Kemikalier eller rent?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hdnina
    • October 2010
    • 27

    Kemikalier eller rent?

    Måste slänga ut denna frågan i etern för att se vad ni tycker. Jag har tå akvarium på ren nybörjar/hobby invå.

    Jag har sen start tillsatt "antistress" och salt vid varje vattenbyte, detta på rekommendationer från zoobutiken (klart de vill tjäna pengar). Nu undrar jag... gör ni det också? Använder ni salt i förebyggande syfte eller bara vid sjukdom? Använder ni antistress vid varje vattenbyte?? (sera-vattenberedare, tror jag det heter) eller kör ni bara med rent kommunalt vatten?

    I mina kar simma guppy, platy, kuhliålar, silverhajar och sebratetror.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bara salttillsats vid ev. sjukdom...och ingen tillsats vid vattenbyte. Det sista är lite beroende på hur vattnet renas i kommunen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Samma svar som ansjo.

      Jag använder enbart salt vid sjukdom.
      Vattenberedningspreparat vid uppstart eller vid extremt stora vattenbyten. Dock så går det inte att svara på den frågan eftersom det beror helt på vilka tillsatser som din kommun har i vattnet. På flera orter tillsätts t.ex. kloramin och där SKALL man ha vattenberedningspreparat, ibland rensar vattenverken ledningarna (vilket man inte vet) och då skall man också använda vattenberedningspreparat
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hdnina
        • October 2010
        • 27

        #4
        Oj, oj, hur får jag reda på om mitt vatten "kräver" vattenberedningspreparat??

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Här finns en tråd om kloramin och vilka orter som använder det, den är inte 100% säker på att den tar upp alla kommuner vad jag vet, men det är en början.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Håller helt med ansjo och Kjell.

            Tänk på att alla Vattenberedningspreparat inte klarar kloramin, bara klor. Så kolla vilket du skall använda.

            Ett bra trick är annars att låta vattnet du skall hälla i får stå i ett öppet kärl ett dygn eller 2. Då gasas en del av kommunens eventuella gifter ur.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2894

              #7
              Såg att Göteborg var med på kloraminlistan. Men jag använder aldrig vattenberedningsmedel eller annat vid delvattenbyte, trots att jag har kommunalt Göteborgsvatten. Jag har dock aldrig märkt några negativa effekter av detta.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Använder i princip aldrig medel. Har rätt bra kranvatten för mina fiskar. Har en balja SM vattnet får snurra i några dagar innan med torv så jag får ned ph och får lite extra tanniner och färg i vattnet.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • hdnina
                  • October 2010
                  • 27

                  #9
                  Tack!! =) Min kommun fanns inte med på listan... då antar jag att det inte behövs medel.... suck, detta är en djungel Och inget salt. =) Strålande. Tack för alla svar.
                  // Nina

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Håller helt med ansjo och Kjell.

                    Tänk på att alla Vattenberedningspreparat inte klarar kloramin, bara klor. Så kolla vilket du skall använda.

                    Ett bra trick är annars att låta vattnet du skall hälla i får stå i ett öppet kärl ett dygn eller 2. Då gasas en del av kommunens eventuella gifter ur.
                    Men kloramin blir man inte av med den vägen - men annars håller jag helt med dig i din kommentar. Det är bara vissa vattenberedningspreparat som tar kloramin
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av hdnina
                      Tack!! =) Min kommun fanns inte med på listan... då antar jag att det inte behövs medel.... suck, detta är en djungel Och inget salt. =) Strålande. Tack för alla svar.
                      // Nina
                      Nej - du tolkar helt fel. Massvis av kommuner står inte med för att ingen har kollat där. Så sdu kan absolut INTE utgå från att kommunen inte tillsätter kloramin i kranvattnet
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Men kloramin blir man inte av med den vägen - men annars håller jag helt med dig i din kommentar. Det är bara vissa vattenberedningspreparat som tar kloramin
                        Ja jag vet men vattenpottan funkar på en del annat och är enkelt.
                        Vad jag och andra ofta använder är ett kolfilter på ledningen, exempelvis mellan kranen och akvariet. Det kostar runt 300 -400 Kr och att man är lite händig med kopplingar och sådant. Jag har Gardena snabbkoppling på kranen och slangen. Sedan lika på båda sidor om filterpatronen och sedan Gardena kran på slangen till akvariet.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Ja jag vet men vattenpottan funkar på en del annat och är enkelt.
                          Vad jag och andra ofta använder är ett kolfilter på ledningen, exempelvis mellan kranen och akvariet. Det kostar runt 300 -400 Kr och att man är lite händig med kopplingar och sådant. Jag har Gardena snabbkoppling på kranen och slangen. Sedan lika på båda sidor om filterpatronen och sedan Gardena kran på slangen till akvariet.
                          OM det nu bara är kloraminen man vill ha bort (det kan finnas annat också i kranvatten) så är vanligt C-vitamin billigt och bra
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • MVN
                            • September 2009
                            • 181

                            #14
                            Vill man vara helt säker ska man kontakta vattenverket. Du kan leta upp dem via internet (googla på "<kommun> vattenverk") så brukar man kunna leta upp info om vattnet och dess värde som det när det lämnar reningsverket (även om vissa hemsidor är minst sagt svårnavigerade). Om inget annat hittar du telefonnumret till dem eller e-mail.

                            Kommentar

                            • stefanr72
                              • November 2010
                              • 1028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              OM det nu bara är kloraminen man vill ha bort (det kan finnas annat också i kranvatten) så är vanligt C-vitamin billigt och bra
                              Vitaminkuren får du gärna beskriva ingående

                              Kommentar

                              Arbetssätt...