn tidigare -#Hänger med huvudet#, så går det när man är en trött och inte orkar kolla)
                            Om du syfter på att jag skriver att vattenbytena i sig kan leda till ännu högre nitrithalten i akvarium - så vet jag inte varför, bara att det har hänt ett par gånger.
                            Det är därför bättre att istället byta med vatten från ett akvarium så är igång och har en bar balans - då är det inga problem.

                            Sen uppriktigt sagt så är jag sällan intresserad av varför en sak händer - mer av ATT en sak händer när man gör si eller så
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige - men jag har testat Dupla Bacter och det fungerar alldeles utmärkt.
                              Detta preparat är i och för sig till för att få igång bakteriekulturen snabbt (vilket det också får), men jag har också använt det för att få bort nitrit och med dubbel dos så försvinner all nitrit på 1-2 timmar. Jag minns dock inte vad det innehåller, bara att det fungerar
                              Vattenbyten är jag lite skeptisk till om man vill ha bort nitrit - åtminstone om man byter med kranvatten. Jag har varit med om att nitriten kommer tillbaka med dubbel kraft några timmar efter ett vattenbyte.
                              Mycket intressant iakttagelse som jag också haft. Jag ser 2 förklaringar på detta. Det finns något i kranvattnet som gör att testerna visar fel. Du har själv nämnt detta i samband med lågt Kh.
                              En annan teori är att de bakteriedödande ämnen som tillsätts kommunalt vattnet slår ut en del av bakteriefloran i både akvarium och filter. Om du fick Nitrit och inte Ammonium så var det den bakterie familjen som omvandlar Nitrit till Nitrat som slogs ut medan de som omvandlar Ammonium till Nitrat överlevde.
                              Ett tredje alternativ kan ju vara som någon nämnde att det redan fanns nitrit i vattnet du fyllde på med.
                              Kan jag gissa att detta var ett Malawi eller Tanganyika kar?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...