EASY-life, nitrivec och andra flytande filtermedier med eller utan bakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1028

    #31
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Tillverkarna vill inte tala om vad det är men Easylife tror jag är bentonitlera.

    Nitrivec är Snake Oil, dvs något som lovar mycket men inte fungerar så bra. Sera säger att det motverkar ammonium och nitrit men det kan inte vara nitrifieringsbakterier då dessa behöver syre.
    Jag har hittat en uppgift där Sera erkänner att det är heterotrofa bakterier, dvs vanliga nedbrytningsbakterier. De snarare skapar ammonium än bryter ner det. Iofs fungerar det också indirekt genom att de små mängder nitrifieringsbakterier som redan finns i karet behöver näring för att växa, vad Nitrivec gör är att göra näring, inte ta bort nitrit. Det innebär att det vanliga rådet att tillsätta Nitrivec vid nitritspikar är meningslöst, däremot kan det sätta fart på bakterietillväxten vid nystart där det inte finns så mycket ammonium att arbeta med.

    Tobbe
    Jag har alltid tyckt att "grumset" i easylife påminner starkt om zeolite färgmässigt...

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #32
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Jag har alltid tyckt att "grumset" i easylife påminner starkt om zeolite färgmässigt...
      Zeoliter är ju ett modernt buzzword som kan öka försäljningen av vad som helst så hade det varit det är jag övertygad om att det stått så. Grumset påminner mycket om det man använde som klarningsmedel på snabbvinsatser, vilket också mycket riktigt var bentonit.

      Tobbe

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Håller på att studera hur man producerar, isolerar och förvarar rena kulturer av Nitrifieringsbakterier. Ingen upplyftande läsning för ”preparat försäljarna”. Jag har tittat på diverse kommersiella akvarieprodukter och Dupla som Kjell nämner skriver att deras produkt har en hållbarhet på 1 år och att det skall förvaras svalt och mörkt. Dessa är 2 grundförutsättningar för att denna typ av bakterier skall överleva någon längre tid. Så ”bakterie kulturer” i halvtransparenta flaskor som står på hyllan i en affär kan vi nog klassa som ”orm olja”.


        Vad som däremot tycks vara möjligt är använda är leror, exempelvis bentonit och kanske Zeolit som temporära ”uppsamlare” av Ammonium tills bakterierna börjat ta fart.
        I så fall borde en påse med kattsand fungera ypperligt exempelvis i filtret! Detta kan också vara en anledning att just kattsand fungerar som växtsubstrat.


        Jag fortsätter att studera….
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #34
          Ursprungligen postat av bossep
          Håller på att studera hur man producerar, isolerar och förvarar rena kulturer av Nitrifieringsbakterier. Ingen upplyftande läsning för ”preparat försäljarna”. Jag har tittat på diverse kommersiella akvarieprodukter och Dupla som Kjell nämner skriver att deras produkt har en hållbarhet på 1 år och att det skall förvaras svalt och mörkt. Dessa är 2 grundförutsättningar för att denna typ av bakterier skall överleva någon längre tid. Så ”bakterie kulturer” i halvtransparenta flaskor som står på hyllan i en affär kan vi nog klassa som ”orm olja”.


          Vad som däremot tycks vara möjligt är använda är leror, exempelvis bentonit och kanske Zeolit som temporära ”uppsamlare” av Ammonium tills bakterierna börjat ta fart.
          I så fall borde en påse med kattsand fungera ypperligt exempelvis i filtret! Detta kan också vara en anledning att just kattsand fungerar som växtsubstrat.


          Jag fortsätter att studera….
          Intressant!..menar du att du jobbar professionelt med bakteriologi mm?...mkt värdefullt med dig som bollplank isåfall
          Jag minns tyvärr alldeles för lite från mikrobiologikursen på medicinarberget...men detta med att odla fram selektiva stammar...är det svårt?...blir det lätt en del andra bakterier på köpet?...
          Prodibio skryter med sitt franska mikrobiologilabb med garanterade halter av exakta baktiestammar. Det borde ju med andra ord inte vara rocket science...det är ju trots allt bara en hobbyindustri, o dessa ampuller är inte särskilt dyra....
          Utveckla gärna mer varför du är skeptisk till att kunna sälja bakteriestammar på försluten burk..

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av Jonasroman
            Intressant!..menar du att du jobbar professionelt med bakteriologi mm?...mkt värdefullt med dig som bollplank isåfall
            Jag minns tyvärr alldeles för lite från mikrobiologikursen på medicinarberget...men detta med att odla fram selektiva stammar...är det svårt?...blir det lätt en del andra bakterier på köpet?...
            Prodibio skryter med sitt franska mikrobiologilabb med garanterade halter av exakta baktiestammar. Det borde ju med andra ord inte vara rocket science...det är ju trots allt bara en hobbyindustri, o dessa ampuller är inte särskilt dyra....
            Utveckla gärna mer varför du är skeptisk till att kunna sälja bakteriestammar på försluten burk..
            Nej jag jobbar INTE inom microbiologi! Jag jobbar med vattenrening och restaurering av akvatiska ekosytem samt fuskar lite inom det fysiska inom vatten. Kanske man kan sätta stämpeln Limnologi på det jag gör? Jag har bland annat skrivit den här artikeln. http://www.guatemala-times.com/compo...icle/1487.html. Men eftersom bakterier i olika former är en stor del av att ekosystem så måste man försöka begripa lite av det också.
            Att det sedan är lika mycket, hur skall jag säga det ”Mambo Jambo” inom vattenrening som inom akvaristiken och där är framförallt enzymer på tapeten. Vad jag lärt mig är att Moder Natur slår alla vetenskapsmän och ju längre från det naturliga vi går ju mer går det åt pipan.
            Bland annat har vi en förmåga att fixa saker genom att tillsätta något, som sedan de naturliga kretsloppen får försöka rätta till med oftast oförutsedda komplikationer.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #36
              Ursprungligen postat av bossep
              Nej jag jobbar INTE inom microbiologi! Jag jobbar med vattenrening och restaurering av akvatiska ekosytem samt fuskar lite inom det fysiska inom vatten. Kanske man kan sätta stämpeln Limnologi på det jag gör? Jag har bland annat skrivit den här artikeln. http://www.guatemala-times.com/compo...icle/1487.html. Men eftersom bakterier i olika former är en stor del av att ekosystem så måste man försöka begripa lite av det också.
              Att det sedan är lika mycket, hur skall jag säga det ”Mambo Jambo” inom vattenrening som inom akvaristiken och där är framförallt enzymer på tapeten. Vad jag lärt mig är att Moder Natur slår alla vetenskapsmän och ju längre från det naturliga vi går ju mer går det åt pipan.
              Bland annat har vi en förmåga att fixa saker genom att tillsätta något, som sedan de naturliga kretsloppen får försöka rätta till med oftast oförutsedda komplikationer.
              jätteintressant artikel om cyanosar... synd att man inte kan utnyttja dig till att komma till min skola och berätta om dem...
              hmm inte konstigt att jag upplever att du kan ditt vatten
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #37
                Ursprungligen postat av bossep
                Nej jag jobbar INTE inom microbiologi! Jag jobbar med vattenrening och restaurering av akvatiska ekosytem samt fuskar lite inom det fysiska inom vatten. Kanske man kan sätta stämpeln Limnologi på det jag gör? Jag har bland annat skrivit den här artikeln. http://www.guatemala-times.com/compo...icle/1487.html. Men eftersom bakterier i olika former är en stor del av att ekosystem så måste man försöka begripa lite av det också.
                Att det sedan är lika mycket, hur skall jag säga det ”Mambo Jambo” inom vattenrening som inom akvaristiken och där är framförallt enzymer på tapeten. Vad jag lärt mig är att Moder Natur slår alla vetenskapsmän och ju längre från det naturliga vi går ju mer går det åt pipan.
                Bland annat har vi en förmåga att fixa saker genom att tillsätta något, som sedan de naturliga kretsloppen får försöka rätta till med oftast oförutsedda komplikationer.
                spännande!...skall läsa artikeln vid tillfälle..ja..vattenrening o akvaristik är ju synnerligen närbesläktade områden..och jag har precis samma inställning som du, inom akvaristiken i alla fall som är lite mer hemmaplan för mig, att man skall utnyttja naturens naturliga reningssystem...dvs biologisk filtrering med bakterier samt assimilation av näringsämnen av bakterier, alger o växter.

                /Jonas


                /Jonas

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  En liten funderare på varför bakterie preparat fungerar och inte fungerar.
                  Varför Nirifierings bakterier kanske INTE fungerar. Varför jag säger kanske beror på att man kan ha fel och då är det synd att slänga något bra på tippen och man fungerar bara som bromskloss på utvecklingen.


                  Men här är några argument emot. Vi behöver 2 olika bakterier för att det skall fungera oftast är det Nitrosomonas som oxiderar/omvandlar Ammonium till Nitrit samt Nitrobacter som omvandlar Nitrit till Nitrat. Båda dessa typer tycks vara svåra att få att överleva i någon form under en längre tid. Vetenskapen är som vanligt splittrad i denna fråga. Vissa tycks ha haft viss framgång med dessa i separerad form och nedfrysning till -80C i exempelvis glycerol. Andra tycks ha viss framgång med att frysa ned slam från reningsverk i till exempel en frys box. Vad alla tycks vara eniga om är att dessa bakterier är ljuskänsliga och att kulturer snabbt förstörs vid kontakt med syre. Vi skall också komma ihåg att dessa bakterier växer relativt sakta och att de tycks ha en livslängd på ca 1 vecka och att de är mest aktiva efter 4 dagar.
                  Vad som talar för dessa preparat är att dessa bakterier kan överleva i naturen under mycket svåra och olika betingelser. Bland annat tycks de leva fint i fuktig och syrerik jord, i fiskars slemskickt, mm. För att överleva i naturen bör dessa bakterier också ha möjligheten att gå in i ett viloläge eller någon form av koma. Detta tycks ske om exempelvis Nitrosomonas långsamt svälts på Ammonium och man kan förutsätta att samma gäller för Nitrobacter och Nitrit.



                  Vad som sedan tycks väcka upp dessa bakterier är för exempelvis Nitrosomonas en relativt lång närvaro av Ammonium. Vi kan kanske förutse det samma för Nitrobacter och Nitrit.


                  Så om vi lyckats få tag på en vilande kultur av dessa bakterier så måste vi på något sätt vecka upp dessa med mat. Detta är Ammonium respektive Nitrit. Om inte det finns så fortsätter de att sova. Uppvaknandet tar också relativt lång tid. Detta är för att säkerställa att näringstillgången inte är temporär. Detta medför i så fall att en sådan bakterie kultur inte på något sätt är snabbverkande och att de exempelvis snabbt kan sänka Nitriten. Vi pratar här om dagar eller veckor kanske månader inte timmar. Detta ser vi prov på med den relativt långa incyklingstid vi behöver vid uppstart av ett växtlöstakvarium. Vi ser också att vi måste ”mata” dessa bakterier med respektive Ammonium och Nitrit.



                  Denna process borde därför gå MYCKET snabbare med redan aktiva bakterier exempelvis från ett igångkört filter. Men vi måste i alla fall tillföra näring annars dör eller så går bakterierna in i viloläge.


                  Det här blev lite långt så resten kommer i nästa inlägg.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Någon efterlyste “gamla trick” I ett tidigare inlägg här kommer ett.


                    Innan alla dessa preparat kom på marknaden använde jag (och gör fortfarande) och många med mig vanlig hederlig blomjord. Av någon kanske oförklarlig anledning, kanske skrock, fungerade jorden längst ned i morsans blomkrukor bäst. Enlig receptet skulle man blanda upp jorden med vatten och sedan filtrera det hela genom ett melitta filter. Jag var ofta för lat för det och blandade oftast i jorden mellan porslinsrören eller gruset och filtermattan jag hade i mina luftdrivna hörnfilter. Jag var inte heller speciellt noga och är inte så med hygienen av inrednings material. En lätt avspolning under kranen av stenar och rötter var ofta vad som hände. Oftast plockade jag sten ur någon sjö och lät eventuella alger och sådant vara kvar. Många säger och sade att man tillförde en massa skadligt med denna metod men jag har nog inte haft större dödlighet bland fiskar och växter en de som haft helt sterila miljöer vid uppstart, tvärs om. Att jag sedan haft mina duster med Ammonium, Nitrit och afrikanska sjöciklider kanske vi skall ta i en annan tråd.


                    Tillbaks till bakterier på burk:
                    Jag misstänker att många av dessa inte innehåller Nitrifieringsbakterier utan en helt annan grupp som också nämnts här, nämligen helt vanliga förruttnelse bakterier och kanske enzymer. Denna stora grupp bakterier är otroligt viktig, men glöms ofta bort. De bryter ned organiskt till andra ofta mer lättsmälta föreningar, som bland annat andra bakterier kan tillgodogöra sig, däribland Ammonium.
                    Dessa bakterier är, kanske man kan säga starten till hela det bakteriella system vi vill ha i vårt akvarium och kan ses som själva motorn i processen. Så det är självklart att ett preparat som innehåller dessa är bra vid uppstart.


                    Ingenting är nytt under solen heter det ju och innan dessa preparat kom på marknaden fungerade ofta blomjorden som en källa för dessa bakterier. Ibland användes exempelvis en bit fisk eller kanske en liten köttbulle som startkultur. Detta var kanske inte det bästa då man ofta får till icke önskade bakterier med denna metod.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #40
                      Så har jag också förstått litteraturen i ämnet Bosse...att de heterotrofa bakterierna är först på plats o orsakar ju ammoniumtoppen. Inte förrän nitrifikationens mer svårflirtade bakterier vaknar till liv sjunker ammonium...men då stiger nitrit...för nästa bakteriestam som oxiderar nitrit till nitrat är ännu mer svårstartade. O som du säger...dom behöver ju de där ammonium respektive nitrittopparna för att starta upp. Att tex biodigest ampulller verkar hyffsat snabbt, låt oss säga inom ett par dar i alla fall...beror nog på den enorma mängden bakterier ampullerna innehåller. Men de där med effekt på timmar...där tror jag precis som du...det måste ske på annat sött än via nitrifikation. Kanske via vanliga heterotrofa bakterier som flera ovan berört. Flaskorna innehåller kanske i bästa fall både och då?...heterotrofer o autotrofer....även biodigest ampuller med äkta nitrifikationsbakterier innehåller heterotrofer enligt företaget

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Ursprungligen postat av Jonasroman
                        Så har jag också förstått litteraturen i ämnet Bosse...att de heterotrofa bakterierna är först på plats o orsakar ju ammoniumtoppen. Inte förrän nitrifikationens mer svårflirtade bakterier vaknar till liv sjunker ammonium...men då stiger nitrit...för nästa bakteriestam som oxiderar nitrit till nitrat är ännu mer svårstartade. O som du säger...dom behöver ju de där ammonium respektive nitrittopparna för att starta upp. Att tex biodigest ampulller verkar hyffsat snabbt, låt oss säga inom ett par dar i alla fall...beror nog på den enorma mängden bakterier ampullerna innehåller. Men de där med effekt på timmar...där tror jag precis som du...det måste ske på annat sött än via nitrifikation. Kanske via vanliga heterotrofa bakterier som flera ovan berört. Flaskorna innehåller kanske i bästa fall både och då?...heterotrofer o autotrofer....även biodigest ampuller med äkta nitrifikationsbakterier innehåller heterotrofer enligt företaget
                        Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i ”normalt vatten”. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.
                        Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #42
                          Tydligen ska bakterierna så som jag förstått det kunna "sövar" (snarare saktar ned) rejält i någon lösning, har för mig det var något med svavel. De speedar sedan upp sig när blandningen späds ut så mnga gånger i karet. Jag garanterar dock inte att det är sant.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #43
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i ”normalt vatten”. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.
                            Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.

                            Fast är det inte så att bakterierna går in i en vilande sporfas, samt inte har den näringen i flaskan som triggar dom. I fallet med biodigest (prodibios produkt), så förpackas dom just av den anledningen med kvävgas. Ett bäst före datum borde det ju definitivt va så fort flaskan öppnats. Ampullerna är engångs, använder man inte hela, skall man slänga resten. Låter seriöst.

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              #44
                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Tydligen ska bakterierna så som jag förstått det kunna "sövar" (snarare saktar ned) rejält i någon lösning, har för mig det var något med svavel. De speedar sedan upp sig när blandningen späds ut så mnga gånger i karet. Jag garanterar dock inte att det är sant.
                              Ja...jag är övertygad om att frågan är enkel för en mikrobiolog, och att det inte alls är svårt att förvara sovande bakteriestammar. Som jag nämnde tidigare...vore det rocket science skulle det nog inte nått fram sådana lösningar till trots allt bara en hobbyindustri...dessutom är ju preparaten relativt billiga. Jag skall se om jag har nån kontakt på mikrobiologien...vore intressant att höra en sakkunnig i frågan.

                              Kommentar

                              • Jonasroman
                                • January 2011
                                • 635

                                #45
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i ”normalt vatten”. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.
                                Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.
                                Tack för artikeln!:-)....
                                Inom saltmarinbiologin finns också en hel del exempel på heterotrofa bakterier som kan fixera kvävgas. Man vet att just sådana kvävgasfixerande bakterier lever inpå korallen, o därmed förser korallen med kväve(ammonium). Symbios mellan korall o bakterie..ett sätt att säkerställa kvävebehovet för korallen i det ju så kvävefattiga korallvattnet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...